اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۰:۲۲:۰۱
کد خبر: ۱۱۶۹۸۸

خوزستان در وضعیت فوق بحران

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در روزهای اخیر میزان ریزگردها در خوزستان و برخی مناطق جنوب غرب کشور از شاخص فوق بحران عبور کرد اما بارندگی‌هایی که از پریروز شروع شده، وضعیت را اندکی بهتر کرده است.

احمد جنیدی افزود: بر اساس قانون هوای پاک، مسوولیت وزارت بهداشت در مورد ریزگردها و آلودگی هوا فقط اعلام وضعیت است و مسوولیت کنترل و پیشگیری از این مساله به عهده سازمان حفاظت از محیط زیست و سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها، وزارت نیرو و وزارت کشاورزی است.  ذرات ریز کوچک‌تر از 2.5 میکرون و ذرات کوچک‌تر از 10 میکرون مهم‌ترین نوع آلودگی در پدیده ریزگردها هستند، حد مجاز این آلودگی 150 میکروگرم در هر مترمکعب است اما این میزان آلودگی در روزهای اخیر از مرز 8 هزار (بیش از 50 برابر حد مجاز) گذشت و بر اساس اعلام اداره کل محیط زیست خوزستان میزان ریزگردها امروز- چهارشنبه- در اهواز حدود 7 هزار و 135 میکروگرم یعنی 47 برابر حد مجاز و در دزفول و اندیمشک حدود 10 هزار و بیش از 60 برابر حد مجاز است. رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به ایرنا گفت: پدیده ریزگردها در روزهای اخیر نه تنها در خوزستان بلکه در مناطق مرکزی کویری ایران و استان سیستان و بلوچستان هم وجود داشته و ادامه دارد. او افزود: حل مساله ریزگردها یک کار طولانی مدت و زمان بر است و در شرایط فعلی تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که تا جای ممکن افراد از خانه خارج نشوند و اگر مجبورند حتما از ماسک‌های موثر مانند ماسک N95 و  FFP2استفاده کنند، در این شرایط سازمان‌های مسوول مانند هلال احمر بین مردم ماسک توزیع می‌کنند، بیمارستان‌ها و اورژانس 115 به حالت آماده باش درآمده‌اند.

جنیدی گفت: افراد حساس و بیماران قلبی باید بیشتر مراقب باشند و تحت نظر پزشک و مراکز درمانی باشند و همه افراد نیز باید از مواد غذایی مناسب که آنتی اکسیدان هستند و حاوی ویتامین سی باشند استفاده کنند. نوشیدن آب نیز به دفع آلودگی ریزگردها کمک می‌کند. او افزود: در روزهای اخیر بطور طبیعی مراجعات بیماران قلبی و تنفسی به بیمارستان‌های شهرهای مختلف خوزستان افزایش یافته است، البته بعد از بارندگی یکی دو روز اخیر میزان این مراجعات کمتر شده است.

غربالگری توانبخشی 12 هزار دانش‌آموز ابتدایی

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر از اجرای طرح غربالگری توانبخشی انحراف ستون فقرات و ناهنجاری‌های صافی کف پا در بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی کشور به مناسبت بزرگداشت ایام‌الله دهه فجر خبر داد.

حسن صفاریه با بیان این مطلب که هر کدام از مراکز توانبخشی جمعیت هلال احمر در استان‌ها و شهرهای مختلف، موظف به ارائه معاینه غربالگری در تعدادی از مراکز آموزشی در ایام دهه فجر بودند، اظهار کرد: در این اقدام انحراف ستون فقرات، ناهنجاری‌های صافی کف پا و دیگر مشکلات پا در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در 25 استان کشور توسط کارشناسان ارتوپدی جمعیت هلال احمر شناسایی شد. معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر با تاکید بر اجرای این طرح در 60 مدرسه، به ایسنا گفت: بر همین اساس تعداد 11 هزار و 903 دانش‌آموز توسط تیم‌های متخصص توانبخشی معاینه شدند که در بین این تعداد 1215 دانش‌آموز مبتلا به انحراف ستون فقرات و همچنین تعداد 1841 دانش‌آموز مبتلا به ناهنجاری‌های صافی کف پا و دیگر مشکلات پا شناسایی شدند. معاون بهداشت، درمان و توانبخشی خاطرنشان کرد: آمار اعلام شده مربوط به 23 استان است که در بین آنها استان بوشهر با ارائه خدمات در 11 مدرسه و تعداد 3000 دانش‌آموز بیشترین آمار ارائه خدمات در طرح مذکور را به خود اختصاص داده است. او اظهار کرد: همچنین در بین آمار ارسال شده تاکنون استان آذربایجان شرقی با ارائه خدمات در 2مدرسه و تعداد 1170 دانش‌آموز، بیشترین آمار گزارش ناهنجاری به تعداد 714 مورد را اعلام کرده است.

هشدار افزایش زنان بی‌خانمان

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نسبت به افزایش زنان بی‌خانمان ابراز نگرانی کرد.

حسن موسوی چلک درباره وضعیت زنان کارتن خواب گفت: زنان بی‌خانمان چند گروه هستند؛ گروهی که درگیر مواد مخدر هستند می‌توانند به مراکزی که برای درمان کاهش آسیب است مراجعه کنند که برخی از این مراکز شبانه روزی است. برخی زنان بی‌خانمان هستند و شهرداری یک مرکز را در لویزان برای این گروه راه‌اندازی کرده است، البته مراکز مادر و کودک نیز بصورت شبانه‌روزی در حال فعالیت است.

او افزود: در این بین یکسری زنان هستند که ویژه هستند که اگر مشمول مراکز بازپروری زنان شوند می‌توانند در مراکز بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند. موسوی‌چلک گفت: اگر دخترانی باشند که زیر ۱۸سال سن داشته باشند طبق قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست در صورتی که بدسرپرستی و بی‌سرپرستی آنها تایید شود می‌توانند با حضانتی که سیستم قضایی برای آنها تعیین می‌کند تحت خدمات بهزیستی در مراکز شبانه روزی قرار گیرند وآیین نامه اجرایی برای این موضوع وجود دارد. چلک در ادامه به ایلنا گفت: اگر دختر باشند و مشکل اخلاقی نداشته باشند و بالای ۱۸سال باشند خانه سلامت برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد البته آنچه نگران‌کننده است، افزایش زنان بی‌خانمان است که نیاز به حمایت دارند؛ جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی زنان یک مقاومت و حساسیت بیشتری دارد و باید خدمات بیشتری به این دسته تعلق گیرد. رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پاسخ به این سوال که آیا آماری در رابطه با کودکان نامشروع وجود دارد، بیان داشت: آماری درخصوص کودکان نامشروع وجود ندارد و زمانی می‌توان گفت تعداد این کودکان افزایش یا کاهش یافته است که عدد پایه برای آن وجود داشته باشد. او در واکنش به وضعیت نامناسب کودکان کار به‌خصوص کودکان زباله‌گرد اظهار کرد: این مساله و بحران در تمامی کلان‌شهرها وجود دارد و البته معنی آن این نیست که این بحران در شهرهای کوچک وجود نداشته باشد.

 

ارسال نظر