اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۰۱:۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۱۶۴۹۸

قانون «امنیت اجتماعی زنان» درحال بازنگری

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه نرخ بیکاری دختران و زنان تحصیل کرده 2 تا 3 برابر مردان است، گفت: تعاملات لازم برای پرداخت تسهیلات و رفع موانع بانکی و حل وثیقه‌های سنگین برای دریافت وام ویژه زنان توانمند در عرصه‌های فنآوری‌های نو و دانش بنیان و هنرها، صنایع دستی و کشاورزی در دست اقدام است.

معصومه ابتکار اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها آن است که برخی قوانین و سیاست‌هایی که در حوزه زنان و خانواده وضع شده در چارچوب شرع مقدس بازنگری و اصلاح شود در این راستا بسیاری از قوانین در این چارچوب اصلاح شد.

او افزود: خوشبختانه شورای حقوقی در این زمینه وجود دارد که اهتمام ویژه‌یی به اصلاحات و بازنگری قوانین دارد؛ قانون امنیت اجتماعی زنان و مقابله با خشونت علیه زنان یکی از این قوانینی است که در حوزه بازدارندگی و ارتقای سطح زندگی بانوان در دست بازنگری است. معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: خشونت علیه زنان که هیچ سنخیتی با فرهنگ دینی و جایگاه دینی زنان ندارد، متاسفانه در برخی از موارد در کشور وجود دارد.

او اظهار کرد: همچنین برخی از مسائلی که آرامش خانواده‌ها را بر هم می‌زند و مشکلات اجتماعی زیادی را به وجود می‌آورد به ویژه در حوزه جوانان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ابتکار افزود: گفت‌وگوی بین نسلی باید از درون خانواده‌ها آغاز شود و خانواده‌ها فرصت کافی برای شنیدن صدای جوانان در داخل خانواده داشته باشند چرا که نشاطی که باید در جامعه شکل بگیرد از خانواده آغاز می‌شود و دولت نیز تلاش خود را در این زمینه خواهد کرد. وی گفت: از رویکرهای جدی در موفقیت‌های اجتماعی، فعالیت سازمان‌های مردم نهاد است که در حوزه زنان می‌تواند کارآمدی خوبی داشته باشند تلاش می‌کنیم سطح فعالیت‌های این سمن‌ها را ارتقاء دهیم و برخی از فعالیت‌های دولت برون سپاری شود به سازمان‌های مردم نهاد واگذار شود. معاون رییس‌جمهور عنوان کرد: مشارکت اجتماعی بانوان یکی دیگر از رویکردهای دولت است تا بتوانیم فعالیت‌های خوبی در اشتغال پایدار و مواجه با آسیب‌ها داشته باشیم. وی اظهار کرد: مساله اشتغال یکی از مسائل جدی است، متاسفانه نرخ بیکاری در زنان و دختران تحصیل کرده 2 تا 3 برابر جامعه مردان است. ابتکار متذکر شد: زنان سرپرست خانوار نیاز به اشتغال دارند اینها گروه‌های هدف هستند و باید برای آنها برنامه‌ریزی لازم اتخاذ شود، البته مساعدت‌هایی از سوی دولت انجام می‌گیرد.

پلیس برنامه‌ای برای برخورد با دراویش ندارد

رییس پلیس تهران بزرگ تاکید کرد که پلیس هیچ برنامه‌یی برای برخورد با دراویش در تهران نداشته و ندارد.

سردار رحیمی در حاشیه بازدید رییس پلیس مسکو از پلیس پایتخت در پاسخ به سوالی درباره وقایع پیش آمده برای دراویش گنابادی اظهار کرد: پلیس هیچ برنامه‌یی برای دستگیری دراویش در تهران ندارد و صراحتا اعلام می‌کنم که نه تنها پلیس؛ بلکه دادستانی و دیگر دستگاه‌ها نیز در این زمینه برنامه‌یی نداشته و نخواهند داشت؛ اما متاسفانه اخبار و اطلاعات کذبی منتشر شد که عمدتا رسانه‌های معاند نیز در دامن زدن به آن نقش داشتند.

