تحویل کودکان دستفروشِ به فردی که فقط مدارک گرو گذاشت

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۲۳
تحویل کودکان دستفروشِ به فردی که فقط مدارک گرو گذاشت

پنج کودک دستفروشِ بروجردی توسط شهرداری بروجرد به فردی که خود را از آشنایان این کودکان معرفی می‌کرد و فقط مدارک گرو گذاشت، تحویل داده شد و گفته می‌شود؛ مدارک این فرد در سازمان میوه و تره‌بار شهرداری موجود است. انتشار تصویر دستگیری کودکان دستفروشی که برای امرار معاش خود و به ناچار اقدام به فروش تنقلات می‌کردند، در کمتر از یک ساعت واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت که شهرداری بروجرد را وادار به عذرخواهی کرد و در ‌‌نهایت منجر به ورود سازمان بهزیستی کشور به این موضوع شد، اما مساله اصلی نحوه جمع‌آوری و همچنین تحویل آنها به یکی از آشنایان این کودکان است که هنوز اطلاعات دقیقی در این رابطه وجود ندارد، با وجود اینکه طبق قانون در ابتدا باید عملیات جذب (نه دستگیری) توسط بهزیستی انجام شود و اگر هم این کار توسط بهزیستی انجام نشد؛ این کودکان باید پس از جمع‌آوری به بهزیستی سپرده شوند تا در نهایت این سازمان با بررسی وضعیت این کودکان تشخیص دهد باید تحویل خانواده داده شوند یاخیر، اما شاهد بودیم که هیچ یک از این اتفاقات رخ نداده است. داوود گودرزی، مدیر روابط عمومی شهرداری بروجرد در این رابطه به ایلنا گفت: عکس جمع‌آوری این کودکان توسط یکی از کارمندان شهرداری در خروجی سایت قرار می‌گیرد و یکی از کانال‌های تلگرامی سریعا آن را منتشر می‌کند، اما باید به این نکته اشاره کنم که این خبر سریعا از روی خروجی شهرداری حذفشد.

او افزود: این پنج کودک را از شهر ملایر به بروجرد می‌آوردند، آنها را در نقاط مختلف شهر توزیع می‌کردند و غروب هم به دنبال آنها می‌آمدند. به مدت دو هفته به دنبال سردسته این گروه بودیم که در ‌‌نهایت قادر به دستگیری این شخص نشدیم. قصد ما دستگیری این کودکان نبود، بلکه می‌خواستیم به سرمنشأ این گروه دست پیدا کنیم، به همین خاطر این کودکان را با احترام به شهرداری منتقل کردیم و حتی از آنها عکس‌هایی گرفتیم تا از این طریق بتوانیم خانواده آنها را پیدا کنیم تا مشخص شود این افراد متعلق به چه خانواده‌هایی هستند. آیا بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستند یا خیر؟ و این کودکان در ‌‌نهایت به شخصی که به شهرداری مراجعه کرده بود، تحویل داده شدند.

گودرزی در پاسخ به این سوال که بر چه اساسی این کودکان به جای تحویل به بهزیستی به یک فرد تحویل داده شدند، بیان داشت: این فرد مدارک خود را گرو گذاشت و خود را از آشنایان این کودکان معرفی کرد و ما این پنج کودک را تحویل فرد دادیم. مدارک این فرد در سازمان میوه و تره‌بار شهرداری موجود است. تاکید می‌کنم که بچه‌ها در هیچ جایی زندانی نشدند، حتی در سازمان باز بود و می‌توانستند از سازمان خارج شوند، اما از ترس‌‌ همان فرد که موفق به دستگیری آن نشدیم در سازمان ماندند.

او افزود: کوچک‌ترین فرد در بین این کودکان ۱۲ ساله بود. برخی نسبت به عکس‌هایی که گرفته شد واکنش نشان دادند، اما مساله این است که باید برای شناسایی از این کودکان عکس گرفته می‌شد؛ چاره‌یی نداشتیم. گودرزی گفت: سازمان بهزیستی کل کشور بعد از انتشار این خبر با ما تماس گرفت و نماینده‌یی نیز از طرف بهزیستی به شهرداری آمد ما فکر نمی‌کردیم که این موضوع تا این حد سروصدا به پا کند وگرنه آنها را تحویل بهزیستی می‌دادیم. متاسفم که فضای مجازی این خبر را تا این حد بحرانی کرده است. ما قبول داریم که اشتباه کردیم و با فرد خاطی نیز برخورد شده است.

او ادامه داد: مدتی طولانی است که متکدیان و کودکان کار با سن پایین در شهر هستند و ما این را به سازمان‌های مختلف اطلاع می‌دهیم، اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است. در گذشته یک مکانی را به صورت اشتراکی با بهزیستی داشتیم و در حال حاضر این مکان وجود ندارد. اصل کار اشتباه نبوده است، اما در حقیقت انتشار این عکس‌ها در خروجی شهرداری اشتباه بوده است که با آن برخورد شد.

همچنین فریبا درخشان‌نیا، مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور، در رابطه با این ماجرا به خبرنگار ایلنا گفت: خبر مربوط به جمع‌آوری کودکان متکدی که اقدام به فروش تنقلات می‌کردند به سرعت از سایت شهرداری بروجرد حذف و بنا به اظهار مسوولان مربوطه با فرد خاطی نیز برخورد شده است.

او افزود: سازمان بهزیستی همواره ضمن تاکید بر لزوم نگاه انسانی نسبت به مسائل و آسیب‌های اجتماعی به ویژه در خصوص گروه‌های آسیب پذیر کودکان در معرض آسیب، با هرگونه برخورد قهری که کرامت انسانی افراد را خدشه‌دار کند، مخالف است، از سوی دیگر هرگونه سوءاستفاده و بهره کشی از کودکان را نیز محکوم می‌کنیم.

درخشان‌نیا تاکید کرد: با توجه به نتایج بررسی‌های انجام شده در این خصوص، خبر مذکور به سرعت از سایت شهرداری بروجرد حذف و بنا به اظهار مسوولان مربوطه با فرد خاطی نیز برخورد شده است. مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور در ادامه گفت: طبق اظهارات مسوولان شهرستان، موضوع مربوط به سوءاستفاده باندهای تکدی‌گری از کودکان و انتقال آنها از شهرستان‌های مجاور برای تکدی‌گری بوده است که پیگیری‌های لازم در حال انجام است. او افزود: سازمان بهزیستی آمادگی دارد با معرفی کودکان مذکور نسبت به بررسی وضعیت اجتماعی و خانوادگی آنان اقدام و در صورت لزوم از آنها حمایت‌ کند.

 

ارسال نظر