اخبار

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۴۱۲

تولید سالیانه 16 میلیون تن زباله در کشور

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از اینکه مدیریت پسماند اولویت دولت نیست از اعضای هیات رییسه مجلس درخواست کرد از مراجع ذی‌ربط اجازه برداشت 2میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مدیریت پسماند را اخذ کنند.  علی‌محمد شاعری با بیان اینکه سالانه حدود 16میلیون تن پسماند در کشور تولید می‌شود، گفت: بخش عمده پسماندها بدون مدیریت و فرآیند بازیافت در طبیعت رهاسازی و موجبات آلایندگی شدید منابع آب، خاک و حتی هوای کشور را فراهم می‌کند. نماینده نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه ششم برای ساماندهی پسماند الزامات و احکام قانونی محکمی پیش‌بینی شده است، افزود: علاوه بر این قوانین مصوب در سال‌های گذشته نیز محکم و کارآمد هستند. او با انتقاد از اینکه مدیریت پسماند اولویت دولت نیست، اظهار کرد: متاسفانه دولت در لوایح بودجه سالانه تقدیمی به مجلس هیچ گونه اعتباری را برای مدیریت پسماند پیش‌بینی نکرده است. این نماینده مردم در مجلس دهم به خانه ملت گفت: دولت مبلغ 2میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مدیریت پسماند در لایحه بودجه 97 بدون کسب موافقت مراجع ذی‌ربط پیش‌بینی کرده است که کمیسیون تلفیق این مبلغ را حذف کرد. شاعری افزود: دولت برای مدیریت موضوع مهمی مانند پسماند در لایحه بودجه 97 آدرس اشتباهی داد.  نماینده نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه پسماند در لایحه بودجه 97 جایگاهی ندارد، اظهار کرد: اگر دولت و کمیسیون تلفیق تصمیم جدیدی برای اختصاص منابع مدیریت پسماند در نظر نگیرند بطور حتم بحران پسماند در کشور مانند سابق باقی خواهد ماند. سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: بهتر است هیات رییسه و رییس مجلس شورای اسلامی برای اخذ اختصاص 2میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مدیریت پسماند با اولویت استان‌های شمالی پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

بدهی 19 هزار میلیاردی تامین اجتماعی به بانک رفاه

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، اجرای مصوبه مجلس مبنی بر تعیین اعتبار 110هزارمیلیارد تومان در قالب تهاتر در بودجه 97 را راه نجات سازمان تامین اجتماعی از ورشکستگی دانست.  عبدالرضا عزیزی در مورد اظهارنظر رییس سازمان تامین اجتماعی مبنی‌بر اینکه مجلس با پرداخت 50 هزار بدهی دولت به این سازمان موافقت کرده است، تعیین 110هزارمیلیارد تومان برای تهاتر در مجلس را امری اثرگذار در پرداخت بدهی‌های این سازمان دانست و در تشریح جزئیات آن به خانه ملت گفت: تهاتر به این معناست که گردش مالی بین دولت که به سازمان تامین اجتماعی بدهی دارد و این سازمان نیز به بانک رفاه کارگران بدهکار بوده و این بانک نیز به بانک مرکزی بدهی دارد، صورت خواهد گرفت بنابراین در این روش بدون اینکه پولی جابه‌جا شده و تورم ایجاد شود، بسیاری از مشکلات مالی حل خواهد شد. نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون سازمان تامین اجتماعی فقط 19هزارمیلیارد تومان به بانک رفاه کارگران بدهی دارد که اگر سود سالانه 20درصد را نیز برای آن درنظر بگیریم، مبلغی حدود 4هزار میلیارد تومان می‌شود که خود می‌تواند بسیاری از مشکلات این سازمان را برطرف سازد، البته این رقم در شرایطی تسویه می‌شود که بانک رفاه نیز به بانک مرکزی بدهکار باشد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه صندوق تامین اجتماعی در مرحله ورشکستگی قرار دارد، تصریح کرد: ضریب پشتیبانی این صندوق در حالی به کمتر از 5 رسیده که استاندارد لازم برای آن 6/5 است بنابراین با اجرای مصوبه مجلس این سازمان می‌تواند خود را ارتقا داده که در پی آن مستمری‌بگیران نیز در آرامش خواهند بود.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: از اول انقلاب تاکنون تمام دولت‌ها به سازمان تامین اجتماعی بدهکار بوده‌اند و چنانچه مصوبه کنونی مجلس برای رفع بدهی‌های آن عملیاتی شود، صندوق تامین اجتماعی از ورشکستگی نجات پیدا خواهد کرد.

حمایت از حقوق کودکان به صحن مجلس می‌رود

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور با اشاره به اینکه لایحه حمایت از حقوق کودکان از کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خارج شده و در انتظار ورود به صحن علنی مجلس است، گفت: اگر اقدامات اورژانس اجتماعی با پشتوانه فرآیندهای قضایی به موقع، عادلانه و بدون تبعیض نباشد، عده‌یی کودک آزاری کرده و با عناوین مقدس از مجازات قسر در می‌روند که این شرم آور است.

معصومه ابتکار با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای معاونت زنان در دولت دوازدهم مقابله با خشونت در همه ابعاد روانی، جسمی، جنسی و... است، افزود: یکی از فعالیت‌های مهم در این زمینه مربوط به حقوق شهروندی است که تحقق آن یکی از اصول قانون اساسی ما محسوب می‌شود. این حقوق از ابعاد مهم آرمان‌های انقلاب اسلامی و دینی ماست تا در جامعه فضای سالمی از نظر رفتاری، حقوق شهروندی و پیشگیری از آزارها ایجاد شود.

او با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی با تحولاتی که به دلایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشور ما و در دنیا ایجاد شده نیازمند سازوکارهای علمی و تخصصی برای پیشگیری و مدیریت است اظهار کرد: باید مواجهه صحیح با این جریانات اجتماعی و مداخلات درست طراحی و برنامه‌ریزی شود. رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم به دنبال افزایش سطح آموزش و تاب‌آوری است. به همین دلیل معاونت امور زنان و خانواده در کنار سازمان بهزیستی برای ارتقای سطح توانمندی و تاب‌آوری اجتماعی گام بر می‌دارد. معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور یکی از فعالیت‌های این معاونت را اجرای طرح تاب‌آوری اجتماعی در استان‌های کشور دانست و گفت: فاز اول این طرح برای نخستین بار در دولت یازدهم اجرایی شد و هم‌اکنون در آستانه آغاز فاز دوم این طرح هستیم. در پی اجرای تاب‌آوری پاسخ‌های مثبتی از جانب مددجویان و مددکاران دریافت کرده‌ایم. معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت لایحه خشونت علیه زنان تاکید کرد: این لایحه هم‌اکنون آخرین مراحل خود را در قوه قضاییه طی می‌کند و پشتوانه قوی برای پیشگیری از خشونت علیه زنان در جامعه است. امیدواریم تا با تصویب این قانون پشتوانه قوی برای مقابله با خشونت در جامعه داشته باشیم.

 

 

ارسال نظر