رشد آهسته معاملات مسکن با افزایش قیمت‌ها

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۲۵
رشد آهسته معاملات مسکن با افزایش قیمت‌ها

گروه راه و شهرسازی|

حجم خرید و فروش مسکن در دی ماه سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته 12.8‌درصد و در مقایسه با آذر ماه امسال 7.1‌درصد رشد داشته است. این درحالی است که براساس آمار رسمی، حجم معاملات در آذر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 50‌ درصد و نسبت به آبان ماه 20‌درصد رشد داشته است. حجم معاملات خرید و فروش مسکن از نیمه دوم سال جاری رشد قابل توجهی را نسبت به نیمه نخست سال همچنین سال گذشته تجربه کرد به گونه‌یی که افزایش قراردادهای امضا شده از سوی کارشناسان اقتصادی به عنوان سیگنال‌های مثبت مسکن برای خروج 4ساله از رکود تلقی شد.

در همین حال براساس آمارهای اولیه منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن در دی ‌ماه امسال متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران به 5 میلیون و ۱۵۰هزار تومان رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳و ۱۵‌درصد رشد داشته است.

حجم خرید و فروش مسکن در مهر ماه امسال 34درصد، در آبان 18.5‌درصد و در آذر 50.2‌ درصد نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل خود رشد داشت اما در دی ماه تعداد قراردادهای خرید و فروش تنها 12.8‌درصد نسبت به دی ماه سال 95 رشد کرد. این درحالی است که کاهش سرعت رشد قراردادهای خرید و فروش پس از آذر ماه که بیشترین رشد حجم معاملات در سال 96 را به خود اختصاص داده بود، واکنش بازار به افزایش بی‌رویه قیمت‌های پیشنهادی ارزیابی می‌شود.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که کاهش سرعت رشد معاملات در دی ماه نتیجه اثرگذاری چه فاکتوری بر بازار مسکن است؟ نگاهی به قیمت خرید و فروش مسکن در دی ماه و مراجعه به نتایج مشاهدات میدانی کف بازار مسکن حکایت از افزایش خارج از عرف قیمت مسکن در برخی مناطق غربی، شرقی و مرکزی پایتخت دارد. با توجه به اینکه بیشترین حجم معاملات طی ماه‌های گذشته همواره به مناطق 2، ‌4و 5 تهران اختصاص داشته است و نتایج میدانی «تعادل» نشان می‌دهد که طی دی ماه سال جاری قیمت مسکن در این مناطق افزایش چشمگیری داشته است، می‌توان رشد بی‌حد و مرز قیمت واحدهای مسکونی در نخستین ماه از فصل چهارم سال 96 را علت کاهش چشمگیر معاملات در این ماه دانست.

 افزایش فعالیت سازندگان مسکن

اگرچه نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان تهران، رشد حجم معاملات خرید و فروش مسکن در پاییز را عامل موثری بر افزایش پروانه‌های ساخت و ساز می‌داند اما برخی کارشناسان بخش مسکن معتقدند که روی کارآمدن شهردار جدید و پیش‌بینی سازندگان از اعمال سیاست‌های انقباضی توسط او موجب شد که در تابستان سال جاری و پیش از آغاز فعالیت محمدعلی نجفی، سازندگان اقدام به دریافت پروانه‌های ساخت و ساز کنند اما افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی به هر دلیلی که رخ داده است، می‌تواند موجب افزایش عرضه مسکن در سال 97 شود. ایرج رهبر، نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه رشد 50 درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی نشان‌دهنده افزایش انگیزه سازنده‌ها برای ورود به بخش مسکن است، می‌گوید: نوسانات نرخ دلار بر رشد قیمت برخی نهاده‌های مسکن تاثیر می‌گذارد. رهبر در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه نوسانات این روزهای نرخ دلار می‌تواند بر قیمت تمام شده مسکن و افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی اثرگذار باشد، می‌افزاید: آهن‌آلات به دلیل استفاده از شمش‌هایی که با ارزهای خارجی به خصوص دلار وارد می‌شود، تولید می‌شوند بنابراین آهن‌آلات که یکی از نهاده‌های اصلی در ساختمان است با نوسانات نرخ دلار دچار تغییر و تحولات قیمتی خواهد شد.

