مخالفت با انتقال سهم درمان تامین‌اجتماعی به دولت

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۹۸
مخالفت با انتقال سهم درمان تامین‌اجتماعی به دولت

تصویب برخی مواد و تبصره‌های بودجه 97 در مجلس شورای اسلامی با واکنش‌ها واعتراضاتی همراه بوده، اما در این میان تصویب بند «ز» تبصره هفت لایحه بودجه یکی از بندهایی است که تاکنون با اعتراضات زیادی همراه بود، تا جایی که دیروز، نمایندگان جامعه کارگری مقابل ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی در اعتراض به تصویب آن تجمع کرده و برای ابطال این تبصره تلاش می‌کنند. به موجب این بند، سازمان تامین اجتماعی مکلف است تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه و سایر منابع مربوط را در حسـابی نـزد خزانـه‌داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تامین اجتماعی متمرکز نماید. به بیان ساده‌تر آنچه جامعه کارگری کشور ماهانه از حقوق خود بابت حق بیمه پرداحت می‌کرد تا صرف امور درمانی این قشر شود، با تصویب این بند قرار است به خزانه کل کشور واریز شود. برخی فعالان کارگری معتقدند دولت از این طریق قصد دارد کسری بودجه سایر صندوق‌های بیمه از جمله بیمه سلامت را جبران کند. این در حالی است که بیمه تامین اجتماعی، خود با مشکل کمبود بودجه مواجه بوده و بارها هشدارهایی درباره ورشکستگی این صندوق که سه میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته که به همراه خانواده‌هایشان تعداد آنها به ۷ میلیون می‌رسد را تحت پوشش خود دارد تا چند سال آینده از سوی کارشناسان داده شده است. حال معلوم نیست تامین اجتماعی که مبلغ 141 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و خود با بحران نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند، بعد از تصویب این بند قرار است چه وضعیتی پیدا کند و مبلغ واریز شده از حق بیمه کارگران به خزانه کل کشور، ‌قرار است چگونه خرج شود.

  شروع مخالفت‌ها

پیش از آنکه مجلس این بند از تبصره هفت لایحه بودجه ٩٧ را تصویب کند، علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار، مخالفت خود را با این بند اعلام کرد. او گفت: «مخالف واریز منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی به حساب خزانه داری کل کشور هستیم. این موضوع در لایحه بودجه97 مطرح بوده در مجلس در دست بررسی است. به اعتقاد نمایندگان کارگران اموال تامین اجتماعی جز اموال دولتی که دولت بخواهد درباره آن تصمیم‌گیری کند نیست. تمامیت تامین اجتماعی باید حفظ شود، اموال تامین اجتماعی حق الناس است و بین المال نیست. به خاطر اولویت و اضطرار در جلسه امروز شورای عالی کار قبل از بررسی دستمزد 97این موضوع مورد بحث قرار گرفت. تمام نمایندگان کارگران و کارفرمایان با این طرح مخالفت کردند. »

  بند «ز» ایراد دارد

مخالفت نمایندگان کارگران آنقدر قدرت نداشت تا مقابل تصویب این بند ایستاده و جلوی آن را بگیرد، در نهایت بند « ز» تبصره هفت لایحه بودجه سال آینده در مجلس به تصویب رسید. افشین حبیب زاده، رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران، درباره تصویب این بند به تعادل می‌گوید: «تصویب این بند از مناقشاتی است که جامعه کارگری با آن مواجه بوده و در نهاست در لایحه بودجه سال آینده به تصویب رسید. 30 درصد از حقوق کارگران ماهانه برای هزینه‌های درمان کسر می‌شود و باید برای خودشان خرج شود اما مصوبه جدید سبب می‌شود که از درآمد حاصل از حق بیمه این افراد برای درمان سایر گروه‌ها هزینه شود. جزییات این مصوبه باید در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد چرا که ایرادهای بسیاری به آن وارد است. »

