توزیع اعتبار 2400 میلیاردی در حوزه دارو؛ به‌زودی

۱۳۹۶/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۶۰۵
توزیع اعتبار 2400 میلیاردی در حوزه دارو؛ به‌زودی

سازمان‌های بیمه‌گر نتوانسته‌اند بدهی‌شان به مراکز درمانی و داروخانه‌ها را پرداخت کنند و داروخانه‌ها نیز به شرکت‌های تولید و واردات دارو بدهکار شده‌اند؛ بدهی‌ای که داروخانه‌ها را با بحران جدی رو به رو کرده است. اما قرار است دولت برای این وضعیت چاره‌یی موقتی بیندیشد. قائم مقام وزیر بهداشت اعلام کرد: با اقدامات انجام شده قرار است حدود 2400 میلیارد تومان منابع به سیستم دارویی کشور تزریق شود تا قسمت عمده‌یی از بدهی‌های دارویی را جبران شود.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی طرح تحول نظام سلامت کاهش پرداخت از جیب مردم بود، گفت: این موضوع که پرداختی از جیب مردم به زیر 30 درصد که در برنامه چهارم و پنجم توسعه مطرح شده بود و به زیر 25 درصد که در برنامه ششم توسعه مطرح شده بود برسد آرزویی بود که در طی چهار سال اخیر به سمت تحقق پیش رفت. او با بیان اینکه پیش از طرح تحول نظام سلامت متوسط پرداختی مردم در این حوزه 54.3 درصد بود، ادامه داد: با اجرای طرح تحول پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت برای نخستین بار بعد از 50 سال به زیر 40 درصد رسید. بطوری که در سال 93 و 94 ارقام 38.7 درصد و 38.1 درصد رسید. همچنین با کمال افتخار اعلام می‌کنیم که در سال 95 پرداختی از جیب مردم به زیر 38 درصد یعنی به 37.7 درصد رسیده است. باید توجه کرد که دستیابی به این درصدها به این معنی است که مجموع خانوارهای ایرانی به ترتیب در سال‌های 93، 94 و 95 نسبت به سال‌های قبل از طرح تحول 13 هزار و 439 میلیارد تومان، 15 هزار و 662 میلیارد تومان و 20 هزار و 692 میلیارد تومان کمتر از جیب در حوزه سلامت هزینه کرده‌اند.

حریرچی افزود: اگر بخواهیم این ارقام را بطور واضح‌تر بیان کنیم به این معنی است که هر ایرانی در سال 93 در هر ماه 14هزار و 350 تومان، در سال 94، 16هزار و 591 تومان و در سال 95، 22هزار و 60 تومان کمتر از جیبش در حوزه سلامت هزینه کرده است که این موضوع دستاوردی بسیار عظیم است و اگر آن را با رقم 45هزار و 500 تومان یارانه نقدی مقایسه کنیم می‌بینیم که این رقم معادل نصف مبلغ یارانه است که وزارت بهداشت توانسته است هزینه‌های خانوار را در این حوزه کاهش دهد و به سایر جنبه‌های اقتصادی زندگی مردم کمک کند.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم در سال 96 هم میزان پرداخت از جیب مردم در همین حدود باقی بماند، گفت: اما در همین جا بطور واضح و روشن ابراز نگرانی می‌کنم که اگر منابع پایدار لازم هم برای بیمه‌ها و هم برای وزارت بهداشت و هم برای طرح تحول سلامت تامین نشود در حفظ این دستاوردها دچار مشکل خواهیم بود و ممکن است پرداختی از جیب مردم که مانند غول خفته‌یی است مجددا بیدار شود و مشکلاتی را برایمان ایجاد کند.

 گشایش در حوزه دارو

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش گفت: همچنین با اقدامات انجام شده قرار است تا حدود 2400 میلیارد تومان منابع به سیستم دارویی کشور تزریق شود تا قسمت عمده‌یی از بدهی‌های دارویی را که 1600 میلیاردش برای داروخانه‌های دولتی و 400 میلیاردش برای داروخانه‌های خصوصی است جبران شود و در این صورت مشکلات داروخانه‌ها حل خواهد شد.

او افزود: از این 2400 میلیارد تومان منابع جدید که قرار است در حوزه دارو تولید شود 400 میلیاردش از منابع بیمه‌ها و 2000 میلیاردش هم بطور مستقل در این حوزه پرداخت می‌شود و به این ترتیب قسمت عمده‌یی از مشکلات دارویی رفع خواهد شد. در عین حال بیمارستان‌ها هم باید بر اساس نیازشان ذخیره دارویی مناسب داشته باشند و بیش از اندازه دارو خریداری نکنند. حریرچی با بیان اینکه مشکل نظام دارویی ما با مصرف داخلی حل نمی‌شود و ظرفیت بازار دارویی کشور بیش از مصرف داخلی است، گفت: از طرفی قیمت دارو هم باید قیمت معقولی باشد. بنابراین نمی‌توان گفت که یا بیشتر دارو مصرف کنیم یا قیمت را بالا ببریم. بلکه راه‌حل مشکلات دارویی ما ورود صنعت دارویی به بازارهای خارج از کشور است تا بتوانیم بازار 400 میلیونی منطقه را در اختیار بگیریم.

او با بیان اینکه از طرفی برای برخی داروهای وارداتی اجازه واردات موازی را داده‌ایم، گفت: طبق اعلام سازمان غذا و دارو قیمت ارزی داروهای وارداتی باید 15 درصد کاهش یابد. البته برخی شرکت‌ها فکر می‌کنند با ایجاد کمبود در بازار دارو می‌توانند مشکل قیمت را حل کنند اما ما معتقدیم که با این قیمت حاشیه سود مناسب برای شرکت‌ها وجود خواهد داشت و مقرون به صرفه است. بنابراین الزام کرده‌ایم که قیمت ارزی داروهای وارداتی 15 درصد کاهش یابد.

حریرچی با بیان اینکه تلاش کردیم تا بتوانیم تا پایان سال بدهی‌هایمان را به کارکنان و پرسنل بیمارستان‌ها به شهریور ماه برسانیم اظهار کرد: هر چند که با این پرداخت‌ها باز هم شش ماه تاخیر در پرداخت‌ها خواهیم داشت و این تاخیر برای پزشکان مقداری بیشتر است. البته همین جا از کادر پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی تشکر می‌کنم چرا که با وجود مشکلات بسیار همچنان خدمات را به مردم ارائه می‌کنند.

او همچنین درباره نحوه خدمت رسانی به روستاهای با جمعیت کم نیز گفت: در روستاها سیستم سطح‌بندی خدمات سلامت را مستقر کرده‌ایم که این سیستم قدمتی 30 ساله دارد و در سال‌های اخیر نیز ارتقا و توسعه پیدا کرده است. اما گاهی روستاهایی با 30 خانوار داریم و نمی‌توان در آنجا خانه یا مرکز بهداشت مستقر کرد. ما به این روستاها روستاهای قمر می‌گوییم و با ده گردشی آنها را تحت پوشش خدمات سلامت قرار می‌دهیم.

 

ارسال نظر