رهبر درباره اینکه نشانه‌های روشن رونق مسکن دیده می‌شود، اظهار می‌کند: رونق ساخت و ساز به رونق معاملات بستگی دارد، وقتی سازنده‌ها به این درک برسند که طرف تقاضا تقویت شده و قصد ورود به بازار مسکن را دارند قطعا اقدام به ساخت‌وساز و اتمام واحدهای نیمه‌کاره می‌کنند.

نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته هم روال اینگونه بوده که وقتی معاملات مسکن رونق می‌گرفت، ساخت‌وساز هم به تبع آن از وضعیت مطلوبی برخوردار می‌شد، اظهار می‌کند: رونق معاملات را نباید با این تفسیر اشتباه بگیریم که با این رونق یعنی رشد و جهش قیمت مسکن رخ خواهد داد بنابراین باید اعلام کرد، سال آینده بهترین حالت برای قیمت مسکن افزایش در حد نرخ تورم است. رهبر تصریح می‌کند: رشد قیمت در حد نرخ تورم قطعا انگیزه سازندگان را برای ساخت‌وساز حفظ خواهد کرد.

 جهش قیمت مسکن بی‎معنا شده است

افزایش بی‌حد و مرز قیمت مسکن در دی ماه سال جاری در شرایطی رخ داد که روند معاملات خرید و فروش مسکن مثبت بود و این افزایش چشمگیر قیمت‌ها این روند رو به رشد را با مشکل مواجه کرد. به عبارت دیگر اگرچه نشانه‌های مثبت خروج از رکود طی پاییز سال جاری به خوبی نمایان شده بود اما افزایش قیمت مسکن در نخستین ماه زمستان این روند را تغییر داده است.

البته براساس گفت‌وگویی که رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره با «تعادل» داشت این افزایش قیمت مسکن نتیجه تصمیم خودسرانه برخی مالکان و سازندگان در مناطق غربی و شرقی تهران بوده است اما با توجه به اینکه رشد قیمت با قدرت خرید و توان اقتصادی خانوارها تناسبی ندارد طی ماه‌های آینده شاهد بازگشت قیمت‌ها خواهیم بود.

در همین حال مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن هم درباره افزایش حجم معاملات خرید و فروش مسکن در پاییز گفته است: آینده بازار مسکن با توجه به نرخ تورم نشان‌دهنده تقاضای جدید مصرف در جامعه است که نسبت به قیمت‌ها حساس‌اند و همین مساله یک محدودیت جدی ایجاد می‌کند بنابراین جهش قیمت در این بازار جدید بی‌معناست. به گزارش تسنیم، روانشادنیا افزوده است: رفتار بازار نشان می‌دهد که با افزایش معاملات رونق در بخش تقاضا ایجاد و عرضه هم برای سرمایه‌گذاران تحریک می‌شود که این موج از تهران و از آذر ماه آغاز و در نهایت به کل کشور تسری می‌یابد.

او ادامه داده است: قیمت ملک 15‌درصد از آذر تاکنون افزایش یافته و در گذشته افزایش قیمت مسکن در شمال شهر زیاد بود درحالی که امسال تنها در منطقه 5 شاهد 24‌درصد افزایش قیمت‌ها هستیم. روانشادنیا اظهار کرده است: رونق‌های گذشته همراه با افزایش قیمت‌ها بود که متاثر از سوداگری بوده که اصولا مطلوب نبوده اما رونق کنونی از جانب مصرف‌کنندگان است که مطلوب است.

 

رشد ۳۵ درصدی معاملات اوراق تسهیلات مسکن در دی امسال

حجم و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۳۵و ۳۱‌درصد افزایش یافت.

به گزارش تسنیم، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در دهمین ماه امسال نشان می‌دهد طی 21روز معاملاتی تعداد 8 میلیارد و 376میلیون ورقه بهادار در 943هزار نوبت به ارزش 42هزار و 723میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش 55، 107و 31درصدی حجم، دفعات معاملات و ارزش دادوستدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

 

 

 

ارسال نظر