اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۷۳

 ضعف نظارتی پیامد دولتی شدن صنعت دارو

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از فعالیت و نظارت همزمان دولت در حوزه دارو به عنوان عاملی در جهت تضعیف این صنعت یاد کرد و خصوصی‌سازی را تنها عامل موثر برای به روزرسانی آن دانست. منوچهر جمالی‌سوسفی با تاکید بر اینکه فعالیت و نظارت همزمان دولت در حوزه دارو، این صنعت را با مشکل مواجه ساخته است، گفت: اگر دولت در بخش دارو حضور نداشته باشد، می‌تواند نظارت بهتری بر نحوه عملکرد این بخش داشته باشد و در پی آن فعالیت‌های این حوزه نیز بهتر و سالم‌تر انجام خواهد شد. نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت در شرایط کنونی نتوانسته است، حوزه دارو را به درستی اداره کند و حتی در سایر صنایع نیز بسیاری از بخش‌هایی که توسط دولت اداره شده به یک بنگاه زیانده تبدیل شده است به همین دلیل اصل 44 را در جهت خصوصی‌سازی بنا نهادند تا به دنبال اجرای آن بدنه دولت را کوچک‌تر و بخش خصوصی را فعال‌تر کنند. او با یادآوری اینکه در تمام دنیا بخش خصوصی سهم قابل‌توجهی را در اداره امورات کشور برعهده دارد به خانه ملت گفت: برنامه دولت برای خصوصی‌سازی بخشی از امور کشور تصمیم درستی بوده است، هر چند این امکان وجود دارد که این تصمیم به درستی اجرا نشود بنابراین لازم است این امر با تعیین ساز و کار مناسبی مدیریت شود. جمالی‌سوسفی اظهار کرد: صنعت دارو همچون سایر صنایع موجود در کشور از یک نقطه‌یی به خودکفایی رسیده تا جایی که هم‌اکنون حدود 80 درصد داروهای مورد نیاز کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود که پیشرفت قابل قبولی محسوب می‌شود، هرچند همچنان از پیشرفت این صنعت در دنیا عقب هستیم، بنابراین باید با برنامه‌ریزی صحیح به سمت به روزرسانی این صنعت حرکت کنیم. او در بیان راهکار برای بروز رسانی صنعت دارو افزود: برای تحقق این مهم لازم است، دولت حمایت‌های نظارتی خود را به درستی انجام داده و اداره این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند تا روند به روزرسانی صنعت دارو در جهت دستیابی به نقطه مطلوب از مجرای علمی خود پیگیری شود.

 زمان حضور اورژانس جاده‌ای ۱۱ تا ۱۴ دقیقه

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه میانگین زمان طلایی حضور اورژانس درتصادفات جاده‌یی ۴ تا 6 دقیقه است، گفت: تجهیز اورژانس جاده‌یی به امکانات پیشرفته زمان حضور در صحنه تصادف را کاهش می‌دهد. رسول خضری با اشاره به تصویب 250میلیارد تومان برای تجهیزات سازمان اورژانس کشور در کمیسیون تلفیق به خانه ملت گفت: اوراژنس جاده‌یی یا پیش بیمارستانی یکی از بخش‌های مهم نجات و امداد است، زمان طلایی خیلی از تصادفات 4 تا 6 دقیقه بوده و درحال حاضر به طور متوسط زمان حضور اورژانس در تصادفات جاده‌یی بین 11تا 14دقیقه است؛ بنابراین اورژانس برای بهبود زمان طلایی برای حضور در صحنه تصادف نیاز به تسهیلات بهتری است.

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین تجهیز اورژانس به هلی‌کوپترهای اورژانس در حوزه امدادرسانی بسیار مهم است در حوادثی مانند زلزله زمان طلایی حضور در صحنه بحران توسط بالگردها بسیارسریعتربوده و دراین حوزه کمبودهایی در کشور وجود دارد؛ البته آمبولانس‌هایی اخیرا توسط وزارت بهداشت خریداری و به هر استانی حدود 50 آمبولانس اختصاص یافته است اما این میزان هم باز کافی نخواهد بود. وی تصریح کرد: هر ساله شمار تلفات جاده‌یی بالا بوده و افراد بسیاری در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند بنابراین در مقایسه با کشورهای دیگر میزان تصادفات منجر به مرگ در جاده‌ها بسیار بالاست که باید با توجه ویژه به مشکلات اورژانس و رفع کمبودهای آن اقدامات جدی را در امدادرسانی بهتر به مصدومان حوادث جاده‌یی انجام داد؛ البته دربرنامه ششم قانونی تحت عنوان ارتقاء‌ جایگاه اورژانس به سازمان مصوب شد اما این بخش زیرمجموعه وزارت بهداشت بوده و استقلال کارکردی ندارد. خضری با بیان اینکه نمی‌توان برای اورژانس استقلال کاری از وزارت بهداشت تعریف کرد، گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا مجموعه‌یی قدرتمند درحوزه مدیریت بحران و امدادرسانی‌ها فعالیت می‌کند اما در کشور ما اورژانس زیرمجموعه وزارت بهداشت قرارگرفته و اگر به لحاظ تجهیزات و تکنولوژی جدید همچنین تامین نیروی انسانی مورد توجه قرار گیرد، پیشرفت‌هایی در حوزه امدادرسانی به وجود می‌آید. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: به طور حتم در جذب نیروی‌های مورد نیاز وزارت بهداشت ایجاد محدودیت قابل قبول نیست، نباید در ردیف‌های بودجه‌یی برای جذب نیروهای مورد نیاز وزارت بهداشت به ویژه در حوزه اورژانس سقف در نظر گرفت؛ ضمن اینکه در هر نقطه‌یی از کشور باید توسط اورژانسی مجهز به تجهیزات پیشرفته پوشش کامل داده شود.

 افزایش عیدی مددجویان زلزله‌‌زده کرمانشاه

رییس کمیته امداد با حضور در روستای زلزله‌زده کوئیک عزیز از توابع شهرستان سرپل‌ذهاب ضمن دیدار با خانوارهای مددجو گزارشی از خدمات این نهاد به زلزله‌زدگان اعلام کرد. پرویز فتاح با یادآوری اینکه کمک معیشت آبان خانوارهای مددجوی زلزله‌زده کرمانشاه 3برابر و در آذر ماه نیز 2برابر پرداخت شد، اعلام کرد: عیدی خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد در شهرستان زلزله‌زده کرمانشاه در آستانه سال ۹۷ سه برابر پرداخت می‌شود. او با تاکید بر اینکه کمیته امداد فقط مسوولیت حمایت از خانواده‌های مددجو زلزله‌زده را برعهده دارد، اظهار کرد: هم‌اکنون با واگذاری کانکس به تمام خانوارهای مددجو مرحله اسکان موقت به پایان رسیده است. فتاح با اعلام اینکه عملیات پی‌ریزی واحدهای مسکونی مددجویان زلزله‌زده از هفته‌های گذشته آغاز شده است گفت: واحدهای مسکونی خانوارهای تحت حمایت براساس نقشه‌های بنیاد مسکن در متراژ‌های ۶۰، ۶۵ و ۸۵ متری ساخته و تحویل داده می‌شود. رییس کمیته امداد با تاکید بر اینکه کمیته امداد به وعده خود مبنی بر ساخت و تجهیز منزل مددجویان حادثه‌دیده عمل می‌کند، ابراز امیدواری کرد که ساخت منازل مددجویان روستایی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تا 3ماه آینده به اتمام برسد.

 

ارسال نظر