جلسات مجلس و وزیر درباره مدارس «سمپاد »

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۳۱۹

چند روز پس از تصمیم وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون مدارس تیزهوشان و جلوگیری از فعالیت موسسات آموزشی در مدارس ابتدایی بود که 160 نماینده مجلس نسبت به این موضوع اعتراض کردند.  موضوع آزمون مدارس تیزهوشان یا همان سمپاد که به گفته کارشناسان استرس شدیدی به دانش‌آموزان ابتدایی وارد می‌کند و البته سود خوبی هم برای آموزشگاه‌های خصوصی دارد، از مدت‌ها پیش مطرح شده بود و وزیر آموزش و پرورش نسبت به برگزاری آزمون‌های متعدد که باعث فشار عصبی زیاد به کودکان می‌شود انتقاد کرده بود. حالا محمد بطحایی در مقابل افرادی قرار دارد که نسبت به حذف این آزمون اعتراض دارند. البته گویا حضور او در مجلس، باعث اتفاقات مثبتی شده است.  سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: با حضور وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون، برخی ابهامات در مورد حذف مدارس سمپاد متوسطه اول برطرف شد و جلسه دیگری هم برگزار می‌شود.

روز دوشنبه محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره حذف آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی توضیحاتی ارائه داد.

او در این نشست گفت: اولویت اصلی برای وزارت آموزش و پرورش، حذف آزمون مدارس استعدادهای درخشان، حذف کتاب‌های کمک آموزشی و حذف کلاس‌های آمادگی برای آزمون است؛ بنابراین نباید نگرانی برای حذف مدارس سمپاد وجود داشته باشد. دانش‌آموزان وقت کافی برای حضور در خانواده، طبیعت و بهره مندی از مسائل تربیتی را به دلیل وجود این آزمون‌ها ندارند؛ از هر ۱۷ دانش‌آموز تنها یک نفر می‌تواند وارد این مدارس شود و این خود عاملی برای استرس و اضطراب است. مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و خاص، طی ۳ سال آینده حذف می‌شوند و امکانات این مدارس به مدارس دولتی واگذار می‌شود؛ اگر چه طرح شهاب اشکالاتی دارد، اما در حال پیشرفت است. قرار بر این است که دانش‌آموزان مستعد هفته‌یی ۲ بار تحت آموزش ویژه و خاص قرار گیرند. این طرح تا اوایل مهرماه سال ۹۷ عملیاتی و ابلاغ می‌شود.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره بازتاب سخنان وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون به خبرنگار مهر گفت: ما در این جلسه تنها به موضوع استعدادهای درخشان پرداختیم و موضوعات دیگر را به جلسات دیگری موکول کردیم. در عین حال قرار شد با توجه به اینکه نمایندگان باید در صحن و برای بررسی بودجه شرکت می‌کردند، جلسه دیگری نیز در این خصوص با وزیر برپا شود.  او ادامه داد: در حوزه سمپاد با دلایلی که وزیر آوردند کمیسیون قانع شد که این روش در دنیا هم صورت می‌گیرد و تنها چند نفر سوال داشتند که چرا طرح به این سرعت اجرا شود و در مجموع صحبت این بود که‌ کاش اطلاع‌رسانی بیشتری صورت می‌گرفت و بیشتر در این باره با کمیسیون تعامل صورت می‌گرفت اما کلیت طرح به جا بوده است و جزو سند تحول بنیادین است که همه برای اجرایی شدنش باید تلاش کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بحث ما در این جلسه این بود که به برخی ابهامات پاسخ داده شود که برخی ابهامات برطرف شد و بخشی از ابهامات و سوال‌ها ماند برای جلسه دیگر. این جلسات قبلا هم با وزیر آموزش و پرورش به صورت مرتب برگزار می‌شده و چند وقتی است به خاطر تصویب بودجه به تعویق افتاده بود. میرزاده درباره این موضوع که در این باره با کارشناسان نیز جلساتی برپا می‌شود نیز گفت: ما چندین جلسه با آموزش و پرورشی‌ها و کارشناسان داشته‌ایم و اتفاقا نظر آنها همین حذف آزمون بوده است و کیفیت بخشی به مدارس. اینکه طرح سنجش کیفی یا ارزشیابی توصیفی به درستی در مدارس اجرا نمی‌شود و این موضوع ناشی از این بود که تست زنی به مدارس اول ابتدایی هم کشیده شده بود. کمیسیون برای اینکه سند تحول بنیادین تحقق پیدا کند که خواهان کیفیت واقعی در امر آموزش و پرورش است، تمام تلاش خود را می‌کند.

او درباره دیگر موضوعاتی که در دستور کار این کمیسیون برای پیگیری است نیز گفت: ما مهم‌ترین اولویتمان این است پرداخت مطالبات فرهنگیان که از جانب خزانه کم لطفی شده است را پیگیری کنیم که بخشی از پرداخت حق‌التدریسی‌ها دیروز و امروز صورت گرفته است و سعی می‌کنیم پیگیری امان ادامه داشته باشد تا بیش از این شرمنده فرهنگیان نشویم. پس از آن بحث مربوط به کیفیت بخشی مسائل پژوهشی و عمرانی در دستور کارمان است که امیدواریم در این باره خبر خوش به زودی داشته باشیم.

 

ارسال نظر