حق‌التدریسی‌ها بیشتر می‌شوند

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۲۲۴
حق‌التدریسی‌ها بیشتر می‌شوند

گروه اقتصاد اجتماعی|

گویا قرار است مشکل کمبود نیروی انسانی و بودجه دوباره آموزش و پرورش را در بحران نگه دارد.

معلمان حق‌التدریسی که در طول سال‌های گذشته به دلیل کمبود نیرو و کسری بودجه بدون استخدام و قرارداد وارد آموزش و پرورش شدند حالا درخواست استخدام دارند و هر از گاهی مقابل مجلس تجمع می‌کنند. آنها سال‌ها بدون عبور از فیلترهای آموزش و پرورش و بدون استخدام و بیمه با حق‌التدریسی اندک که گاهی با ماه‌ها تاخیر پرداخت می‌شد، تدریس کردند و حالا خواهان استخدامند.

اما وزارت آموزش و پرورش آنقدر با مشکلات مالی رو به رو است که باز هم برای مواجهه با مشکل کمبود فضای آموزشی و معلم، چاره‌یی جز خرید خدمات آموزشی نمی‌بیند.

طبق این طرح، فضای لازم به‌ ویژه در مناطق محروم در اختیار موسسه‌های موفق غیردولتی قرار گرفته و با پرداخت هزینه آموزش از ظرفیت افراد بومی متخصص برای آموزش به دانش‌آموزان استفاده می‌شود. این موسسات چاره‌یی ندارند جز اینکه از معلمان حق‌التدریس برای آموزش به دانش‌آموزان استفاده کند و این دور باطل، آموزش و پرورش را دوباره با خیل افرادی روبه‌رو‌ می‌کند که سال‌ها بدون بیمه و با دریافتی کم معلمی کرده‌اند.

البته در مناطقی که آموزش و پرورش با مشکل کمبود نیرو مواجه است بسیار کمک کرده به ویژه این طرح توانسته بسیاری از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یا دانش‌آموزانی را که به دلیل حساسیت‌های قومی و مذهبی در استان‌هایی همانند سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کرمان قادر به ادامه تحصیل نبوده‌اند، جذب کرده و تحت پوشش قرار دهد.

معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: با اجرای طرح خرید خدمات آموزشی مشکل کمبود معلم در مناطق مختلف این استان رفع خواهد شد.

 مجتبی زینی‌وند هدف از اجرای طرح خرید خدمات را کمک به رفع مشکل اشتغال در مناطق مختلف همچنین رفع مشکل کمبود معلمان متخصص عنوان کرد و گفت: اجرای طرح آموزش الکترونیکی به دانش‌آموزان استان نیازمند حدود 40میلیارد ریال اعتبار است که 10میلیارد ریال از این اعتبار توسط یک فرد خیر غیربومی و 5 میلیارد ریال دیگر نیز از طریق وزارت آموزش و پرورش تامین خواهد شد. معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اجرای این طرح متناسب با استانداردهای جهانی است و نقش مهمی در ارتقای سطح آموزشی دانش‌آموزان دارد. زینی‌وند از احداث 3مدرسه 6 کلاسه با مشارکت افراد خیر در استان خبر داد و گفت: علاوه بر این 5 میلیارد ریال از سوی وزارت آموزش و پرورش برای خرید تجهیزات آموزشی مدارس ایلام اختصاص خواهد یافت. او از تحصیل یک میلیون و 200هزار دانش‌آموز در 14هزار مدرسه غیردولتی کشور خبر داد. اما در جریان اجرای این طرح، موسسات غیردولتی و آموزش و پرورش نه تنها تعهدی برای استخدام معلمان ندارند بلکه ممکن است با توجه به اینکه این نیروها هیچگونه رابطه استخدامی ندارند با آغاز سال تحصیلی جدید، مدرسه دیگر از معلمان حق‌التدریسی سال قبلش استفاده نکند. این معلمان هیچگونه امنیتی شغلی ندارند و در عین حال پرداخت حق‌الزحمه آنها نیز معمولا با تاخیرهایی گاهی چند ماهه پرداخت می‌شود.

آموزش و پرورش که در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه جزو وزارتخانه‌های مهم با بودجه‌یی مناسب است در ایران به دلیل کسری بودجه با مشکلات عدیده‌یی رو به رو است. ۳۵هزار ۹۸۴میلیارد و ۷۰۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان بودجه این نهاد برای سال 97 است؛ بودجه‌یی که سال 96، 31هزار و 700میلیارد تومان بوده و این افزایش تنها برای افزایش 10درصدی حقوق کارکنان در سال آینده است و در واقع با توجه به نرخ تورم و میزان افزایش حقوق‌ها، بودجه آموزش و پرورش هیچ تغییری نکرده است. همین موضوع باعث شده از طرفی پرداخت حقوق حق‌التدریس‌های ماه‌های قبل باز هم به تاخیر بیفتد و از طرفی سیستم آموزشی کشور همچنان با مشکل کمبود نیرو، به‌کارگیری نیروهای حق‌التدریس و غیرمتخصص، ضعف در تحقیق و پژوهش و... مواجه باشد.

از طرفی با افزایش تعداد نیروهای حق‌التدریس هر سال به تعداد کسانی که مدعی استخدام در نظام آموزشی بدون آزمون استخدامی هستند، افزوده می‌شود.

 

ارسال نظر