رحیمی با بیان اینکه متاسفانه در کنار این اخبار کذب، اقدامات دیگری نیز انجام شد، گفت: در بین دراویش متاسفانه افرادی نفوذ کردند که اقدام به سوءاستفاده از رأفت و رحمت پلیس کرده و آن وقایع را به وجود آوردند.

رییس پلیس پایتخت تصریح کرد: البته همه ما باید تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی بوده و در چارچوب آن رفتار کرده و به این قوانین احترام بگذاریم. رحیمی در پاسخ به سوالی درباره حضور پلیس ایران در تامین امنیت جام جهانی روسیه اظهار کرد: گروهی از کارشناسان از پلیس ایران به روسیه رفته و مذاکراتی نیز در این زمینه داشته‌ایم و احتمال اینکه از پلیس ایران در تامین امنیت جام جهانی استفاده شود متصور است؛ اما در حال حاضر این موضوع قطعی نیست و در حال مذاکره در این زمینه هستیم. فرمانده انتظامی تهران بزرگ در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور ژنرال سرگئی پلاخیخ در تهران اظهار کرد: این بازدید در راستای افزایش ارتباط میان پلیس تهران و مسکو انجام شده و البته پیش از این نیز پلیس ایران به مسکو رفته بود و همکاری‌های دو طرف نقش زیادی در تبادل اطلاعات و ارتقای توانمندی‌های پلیس خواهد داشت.

اقدامات وزارت بهداشت برای معضلات اجتماعی

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، از آماده کردن گزارشی درباره وضعیت دوجنسیتی‌های ایران خبر داد. هادی ایازی در نشست خبری وزارت بهداشت گفت: “ وزارت بهداشت در حال آماده کردن گزارشی از وضعیت دو جنسیتی‌ها در ایران است. همچنین در این گزارش خدمات درمانی مورد نیاز آنها برای تغییر جنسیت و... را بررسی می‌کنیم. البته در این حوزه یک NGO هم وجود دارد و قرار است با آنها جلساتی برگزار کنیم. متاسفانه جامعه ما نگاه خوبی به این افراد ندارد در حالی که باید آنها را بیمار تلقی کنیم. از طرفی این افراد تحت پوشش بیمه نیستند. بنابراین باید خیرین کمک کنند تا بتوانیم به آنها هم خدمات ارائه دهیم.»

او درباره برنامه وزارت بهداشت برای پایش و پیشگیری از خودکشی گفت: در تقسیم کار شورای اجتماعی بحث پایش خودکشی به وزارت بهداشت محول شده و ما در ستاد کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقداماتی را برای این موضوع انجام دادیم. بر این اساس در چهار استان غربی کشور شامل ایلام، کرمانشاه، کردستان و... در حال انجام مطالعه‌یی هستیم و انجمن پیشگیری از خودکشی عهده‌دار این کار شده است.

وی تاکید کرد: اینکه برخی می‌گویند آمار خودکشی در کشور بطور فزاینده‌یی زیاد شده درست نیست و آمار ما چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. رسانه‌ها هم باید به این موضوع توجه داشته باشند و کاری نکنند تا در این بخش به سلامت روان مردم آسیب وارد شود. اعداد و ارقامی که در این زمینه وجود دارد نشانی از افزایش فزاینده میزان خودکشی نمی‌دهد. ایازی درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری از خشونت و کودک‌آزاری گفت: اقدامات فرهنگ‌سازانه برای کاهش خشونت و کودک‌آزاری متوجه سایر دستگاه‌های اجرایی است اما اگر کودکی مورد آزار و اذیت قرار گیرد و به بیمارستان منتقل شود یا فردی به دلیل خشونت نیاز به خدمات درمانی داشته باشد ما این خدمات را در بیمارستان‌هایمان به آنها ارائه می‌کنیم.

 

ارسال نظر