اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۳۸

شکست سیاست‌های چندپاره در ساماندهی کودکان کار

نایب‌ رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکید برساماندهی کودکان کار توسط وزارت کشور، گفت: عدم حصول نتایج مثبت درساماندهی کودکان کار به دلیل فعالیت بی‌ضابطه دستگاه‌ها است.

مسعود رضایی درباره بازنگری در آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی، به خانه ملت گفت: دستگاه‌های بسیاری در این خصوص دارای وظیفه هستند و در مقاطع مختلف از وزارت کشورتا شهرداری، وزارت کشور و بهزیستی وارد عمل می‌شوند، بطوری که تاکنون طرح‌های بسیاری با هدف ساماندهی کودکان کارو خیابانی اجرا شده است. نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی، با تاکید برورود جدی وزارت امورخارجه به ساماندهی کودکان کاراتباع، افزود: اما چندگانه بودن نهادهای ذی‌ربط در حوزه تصمیم‌گیری برای ساماندهی کودکان کار تاکنون اجرای هرطرحی را با مشکل روبه‌رو کرده و متاسفانه خروجی هیچ سیاست و تصمیمی در این باره موفقیت آمیز نبوده است، ساماندهی کودکان کار جز با ایجاد یک نهاد متولی و ویژه میسرنخواهد شد.

او با بیان اینکه دستگاه‌ها و ساختارهای دیگرباید به وظایف خود زیرنظر وزیر کشور در ساماندهی کودکان کار عمل کنند، اظهار کرد: بطورحتم بهترین دستگاه و نهاد برای پایان دادن به مشکلات و معضلات فعالیت کودکان کار در معابر شهر وزارت کشور است، زیرا یکی از وظایف ذاتی این وزارتخانه ایجاد امنیت داخلی با توجه به شرایط اجتماعی است؛ بنابراین نگاه مقطعی به حل مشکلات کودکان کار با پیگیری‌های وزارت کشوربرداشته می‌شود.

نایب‌رییس کمیسوین اجتماعی مجلس، با اشاره به اینکه وزارت کشور باید به شکل مستمربه جامعه درخصوص کودکان کار پاسخگو باشد، گفت: وزارت خارجه و هرنهاد دیگری باید تنها به وظیفه خود عمل کرده و نهاد‌ها باید اطلاعات و آمار لازم درخصوص کودکان کار رادراختیار وزارت کشور قرار دهند، بنابراین اینکه تاکودکان سیاست‌های اتخاذی در ساماندهی کودکان کار بی‌نتیجه مانده است؛ نشان از فعالیت ساختارهای موازی و متعدد دراین حوزه و عدم انجام وظایف است.

توضیحات معاون وزیر درباره تغییر نام آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به ارائه توضیحاتی در خصوص خبر منتشره پیرامون تغییر نام وزارت آموزش و پرورش به «وزارت تربیت رسمی و عمومی» پرداخت. علیرضا کاظمی در این باره اظهار کرد: بنده در یک گردهمایی و در جمع متخصصان صحبت‌هایی مطرح کردم مبنی بر آنکه رویکردهای سند تحول بنیادین، چرخش‌های تحول آفرین تربیتی است و اینکه باید آموزش و پرورش به یک نهاد تربیتی تبدیل شود و معلم ما مربی تربیتی هم باشد.

او افزود: در واقع طبق رویکردهای سند تحول بنیادین باید آموزش و پرورش یک دستگاه تربیتی و یک نهاد تربیت رسمی عمومی باشد. اکنون گفته می‌شود کلاس درس فقط یک نهاد آموزشی نیست، همینطور سرویس مدرسه، سایر محیط‌ها و حتی همه عوامل مدرسه از محیط‌ها و از افراد تاثیرگذار در تربیت هستند. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تغییر نام وزارتخانه فرایندهای خود را دارد و نهادهای بالادستی درباره آن تصمیم می‌گیرند اظهار کرد: اصلا چنین موضوعی در سند تحول بنیادین مطرح نشده است و در مبانی نظری سند و برای تبیین رویکردهای آموزش و پرورش آمده است و بنده نیز به مبانی نظری سند اشاره کردم و قصدم نشان دادن اهمیت جایگاه معاونت در این مساله بود که باید بر تمام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی رویکرد تربیتی حاکم باشد. کاظمی تاکید کرد: در واقع ضروری است رویکرد تربیتی در تمام بخش‌ها حاکم شود و اگر قرار است انسان با تراز قرآن تحویل داده و او را به مراتبی از حیات طیبه برسانیم، قطعا باید رویکرهای تربیتی را در تمام عرصه‌ها ساری و جاری کنیم. کار ما مدیریت فضای تربیتی است.

 

ارسال نظر