اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۹۸

نیاز همراهی نظام آموزشی با چالش‌های جامعه

مشاور رییس دانشگاه فرهنگیان گفت: در پژوهش‌هایی که از پیش انجام شده ۱۱ چالش مطرح شده که باید در راستای این چالش‌ها کلیات نظام آموزش و پرورش را تدوین و تصویب کنیم.

 حجت‌الله بنیادی، نفس تدوین سند تحول بنیادین را بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: آنچه اهمیت دارد، بازه زمانی است که بازنگری برای سند باید انجام شود. در بخش‌های مختلف کشور، چشم‌انداز ۲۰ ساله داریم اما برای سند تحول چه چشم‌اندازی لحاظ کرده‌ایم. از منظر اجرایی، سند تحول به عنوان مبنایی‌ترین برنامه حرکت آموزش و پرورش، در مواجهه با مسائل و تحولات روز به شکل مطلوب و شایسته پاسخگو نبوده است. او افزود: در همه دنیا سرمایه انسانی که براساس سرمایه اجتماعی بنا نهاده می‌شود، اهمیت زیادی دارد. آموزش و پرورش در این پنج سالی که از اجرای سند می‌گذرد به چه میزان به موضوع منابع انسانی و مهم‌تر از آن معلم اهمیت داده است؟ قطعا در این بخش، ضعف‌های زیادی داریم. زیرا اگر وضعیت مطلوب بود، رضایتمندی معلم‌ها را داشتیم. توانمندی که آموزش و پرورش در تامین جایگاه اجتماعی و معیشت معلمان باید ایجاد می‌کرد، نتوانست لحاظ کند و این در حالی است که در دستگاه‌های دیگر این تحول رخ داده است. مشاور رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به رتبه‌بندی معلمان گفت: این رتبه‌بندی کار خوبی است اما این کار نباید به این قیمت اجرا شود که به عنوان حل مساله معیشت لحاظ شود.

بنیادی با اشاره به فناوری اطلاعات و فضای مجازی اظهار کرد: متاسفانه معلم‌های کشور در این زمینه خیلی توانمند نشده‌اند و این کار باید توسط آموزش و پرورش و با کمک نهادهای دیگر انجام شود. در حال حاضر دانش‌آموزان در این زمینه از معلم‌ها جلوتر هستند. امروز از حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی باید نگران باشیم زیرا معلم‌ها توانمندی لازم را برای حضور در فضای مجازی و هدایت دانش‌آموزان ندارند. مشاور رییس دانشگاه فرهنگیان به مدرسه صالح که در سند تحول آموزش و پرورش به آن اشاره شده پرداخت و گفت: آیا مدرسه صالحی که مدنظر سند تحول بوده فقط فضای فرهنگی کلاس بوده یا فضای فرهنگی مدرسه بوده است؟ مدرسه صالح یکسری استانداردها دارد مثلا از بابت زلزله، چرا در زلزله کرمانشاه این همه مدرسه تخریب شد و باعث شد بچه‌ها در کانکس و چادر درس بخوانند؟ اگر طراحی ما درست و نظارت درستی بود آیا نباید آن صالح بودن و عمل صالح در سازنده و طراح مدرسه هم دیده شود.

او با بیان اینکه باید یکی از مهم‌ترین وظایف شورای عالی سیاست‌گذاران آموزش و پرورش برقراری پیوندها و انسجام باشد، اظهار کرد: آیا معلمان ورودی امسال ما به شکلی تربیت می‌شوند که کتابی که بنا است سال دیگر یا چهار سال بعد تالیف بشود را تدریس کنند؟ خیر، این ارتباطی که نیاز است وجود داشته باشد در سطوح بالادستی برقرار نکرده‌ایم و متاسفانه مدرسه با دانشگاه فرهنگیان ارتباط ندارد.

اقدام حقوق بشری توقف اجرای اعدام در مواد مخدر

معاون امور بین‌الملل دبیر ستاد حقوق بشر گفت: دستور العمل رییس قوه قضاییه در اجرای قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر، گام مهم‌ حقوق بشری‌ است. کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل و همکاری‌های بین‌المللی قضایی دبیر ستاد حقوق بشر گفت: بعد از تصویب قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر، دستورالعمل رییس قوه قضاییه در اجرای این قانون و ابلاغ توقف اجرای تمامی احکام اعدام صادره در این حوزه با هدف بررسی مجدد و تطبیق آن با تسهیلات قانون جدید، گام مهم دیگری در حوزه حقوق بشر محسوب می‌شود.

او بازنگری در کل قانون مبارزه با موادمخدر را شرط اساسی در کارآمد کردن این مبارزه خواند و تاکید کرد که همزمان، حفظ حقوق افراد و خانواده‌هایی که در دام موادمخدر گرفتار می‌شوند و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از این معضل نیز باید به‌عنوان یک اقدام اساسی حقوق بشری در دستورکار نهادهای مسوول، به‌ویژه مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

لزوم توجه بیشتر به اعتیاد زنان

عضو هیات‌رییسه فراکسیون زنان مجلس، با بیان اینکه تعداد زنان معتاد به مواد مخدر رو به افزایش بوده اما آمار دقیقی از آن ارائه نشده است از مسوولان خواست که در پی رفع این معضل چاره‌اندیشی کنند.

فاطمه ذوالقدر از اعتیاد زنان به‌عنوان عاملی در جهت شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی و مشکلات خانوادگی یاد کرد و گفت: بروز این مشکلات بین زنان به فرهنگ خانواده‌ها برمی‌گردد که تا چه اندازه در بروز این معضلات برای آنها عادی‌سازی شده باشد. نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نمی‌توان نقش زنان را در شکل‌گیری الگوهای رفتاری در خانواده‌ها نادیده گرفت، ادامه داد: زنان نسبت به سایر افراد جامعه آسیب‌پذیرتر هستند و اغلب در پی بروز مشکلات عاطفی و اقتصادی به اعتیاد پناه می‌برند که خود نقطه آغاز ایجاد سایر آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن می‌شود. او با اشاره به اینکه گزارش‌هایی از گسترش دامنه اعتیاد بین زنان به مجلس ارائه شده است، به خانه ملت گفت: هنوز آمار دقیقی از وجود زنان معتاد در سال 96 ارائه نشده است، اما نتیجه بازدیدهایی که با سایر اعضای مجمع نمایندگان تهران از سطح این شهر داشتیم، بیانگر آلودگی تعداد بسیاری از زنان به معضل اعتیاد بود که به‌طور علنی در خیابان اقدام به استعمال موادمخدر می‌کنند.

ذوالقدر با تاکید بر اینکه بی‌پناهی و آوارگی کمترین آسیب ناشی از اعتیاد برای زنان است، خاطرنشان کرد: نهادهایی که در زمینه کنترل آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، همچون وزارت کشور، شهرداری و بهزیستی باید به این مهم توجه بیشتری داشته و تدابیری بیندیشند. این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهارکرد: البته تعدادی کمیته و مراکز امن برای ساماندهی زنان بی‌سرپرست ایجاد شده است که از طریق کارآفرینی و ایجاد زمینه ادامه تحصیل به ساماندهی وضعیت آنها می‌پردازند، اما این تعداد پاسخگوی نیاز جامعه نیست.

 

ارسال نظر