احیای سازمان ملی جوانان تا نیمه سال ۹۷

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۵۶
احیای سازمان ملی جوانان تا نیمه سال ۹۷

از شروع دولت یازدهم در سال 92، تلاش‌ها برای تفکیک «جوانان» از وزارت ورزش و جوانان آغاز شد؛ تلاش‌هایی که با وجود پیگیری‌های مستمر محمود گلزاری بی‌نتیجه باقی ماند تا اینکه خرداد امسال و در آستانه انتخابات رییس‌جمهوری، حسن روحانی در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش، وعده احیای سازمان ملی جوانان را داد.

مغفول ماندن موضوع جوانان در وزارت ورزش و جوانان، دلیل عمده تلاش برای اصلاح یک تصمیم غلط در دولت دهم و مجلس هشتم بود.

حالا رییس فراکسیون جوانان مجلس گفته دولت لایحه تفکیک بخش جوانان از ورزش را ارئه داده، اما اگر به تصویب نرسد، طرحی در مجلس برای احیای سازمان ملی جوانان داریم که تا نیمه اول سال ۹۷ به نتیجه می‌رسد.

فرید موسوی در همایش مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد که در شیراز در حال برگزاری است با اشاره به اهمیت سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان، افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد از دو منظر مردمی بودن و تلاشگر بودن اهمیت دارند زیرا به صورت جمعی تحقق اهداف و برنامه‌های خود را در مدنی‌ترین و مردمی‌ترین قالب دنبال می‌کنند. وی ادامه داد: سمن‌ها در سال‌های اخیر رشد روزافزونی را تجربه کردند و دولتی مستقر شد که زمینه توسعه و پیشرفت سمن‌ها را مطرح کرد. توسعه سمن‌ها امر صرفا ملی نیست و در کشورهای توسعه یافته هم نقش فعال سمن‌ها را می‌بینیم. نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در صحنه‌های بین‌المللی سه بازیگر اصلی یعنی دولت‌ها، اقتصاد و نهادهای مردمی هستند که به عنوان بازیگران اصلی جامعه مدنی در حوزه‌های مختلف نقش ایفا می‌کنند پاسخ به همه نیازهای کشور صرفا با تکیه بر دولت نمی‌تواند ثمربخش باشد.

موسوی اضافه کرد: مفهوم توسعه امروز گسترده‌تر شده و توسعه پایدار مدنظر است و بدون مشارکت مردم این توسعه به دست نمی‌آید و اگر می‌خواهیم این مشارکت پایدارتر و مردم‌تر باشد، سمن‌ها هستند. او تاکید کرد: ‎بالفعل کردن استعداد و ظرفیت‌های انسانی است که با بهره‌گیری از این ظرفیت‌های انسانی که ممکن است به فراموشی سپرده شود، سمن‌ها می‌توانند این ظرفیت‌ها را برای ما داشته باشند. کشور ما با این قشر عظیم تحصیلکرده، مسوولیتی را برای ما دیکته می‌کند که حتما توسعه سمن‌ها را باید فراهم کنیم.

رییس فراکسیون جوانان مجلس اظهار کرد: با وجود فعالیت سمن‌ها هنوز بستر فعالیت آنها به درستی تعریف نشده است. باید نگرانی‌های نامربوط بعضا نسبت به حوزه سمن‌ها و جوانان برطرف کنیم و بستر پویایی و تحرک جوانان را فراهم ‌کنیم. موسوی گفت: برای پاسخ‌دهی به چالش‌های اساسی موجود در کشور باید از این ظرفیت‌های بی‌بدیلی که در اختیار ماست، بهره برد و می‌توان با تکیه بر همین جوانان برای رفع مشکلات آنان برنامه‌ریزی کرد و اگر امروز برای این چالش‌ها تدبیری نشود مطمئنا این چالش‌ها چندسال بعد بسیار بیشتر می‌شود. کشور به‌قدری مسائل پیچیده خاص خود را دارد که جوانان برای رفع مشکلات، خود پیشنهاد دهند و راهکار ارائه کنند. استقبال می‌کنیم از ورود شما و از راهکارهایی که ارائه می‌کنید فراکسیون جوانان به جد به‌دنبال توسعه فعالیت سمن‌ها و جوانان است.

او افزود: یکی از مسائل امروز، بحث عدم شفافیت است و شما برنامه‌یی بگذارید و مسائل خود را شفاف در اختیار مردم قرار دهید و شما بحث شفافیت را در کشور راه بیندازید.

رییس فراکسیون جوانان مجلس ادامه داد: ‎اگر سمن‌ها در این امر پیشرو باشند می‌توانیم شفافیت را در همه جای کشور مطالبه‌گری کنیم و این را به شکل یک فرهنگ جا بیندازید. ۳۷ نفر از همکاران در مجلس زیر ٤٠سال هستند و در فراکسیون جوانان حضور دارند. سازمان برنامه در این برنامه به‌درستی اقدام نکرد و گلایه جدی داریم بودجه مختص جوانان، اختصاص نیافت. امیدواریم این اعتبارات تخصیص یابد به‌دنبال این هستیم. او تاکید کرد: ‎استفساریه‌یی برای قانون منع استفاده از بازنشستگان ارائه کردیم اما به نحوی تلاش کردند این قانون به‌درستی اجرا نشود فرصت‌ها را در اختیار جوانان قرار دهند. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولت لایحه‌یی برای احیای سازمان ملی جوانان ارائه کرد که در مجلس از آن استقبال می‌کنیم. فراکسیون جوانان هم طرح دیگری برای آن ارائه کرد که اگر به هر دلیلی آن طرح به نتیجه نرسید در نیمه اول سال آینده وضعیت سازمان ملی جوانان مشخص شود.

 

 

ارسال نظر