او افزود: “ یکی از ایرادهای وارده به این مصوبه این است که به موجب این بند از صندوقی که محل ذخایر کارگران است در محل‌های دیگر هزینه می‌شود که این امر زمینه را برای کاهش کیفیت رسیدگی به امور درمانی کارگران فراهم می‌کند. در واقع به نظر می‌رسد دولت از این طریق می‌خواهد کسری بودجه سایر صندوق‌ها را محل صندوق بیمه کارگران جبران کند در حالی که این صندوق خود با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کند، ‌تصویب بند «ز» باعث می‌شود مشکلات سایر صندوق‌های بیمه هم به آن اضافه شود و این ظلم است چرا که حق بیمه‌یی که کارگران پرداخت می‌کنند باید در اختیار خودشان قرار گیرد و برای امور خودشان هزینه شود. »

حبیب‌زاده با بیان اینکه کارفرماها هم مخالف تصویب بند ز تبصره هفت لایحه بودجه هستند، بیان کرد: «تصمیمی که مورد تایید شرکای اجتماعی صندوق بیمه کارگری نباشد، مورد تایید نیست. مشخص نشده که این مبلغ قرار است در کجا خرج شود، ‌اگر این رقم از حقوق کارگران حذف شده و در جای دیگر خرج شود ناعدالتی است و قطعا شورای نگهبان باید به این موضوع ورود کند. »

تصویب بند «ز» تبصره هفت لایحه بودجه 97 در حالی است که رییس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید بارها طومارهای مخالفت درباره این بند به مجلس ارسال شده است. علی اصغر بیات درباره این موضوع می‌گوید: «سازمان تامین اجتماعی زمانی سرآمد سازمان‌های بیمه‌گر ایران بود، اما متاسفانه با تصمیم‌های غیراصولی دولت و دوره‌های مختلف مجلس، گرفتار کمبود نقدینگی شده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقال منابع درمان سازمان تامین اجتماعی به خزانه داری کل، چوب حراج به اموال کارگران زده‌اند. » رییس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی افزود: با این انتقال منابع بدون شک سازمان تامین اجتماعی باید برای ارائه هر خدمتی، کاسه گدایی دست بگیرد و این مصوبه دور از منطق است و با آن، اموال کارگران و بازنشستگان از دستشان در می‌آید.

  سازمان تامین اجتماعی لقمه چرب و نرم

نمایندگان کارگران تنها مخالفان تصویب این بند نیستند بلکه برخی نمایندگان مجلس هم در صف مخالفت نسبت به تصویب بند «ز» قرار دارند از جمله آنها سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، است که روز گذشته با اعتراض‌های جامعه کارگری در مقابل مجلس شورای اسلامی همراه شد. او در واکنش به تصویب این بند می‌گوید: “ نمی‌شود یک طرف کار بکند و طرف دیگر بیاید و تمام معادلات را به ضرر آنها برهم بزند. عده‌یی تصور کردند که سازمان تامین اجتماعی یک لقمه چرب و نرم است اما این سازمان تامین اجتماعی که لقمه چرب و نرم تصور شده، مال کارگران است و تا ابد هم مال کارگران خواهد بود.

او افزود: وزارت بهداشت اگر پول ندارد چرا به اموال کارگران چشم می‌دوزد؟ اموال کارگران دسترنج خود آنهاست و از محل حقوق و دستمزد آنها حاصل شده است و هیچگاه تصور نمی‌کنیم که در اختیار بیگانه قرار گیرد لذا ما سر حرف خود ایستاده‌ایم و اجازه دست‌اندازی را نمی‌دهیم.

جلودارزاده با بیان اینکه آسیب‌های نوسانات اقتصادی بر دوش کارگران است، افزود: وقتی مالیات از کارگر می‌گیرند، وقتی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را فراموش می‌کنند و وقتی مزد بخور و نمیر به آنها می‌دهند، صدای ما درنمی‌آید اما حالا می‌بینیم که علاوه بر اینها می‌خواهند اموال کارگران را هم تصاحب کنند.

 

 

ارسال نظر