بررسی مجدد تعرفه‌های پزشکی ۹۷ در مجلس

۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۰۱:۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۱۶۴۹۵
بررسی مجدد تعرفه‌های پزشکی ۹۷ در مجلس

تعرفه‌های پزشکی در سال آینده، یکی از موضوعات بحث برانگیز در چند روز اخیر بوده است. موضوعی که همچنان بررسی آن میان دولت و مجلس ادامه دارد. سخنگوی وزارت بهداشت، در نشست خبری روز گذشته خود درباره این موضوع و همچنین آخرین اخبار و اتفاقات حوزه سلامت و بهداشت کشور توضیحاتی را ارائه کرد. ایرج حریرچی درباره تعرفه‌های پزشکی در سال 97 بیان کرد: «در این زمینه بحث‌های متعددی مطرح شده است. طبق قانون باید قبل از آغاز سال جدید تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه بررسی شوند و قبل از تصویب بودجه، تکلیف تعرفه‌های پزشکی مشخص شود. بر این اساس وزارت بهداشت، نظام پزشکی و شورای عالی بیمه این اقدام را در آبان ماه انجام دادند و پیشنهادات‌شان را ارسال کردند اما قبل از تعیین تکلیف بودجه تکلیف تعرفه‌ها از سوی شورای عالی بیمه مشخص نشد و مصوبه‌یی در این باره در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ارائه شد و مجلس قصد دارد راسا در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

حریرچی درباره وضعیت آنفلوآنزای فصلی در کشور افزود: امسال آنفلوآنزای پرندگان که منجر به ابتلای مرغ‌های تخمگذار شد مورد حاد و غیرعادی نداشتیم. گرچه امسال نوعی از آنفلوآنزا شایع شد که با گذشته متفاوت بود. بر این اساس وزارت بهداشت توصیه‌های دقیقی را ارائه کرده است و همچنان توصیه می‌کنیم که افرادی که بیشتر در معرض خطرند مانند سالمندان، کودکان، مبتلایان به بیماری‌های صعب‌العلاج، افراد دارای نقص ایمنی و... واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. تزریق واکسن در سایر افراد اختیاری است. حریرچی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت هزینه‌های مربوط به خانه‌های بهداشت گفت: تمام هزینه‌های اسکان و مبله کردن مراکز وزارت بهداشت برعهده این وزارتخانه است. هزینه‌های پزشکان در دوران خدمت‌شان (جز برخی هزینه‌های غیرمتعارف) نیز برعهده ما است.

 اجرای برنامه پزشک خانواده، نیازمند

تامین بودجه

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بودجه پزشک خانواده گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده منجر به بهره‌مندی بیشتری مردم از خدمات می‌شود و گسترش آن به بودجه بیشتری نیاز دارد. هر چند که در بلندمدت به کاهش هزینه‌ها نیز منجر می‌شود، اما در حال حاضر در این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری و نهادینه‌سازی هستیم. البته ما متوجه محدودیت‌های بودجه‌یی کشور هستیم، اما درباره پزشک خانواده امسال ۱۰۰۰ میلیارد تومان برایش در نظر گرفته شده و انتظار داریم که مانند قبل میزان آن افزایش یافته و به ۲۰۲۷ میلیارد تومان برسد تا بتوانیم مناطق بیشتری را تحت پوشش خود قرار دهیم.

 یارانه شیر مدارس حذف نشده است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حذف یارانه شیر مدارس گفت: اصلا یارانه شیر مدارس حذف نشده است و ما در این زمینه موضوعات را پیگیری می‌کنیم. البته ممکن است در تخصیص این یارانه تاخیری وجود داشته باشد، اما حذف نشده است.

