اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۷۷

خشکسالی بلندمدت ۹۶ درصد مساحت کشور

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی وضعیت کشور را از لحاظ خشکسالی در بازه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تشریح کرد و گفت: متاسفانه بررسی نقشه‌ها، بیانگر خشکسالی‌های اندوخته و تجمیع یافته‌یی است که در بستر طبیعت باقی مانده است. شاهرخ فاتح اظهار کرد: براساس شاخص (۱۲ ماهه SPEI) منتهی به پایان آذرماه ۹۶ اغلب مناطق و استان‌های کشور با درجات مختلفی از خشکسالی درگیر بودند. بر اساس برآوردها، در بازه یک ساله گذشته حدود ۹۰ درصد از مساحت کل کشور با خشکسالی‌های مختلف اعم از خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید مواجه بودند. او افزود: نقشه خشکسالی کشور نشان می‌دهد که طی ۱۲ ماه گذشته استان خوزستان، جنوب ایلام، شمال بوشهر و قسمت‌هایی از زنجان با خشکسالی بسیار شدید، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، بخش‌هایی از اصفهان، خراسان شمالی، گلستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، بخش‌هایی از خراسان رضوی، یزد، شمال و شرق کرمان و خراسان جنوبی با خشکسالی شدید مواجه بودند. رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به وضعیت خشکسالی کشور در بازه بلندمدت به ایسنا گفت: بررسی خشکسالی با استفاده از شاخص (۸۴ ماهه SPEI) بیانگر خشکسالی‌های اندوخته و تجمیع یافته‌یی است که در بستر طبیعت باقی مانده است. فاتح همچنین تاکید کرد: پهنه‌بندی خشکسالی حوضه‌های آبریز کشور در بازه ۸۴ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۳۹۶ حاکی از آن است که بخش‌های گسترده‌یی از مساحت کشور دچار خشکسالی بلندمدت خفیف تا بسیار شدید است. او اظهار کرد: نکته نگران‌کننده، تداوم وجود خشکسالی بلندمدت شدید و حتی بسیار شدید در بسیاری از حوضه‌های آبریز غرب و جنوب غرب کشور به عنوان منابع مهم تامین آب کشور و مرکز، شمال شرق و جنوب شرق کشور است. رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان گفت: بر اساس شاخص بلندمدت ۸۴ ماهه، حدود ۹۶ درصد از مساحت کل کشور با خشکسالی‌های مختلف بلندمدت اعم از خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید مواجه است.

آغاز پرداخت حقوق معوق معلمان «خرید خدمتی»

معاون وزیر آموزش و پرورش از آغاز پرداخت معوقات معلمان خرید خدمات آموزشی از هفته آتی خبر داد و گفت: معوقات این دسته از معلمان تا پایان شهریورماه امسال محاسبه و تسویه می‌شود. مجتبی زینی‌وند اظهار کرد: تعیین شهریه مدارس غیردولتی به کارگروه‌های مناطق آموزش و پرورش واگذار می‌شود. او افزود: براساس ماده ۱۵ قانون تاسیس مدارس غیردولتی کارگروه مناطق آموزش وپرورش براساس اقتضائات محلی و شرایط منطقه‌ای، شهریه مدارس غیردولتی را تعیین می‌کنند. معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش از تنظیم دستورالعمل نظارت و بازدید از مراکز غیردولتی نیز خبر داد و گفت: در این دستورالعمل ارزیابی موسس، ارزیابی منطقه و ارزیابی استان و کشور به خوبی تبیین شده است. این مقام مسوول در ادامه از آغاز پرداخت معوقات معلمان مدارس خرید خدمات آموزشی ظرف هفته آتی اشاره و تشریح کرد: حقوق این معلمان که از گذشته باقی مانده، از هفته آینده پرداخت می‌شود، این در حالی است که معوقات آنها تا پایان شهریور ماه ۹۶ امسال محاسبه و تسویه می‌شود. زینی‌وند همچنین اظهار کرد: سامانه ویژه معلمان مدارس خرید خدمت در هفته آینده راه‌اندازی و موضوع بیمه و نحوه پرداخت آنها نیز حل می‌شود.

مشکل در تامین داروی بیماران تالاسمی

مشکل انباشت بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها تاثیر خود را بر داروی آهن‌زدای بیماران تالاسمی نشان داده و به اذعان مدیرعامل انجمن تالاسمی، این بیماران مدتی است که در تامین داروی مورد نیاز خود با مشکل روبرو شده‌اند و داروخانه‌ها نمی‌توانند داروی آهن‌زدا به ویژه دسفرال را به خوبی تامین کنند. محمدرضا مشهدی، مدیرعامل انجمن تالاسمی، درباره مشکل تامین داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی توضیح می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: بیماران تالاسمی از ابتدای سال جاری با این مشکل دست وپنجه نرم می‌کنند. پرداخت مطالبات بیمه‌ها به داروخانه‌ها به تاخیر افتاده‌ است و آنها نیز نتوانسته‌اند وجهی دریافت کنند و در حال حاضر به شرکت‌های پخش دارو بدهکار هستند. وقتی بدهی داروخانه‌ها سنگین می‌شود، شرکت‌های پخش دیگر دارو به آنها تحویل نمی‌دهند؛ این باعث می‌شود بیمار نتواند داروی خود را تهیه کند؛ در نتیجه درمان به صورت کامل انجام نمی‌شود و دچار عوارض جبران‌ناپذیری می‌شوند. گاهی دارو به دلیل بدهی سنگین به بعضی داروخانه‌ها به صورت کامل داده نمی‌شود وآن‌ها دارو را جیره‌بندی می‌کنند. او همچنین ابراز نگرانی می‌کند که اگر این روند ادامه یابد، داروخانه‌هایی که فعلا دارو توزیع می‌کنند نیز ممکن است از ماه‌های آینده دچار مشکل شوند. او ادامه می‌دهد: مصرف میزان ناکافی دارو یا مشابه آن نیز باعث اختلال در چرخه درمان می‌شود. این درحالی است که هزینه هر یک شب بستری بیمار در ‌«ای‌سی‌یو» معادل یکسال داروی آهن‌زداست. یکی از اصلی‌ترین داروهای بیماران تالاسمی داروهای آهن‌زدا است و اگر مصرف نشود در طولانی مدت، قلب، کبد و ارگان‌های حیاتی بدن به دلیل رسوب آهن از کار می‌افتد. مدیرعامل انجمن تالاسمی یکی دیگر از مشکلات فعلی بیماران تالاسمی را پرداخت هزینه تزریق خون در مراکز دولتی اعلام می‌کند و می‌گوید: بیماران تالاسمی با وجود داشتن دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان‌های دولتی وجه پرداخت می‌کنند. در حالی که در این مورد باید سهم بیمار از پرداخت فرانشیز صفر باشد. با وجود پیگیری‌هایی که در این مورد انجام داده‌ایم، هنوز نتیجه‌یی نگرفتیم. تقریبا شش ماه است این روند ادامه دارد؛ بیمه سلامت بطور کامل مطالبات را پرداخت نمی‌کند و مابه التفاوت آن از بیمار دریافت می‌شود.

 

ارسال نظر