آزمون‌های متعدد در مدارس «سمپاد» به اصرار خانواده‌ها

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۹۷

یکی از حوزه‌هایی که در آموزش و پرورش قرار است نخبه‌پروری و پژوهش‌محوری را جایگزین سیستم تست‌زنی و حفظیات در نظام آموزش و پرورش کند، مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان است که در حوزه‌های متعددی انجام وظیفه می‌کند؛ اما متاسفانه حوزه‌های متنوع کاری این مرکز خود آسیب‌های قابل تاملی دارد. به‌طور مثال یکی از فعالیت‌هایی که در این مجموعه مدیریت می‌شود برگزاری جشنواره خوارزمی است که برگزیدگان نوزدهمین دوره آن آذرماه معرفی شدند. در این بخش علاوه بر اینکه صحبت بر سر نحوه داوری طرح‌ها و هزینه‌هایی که به ثمر رسیدن یک طرح نیاز دارد، مطرح است، نکته مهم دیگر بحث به تولید انبوه رساندن طرح‌های برتر یا اساسا اینکه نگاه به این عرصه باید برمبنای تجاری‌سازی باشد یا نه می‌رسد. تا جاییکه این بحث مطرح است که این جشنواره آیا بیش از معایبش دارای محاسن هست یا نه. از سوی دیگر این مرکز مدیریت مدارس سمپاد که ویژه دانش‌آموزان استعداد برتر است را به عهده دارد که بسیاری از خانواده‌ها از استرس‌زا بودن و فشار بالای تکلیف در این مدارس و آزمون‌محور بودنش گلایه دارند. سرپرست مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در پاسخ به این پرسش که آیا نباید جشنواره خوارزمی تاکنون به مرحله‌یی می‌رسید که خود اهالی صنعت برای تجاری‌سازی طرح‌های برتر اقدام کنند نه اینکه خود آموزش و پرورش در این مسیر گام برداد، به مهر گفت: در حال حاضر داریم مسیرهایی را طی می‌کنیم که با صنعت صحبت‌های جدی داشته باشیم که در جشنواره خوارزمی سهیم باشند و درباره اینکه کدام طرح توان تجاری‌سازی دارد یا نه به مشاوره بدهند.

فاطمه مهاجرانی درباره موفق بودن این جشنواره در عرصه کار پژوهشی در کشور نیز بیان کرد: جشنواره خوارزمی در ایجاد روحیه پژوهش محور بودن و خصوصا ایجاد چنین روحیه‌یی بین دانش‌آموزان که در سیستم آموزش و پرورش عموما درگیر دروس حفظی می‌شوند، بسیار موفق بوده است؛ اما اینکه بگوییم همه محصولات این جشنواره ارزشمند است یا نه بحث دیگری است که صحبت بیشتر درباره آن در این فرصت نمی‌گنجد. فقط بگویم در اینکه این جشنواره روحیه پرسشگری را ایجاد می‌کند شکی نداریم.

او همچنین درباره نکته‌یی که پس از پخش بخشی از مصاحبه یک مخترع 10 ساله با صدا و سیما در فضای مجازی که ذکر کرده بود به مدرسه نمی‌رود و فقط امتحانات را می‌دهد درباره این موضوع که آیا آماری از دانش‌آموزان نخبه‌یی که احتمالا در منزل درس می‌خوانند و رفتن به مدرسه را وقت گیر می‌دانند، داریم یا نه نیز بیان کرد: من اگر شفاف بخواهم به این سوال پاسخ بدهم باید بگویم ما آمار مشخصی در زمینه تعداد این‌گونه افراد نداریم اما به هر حال منکر وجود چنین افرادی هم نیستیم چون به هر حال صدای حضور آنها از جایی مانند رسانه ملی در می‌آید. اما به جهت اینکه ما زیرساخت‌های لازم برای تعریف کسانی که نخبه هستند و مدرسه رفتن را وقت تلف کردن می‌دانند نداریم، نمی‌توانیم آماری هم در این زمینه داشته باشیم.

مهاجرانی در جواب سوال دیگری درباره گلایه خانواده‌های دانش‌آموزان مدارس سمپاد درباره استرس‌زا بودن میزان آزمون‌ها و حجم مطالب در این مدارس نیز اظهار کرد: نکته‌یی که در این میان وجود دارد این است که بسیاری از اوقات این والدین هستند که تقاضای برگزاری آزمون‌ها را دارند و می‌گویند اگر مدرسه این آزمون‌ها را نگیرد سراغ بنگاه‌های خصوصی بیرون می‌روند. برای همین مدارس سمپاد تا حدودی آزمون محور شده است. به نظرم این از ضعف در فرهنگ ما نشأت می‌گیرد که همه‌چیز را در کنکور می‌بینیم. در واقع همه ملاک‌ها را در بحث کمیت معطوف به کنکور خلاصه کرده‌ایم.

 

 

ارسال نظر