منشا داخلی ریزگردهای خوزستان در زمستان

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۶۹

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ۸۰درصد ریزگردهای خوزستان در زمستان منشا داخلی دارد و سه سال برای نابودی منشا داخلی ریزگردها زمان نیاز داریم.

عیسی کلانتری در رابطه با تاثیر طرح ترافیک جدید در حل معضل آلودگی هوا گفت: کلان‌شهری مانند تهران با دو نوع آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند، یکی زمانی است که هوا سرد بوده و وارونگی هوای سرد ایجاد می‌شود که در هوای سرد ماشین‌های بنزین‌سوز نقش چندانی در میزان آلودگی ندارد و آلوده‌کننده و آلاینده‌های اصلی، وسایل نقلیه گازوییل‌سوز مانند اتوبوس‌ها و کامیون‌ها هستند.

کلانتری در ادامه با اشاره به جلسات متعددی که این روزها با نمایندگان مجلس و دولت در رابطه با بحران ریزگردهای استان خوزستان داشته است به ایلنا گفت: در جلساتی که اخیرا با دولت و مجلس برگزار شد، درباره مساله ریزگرد‌های خوزستان بحث‌های فراوانی مطرح شد از جمله اینکه پدیده گرد و غبار در استان خوزستان که سال‌هاست مردم این منطقه با رنج و مصائب آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نمی‌توان خیلی سریع و در کوتاه‌مدت جمع کرد. او ادامه داد: ریزگردهای و گردغبارها عمدتا منشا داخلی دارند اندازه آنها هم غالبا بالای ۲/۵ میکرون و بالای 10میکرون است. بنابراین در این جلسات مقرر شد تا حق‌آبه لازم برای‌تر کردن مناطقی که ریزگرد‌ها از آن جا بلند می‌شود، تامین و تخصیص داده شود که منتهی برای امسال جواب نمی‌دهد و حداقل هفت تا هشت ماه کار دارد.

 او با بیان اینکه اقدامات آغاز شده و عملیات آن باید به سرعت پیگیری شود، افزود: امیدواریم طی ۲ تا سه سال آینده منشا ریزگردهای داخلی حل شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در ادامه به حقابه تالاب‌ها و مناطقی که به کانون ریزگردها تبدیل شده‌اند اشاره کرد و گفت: حق آبه تالاب‌ها و مناطقی از استان خوزستان که باید به آن باز گردانده شود، محاسبه شده که حدود چهار و نیم میلیارد متر مکعب است و باید تخصیص داده شود.

کلانتری در واکنش به اظهارات مسوولان برخی از دستگاه‌های متولی که منشا ریزگردها و گرد و غبار استان خوزستان را عمدتا خارجی دانسته و اعلام می‌کنند سهم کانون‌های داخلی بین ده تا بیست درصد است، گفت: در فصل زمستان و پاییز عمده منشا و کانون ریزگردها داخلی است و در فصل بهار و تابستان منشا خارجی است. ریزگرد بالای ۱۰ میکرون اصلا نمی‌تواند منشا خارجی داشته باشد، چرا که حداکثر ۵۰ کیلومتر می‌تواند

در هوا راه برود.

 

ارسال نظر