حریرچی در ادامه این نشست با اشاره به شاخص توسعه انسانی کشورها گفت: این شاخص از سوی سازمان ملل انجام می‌شود و شامل سه عنصر سلامت، آموزش و سطح اقتصادی زندگی مردم است که هر یک از این عناصر به ترتیب با میزان امید به زندگی، میانگین سال‌های تحصیل بالغین و میانگین سال‌های تحصیل قابل انتظار برای کودکان و سرانه درآمد ناخالص هر کشور اندازه‌گیری می‌شوند. باید توجه کرد که شاخص توسعه انسانی ایران طی ۲۵ سال گذشته از ۵۷۲ در ۱۰۰۰ به ۷۲۴ در ۱۰۰۰ افزایش یافته است و این موضوع نشان می‌دهد که ایران جزو کشورهای با سطح توسعه بالا قرار می‌گیرد.

 عوامل ارتقای شاخص توسعه انسانی

وی افزود: طی ۲۵ سال قبل مجموع امید به زندگی ایرانیان 11.7درصد، میزان تحصیل بالغین 4.6درصد، میزان تحصیل مورد انتظار در کودکان 5.6 درصد و سرانه درآمد ناخالص ملی ایرانیان 60.6درصد افزایش یافته است و اکنون امید به زندگی مجموع مردان و زنان ایرانی از 63.8درصد به 75.6 درصد، میزان مجموع سال‌های تحصیل بالغین از 4.2 به 8.8 درصد، سال‌های مورد انتظار تحصیل کودکان از 9.2 به 14.8 درصد و سرانه ناخالص ملی ایرانیان از ۱۰ هزار و ۲۰۶ به ۱۶ هزار و ۳۹۵ دلار بین‌المللی افزایش یافته است. مجموع این سه عامل ارتقای شاخص توسعه انسانی را در کشور نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه در سال ۵۷ در ایران کمتر از ۱۰ هزار پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک وجود داشت، گفت: در حال حاضر ۱۱۷ هزار و ۹ نفر پزشک عمومی، متخصص، فوق تخصص و دندانپزشک شاغل در کشور داریم و میزان پزشکان موجود در کشور ۱۲ برابر شده است. بر این اساس تعداد پزشکان عمومی شاغل ۴۲ هزار و ۸۲۲ نفر، تعداد رزیدنت‌ها ۱۴هزار و ۳۱۴ نفر، تعداد دندانپزشکان ۲۰هزار و ۵۱ نفر و تعداد متخصصین ۳۹هزار و ۸۹۲ نفر است و از این تعداد متخصص، ۱۳هزار و ۹۹۷ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی ۲۴۸۰ نفر در نهادهای عمومی غیردولتی و ۸۳۹ نفر بطور مشترک در بخش دولتی و عمومی غیردولتی فعالیت می‌کنند. بنابراین ۱۷هزار و ۳۷۱ نفر متخصص که 43.6 درصد از متخصصین را شامل می‌شود، هیچ فعالیت خصوصی ندارند و بار اصلی خدمت رسانی با تعرفه‌های دولتی بر دوش آنهاست.

وی همچنین گفت: بنابراین مصوباتی از قبیل عدم افزایش دریافتی پزشکان، افزایش مالیات این پزشکان که منجر به کاهش درآمدشان می‌شود یا فریز کردن تعرفه‌های پزشکی می‌تواند منجر به بروز مشکلات قابل توجهی در ارائه خدمت به مردم شود. بنابراین باید استثنائاتی برای پزشکانی که فقط در بخش‌های دولتی و عمومی فعالیت می‌کنند، قائل شویم.

 قیمت پایین سیگار در ایران

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش به بحث در نظر گرفتن مالیات بر کالاهای آسیب رسان و مواد دخانی اشاره و اظهار کرد: کشور ما پایین‌ترین مالیات و قیمت را در حوزه دخانیات دارد. این در حالی است که سالانه ۲۰ الی ۳۰هزار میلیارد تومان خسارت مستقیم به دلیل مصرف سیگار به سلامت مردم وارد می‌شود و روزانه ۲۰میلیارد تومان در بیمارستان‌ها برای عوارض ناشی از آن هزینه می‌کنیم. بنابراین درخواست‌مان این است که مجلس برای سلامت مردم درباره دخانیات و مالیات بر خرده‌فروشی سیگار تصمیم‌گیری سخت‌گیرانه کند.

 

 

ارسال نظر