جمعه بازار در کاخ نیاوران

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۹۳
جمعه بازار در کاخ نیاوران

ریحانه جاویدی|

سه روز پیاپی تالار اصلی کاخ نیاوران تبدیل به جمعه بازار طراحان لباس شد. کاخی که میراث ملی است، مشخص نیست بر اساس چه مجوزی، ‌به یک شرکت بی‌نام و نشان برای برگزاری یک گردهمایی ویژه طراحان لباس اجاره داده شد تا این‌بار هم شأن و منزلت بناهای تاریخی زیر سوال رود. پیش از این هم سابقه برگزاری گردهمایی‌های این‌چنینی در کاخ‌های ملی ایران سابقه داشته است که هر بار هم با اعتراض بسیار از سوی فعالان میراث فرهنگی و رسانه‌ها مواجه شد اما مسوولان گویا دغدغه‌یی برای مسائل این‌چنینی ندارند. کاخ نیاوران چندین سال است میزبانی نمایشگاه‌های مختلف را بر عهده دارد، ‌نمایشگاه نقاشی تا سازه‌های آنتیک چوبی، کنسرت تا جشن رونمایی از آلبوم‌های خوانندگان مختلف که سبب حضور جمعیت بسیاری در کاخ شد که بعضا کنترل و نظارت را دشوار می‌کند اما نمایشگاهی تا این حد غیرمرتبط در کاخ حکایت از آن دارد که جایگاه میراث ملی در حال از بین رفتن است. این گردهمایی در حالی برگزار شد که قرار است تا پایان سال بار دیگر تمدید شود حال آنکه در حالی که مجریان گردهمایی، ‌محل برگزاری را در تالار اصلی کاخ نیاوران می‌دانند، رییس کاخ نیاوران معتقد است این برنامه در یکی از تالارهای فرعی برگزار شده که پیش از این هم سابقه برگزاری نمایشگاه در آن وجود داشته است.

 بی‌اطلاعی مدیرکل موزه‌ها

13، 14 و 15 دی ماه، تالار اصلی کاخ نیاوران در حالی برای برگزاری گردهمایی طراحان لباس اجاره داده شد، ‌که مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور، ‌از چنین برنامه‌یی بی‌اطلاع است. محمدرضا کارگر، ‌درباره این موضوع به «تعادل» می‌گوید: «خبری از این گردهمایی ندارم، اگر هم برگزار کردند از ما مجوز نگرفته‌اند. تاکنون تقاضای بسیاری برای برگزاری رویدادهای اینچنینی داشتیم اما قبول نکردیم در مورد این نمایشگاه به خصوص هم اطلاعی از وضعیت ندارم.»

 گردهمایی با نظر رییس سازمان

اما رحمت‌الله رئوف، مدیر کاخ ثبت ملی نیاوران معتقد است این گردهمایی سه روزه با اطلاع شخص علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد. او به «تعادل» می‌گوید: «این رویداد در تالار اصلی کاخ نیست و در تالار آبی برگزار می‌شود و یگان حفاظت کاخ در محل حضور دارند. با شرکت برگزار‌کننده تفاهمنامه منعقد کردیم که به موجب آن مجوز برگزاری رویداد در کاخ را دارند اما رقم قرارداد را نمی‌دانم.»

او افزود: «برای نگهداری از کاخ باید درآمد کسب کنیم و تمام درآمد به دست آمده از این گردهمایی هم به‌طور کامل صرف امور کاخ نیاوران می‌شود. هر برنامه‌یی که قرار باشد در کاخ برگزار شود، ‌در کمیته راهبردی کاخ مصوب شده و بعد از آن اجرا می‌شود، اینکه برگزاری چنین گردهمایی در کاخ نیاوران درست است یا خیر را از رییس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع‌دستی و گردشگری بپرسید.»

اظهارات رئوف در حالی است که علیرضا قلی‌نژاد و احمد محیط طباطبایی که از اعضای کمیته راهبردی کاخ نیاوران هستند، ‌در پاسخ به «تعادل» درباره این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند. قلی‌نژاد درباره این موضوع به «تعادل» می‌گوید: «کمیته راهبردی یک نهاد جمعی است و این‌گونه نیست که اگر یک نفر حضور نداشته باشد، ‌امکان برگزاری جلسه و تصمیم‌گیری برای سایر اعضا وجود نداشته باشد. من در این جلسه نبودم، ‌احتمال دارد برگزاری این گردهمایی مصوب شده باشد اما من در جریان نیستم» احمد محیط‌طباطبایی هم اظهارنظری مشابه قلی‌نژاد داشته و می‌گوید در جلسه حضور نداشته است

 اظهارات ضد و نقیض

اگرچه رحمت‌الله رئوف، ‌مدیر کاخ نیاوران بر اتمام این گردهمایی تاکید می‌کند، ‌اما مجری برگزار‌کننده این گردهمایی ‌در پاسخ به «تعادل» خبر از تمدید گردهمایی در ماه اسفند داد. او می‌گوید: «گردهمایی طراحان لباس ‌برای تاریخ یک تا سه اسفند و همچنین هفته سوم اسفند هم تمدید شده و تاکنون 180 نفر برای شرکت در دور بعدی رزرو کرده‌اند.» از طرف دیگر در حالی که رییس کاخ معتقد است این رویداد در تالار آبی کاخ نیاوران برگزار می‌شود، ‌اما در تبلیغات منتشر شده در فضای مجازی از سوی شرکت برگزار‌کننده، ‌محل برگزاری گردهمایی تالار اصلی کاخ اعلام می‌شود و مجری این طرح در پاسخ به تعادل هم تاکید دارد که این رویداد در تالار اصلی است. رئوف معتقد است از رقم قرارداد اطلاعی ندارد اما تمام درآمدهای حاصل از این گردهمایی صرف رسیدگی به وضعیت کاخ نیاوران می‌شود، در حالی که مشخص نیست چه نظارتی از سوی سازمان میراث فرهنگی بر گردش مالی این رویداد وجود دارد، ‌رویدادی که به گفته مجری برگزار‌کننده آن، ‌هر شرکت‌کننده باید بین 900 هزار تا 4 میلیون تومان بر اساس محلی که اجاره می‌کند، بپردازد.

 

 

ارسال نظر