فرسایش خاک در ایران ۲,5 برابر متوسط

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۵۷

 نایب‌رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: به زودی نشست فراکسیون با مسوولان محیط زیست برای بررسی وضعیت محیط زیست کشور برگزار خواهد شد. جبار کوچکی‌نژاد با بیان اینکه برگزاری نشست فراکسیون محیط زیست مجلس با مسوولان محیط زیست به سبب بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق به تاخیر افتاد، به خانه ملت گفت: دنبال آن هستیم که با برگزاری نشست‌هایی با دستگاه‌های دولتی و بخش‌های خصوصی به مسائل زیست محیطی بیشتر بپردازیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه حال محیط زیست کشور خوب نیست، افزود: تخریب محیط زیست، انقراض حیات وحش، خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌ها، شیوع معضل ریزگردها، فرسایش خاک و افزایش آلودگی هوای کلان‌شهرها از جمله نشانه‌های وضعیت بحرانی محیط زیست است.

او اظهار کرد: محیط زیست از ابرچالش و معضلات اساسی کشور است که بهبود وضعیت آن باید در دستور کار تمامی دستگاه‌ها قرار گیرد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه محیط زیست باید سرلوحه تمامی امور و فعالیت‌ها قرار گیرد، گفت: متاسفانه امروزه اغلب استان‌های کشور درگیر معضل ریزگردها است و سلامت مردم در معرض تهدید قرار گرفته در حالی که خط قرمز محیط زیست باید سلامت مردم باشد.

کوچکی‌نژاد با انتقاد از اینکه فرسایش خاک در کشور 2.5برابر متوسط جهانی است، افزود: برای حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش آن پوشش گیاهی باید افزایش و همچنین آبخیزداری و احداث سازه‌های آبی در مسیر سیلاب‌ها مورد توجه قرار گیرد. نماینده مردم رشت در مجلس دهم، نسبت به وضعیت بحرانی مراتع و جنگل‌های کشور هشدار داد و گفت: وضعیت جنگل‌های کشور به علت ویلاسازی و آفات در مرز بحران قرار داشته و نیاز است سازمان جنگل‌ها و دولت برای بهبود وضعیت آنها چاره‌اندیشی کنند. نایب‌رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید تلاش بیشتری برای حفظ و احیای تالاب‌ها و تامین حقابه آنها داشته باشد، اظهار کرد: این دستگاه باید وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به حفظ تالاب‌ها را مشخص و آنها را به سمت انجام وظایف در قبال تالاب‌ها هدایت کند؛ البته محیط زیست به تنهایی از عهده حفاظت از محیط زیست برنمی‌آید و تمامی دستگاه‌ها و مردم و نهادهای مردمی باید همکاری لازم را داشته باشند و از سویی بودجه مناسب نیز در نظر گرفته شده و تخصیص یابد تا حال محیط زیست کشور مساعد شود.

 

ارسال نظر