اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۰۰۳

ضرورت تغییر شیوه‌های حفاظت از محیط‌زیست

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شیوه حفاظت از محیط زیست باید تغییر کند و مردم و بخش خصوصی را در حفاظت و حراست از محیط زیست دخیل کرد.

حمید ظهرابی اظهارکرد: صنعت اکوتوریسم یکی از موضوعات مهمی است که با توجه به آن می‌توان گام‌های موثری در راستای توسعه اقتصادی و گردشگری در حوزه محیط زیست برداشت. توسعه گردشگری محیط زیستی تاثیرات مثبتی روی حمل و نقل و صنایع دستی منطقه دارد و عموم مردم از عواید آن بهره‌مند می‌شوند. او در ادامه گفت: قرق‌های اختصاصی در مناطق مهم است و حتما در این خصوص برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی انجام خواهد شد. ظهرابی در مورد خسارت وحوش به مزارع کشاورزی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در این مورد در حال پیگیری است و چنانچه بتوان اعتباراتی از طریق مدیریت بحران در راستای پرداخت غرامت به کشاورزان آسیب‌دیده درنظر گرفت می‌توان گام‌های موثری در این زمینه نیز برداشت. سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارت دفاع و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس همین تفاهمنامه تجهیزات محیط بانان و مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به زودی تامین خواهد شد.

او همچنین با اشاره به صدور پروانه شکار در مناطق اظهارکرد: تدابیری اندیشیده شده است تا بتوان با صدور پروانه شکار در مناطق، درآمد حاصل از آن عاید مردم محلی شود که بی‌شک این امر در حفاظت و حراست از مناطق و گونه‌های جانوری موثر خواهد بود.

کتب کمک‌درسی مکمل برنامه‌های آموزشی باشد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کتاب‌های کمک آموزشی باید مقوم، مکمل، مروج و موید اهداف و برنامه‌های آموزشی باشند.

مهدی نوید ادهم در خصوص پانزدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد، اظهار کرد: ظرف کتاب‌های درسی با محدودیت‌های مختلف روبروست و کتاب‌های کمک آموزشی و تولیدات بخش غیردولتی، می‌تواند به این نیاز واقعی جامعه پاسخ دهد. او با اشاره به اینکه در مجموع، نگاه آموزش و پرورش به ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های کمک آموزشی حمایتی است، تاکید کرد: معتقدیم ظرفیت خوبی در بخش غیردولتی وجود دارد و باید از توان بخش غیردولتی و تولیدات غیردولتی استفاده کنیم.

نویدادهم اظهار کرد: در این راستا، چند عنصر مهم باید در نظر گرفته شود، از جمله اینکه آموزش و پرورش یک پدیده فرهنگی است وکل سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تولید کتاب‌های درسی و برنامه‌های آموزشی باید به فرهنگ جامعه توجه داشته باشند و به آن واکنش مثبت نشان دهند. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره آسیب‌هایی که کتاب‌های آموزشی را تهدید می‌کند، افزود: سوداگران و تولید‌کنندگانی که صرفاً از منظر اقتصادی و به عنوان یک بازار پرسود به این صحنه نگاه می‌کنند و رسالت اصلی خود را درآمد زایی از این میدان می‌دانند خطر و آسیب بزرگی در راستای تاثیرگذاری فرهنگی و ارزشی هستند و این آسیب‌ها با وجود کنکور و مافیای کنکور در کشور، متاسفانه تقویت شده است، به گونه‌یی که سوداگران علم در بخش‌های مختلف کلاس و مدرسة ما حضور دارند و با منابعی که به دست آورده‌اند می‌توانند جریان سالم تعلیم و تربیت را تحت تاثیر خود قرار دهند. نوید ادهم اظهار کرد: رسالت ساماندهی کتاب‌های کمک آموزشی رسالت بسیار سنگینی است تا زمینه نشر و گسترش کتاب‌های مفید و همسو را تقویت کند و به موازات آن، از گسترش و انتشارکتاب‌های غیر استاندارد و غیر مفید جلوگیری بعمل آورند.

رشد 6، 8 درصدی سقط درمانی در کشور

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بیشتر سقط درمانی‌هایی که از سوی پزشکی قانونی مجوز داده می‌شود مربوط به اختلال جنینی است و در عین حال شمار سقط درمانی‌ها نیز در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6، 8 درصد افزایش یافته است.

احمد شجاعی افزود: از ابتدای فروردین تا پایان مهر ماه امسال 7 هزارو 257 مورد برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند. او به ایرنا گفت: از این تعداد مراجعه‌کننده برای دریافت مجوز سقط درمان 786 نفر پیگیری‌های مربوط به گرفتن مجوز را رها کردند به دلیل اینکه زمان قانونی برای گرفتن این مجوز گذشته بود و 5هزارو 254نفر هم مجوز سقط درمانی را دریافت کردند و برای یکهزارو 317نفر هم این مجوز صادر نشد. سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع رسیدگی به درخواست و صدور مجوزهای قانونی یا سقط جنین درمانی است؛ بر همین اساس در سال 1392 فهرست مصادیق قطعی سقط‌درمانی برای مراکز پزشکی قانونی استان‌ها ارسال شد. مطابق آنچه در قانون ذکر شده و انجام می‌شود و مجوز سقط‌درمانی تنها در صورت داشتن شرایط خاص برای مادر باردار صادر می‌شود که مهم‌ترین آن سن بارداری کمتر از 19 هفته است.  علاوه بر سن بارداری باید وجود ناهنجاری در جنین که بعد از تولد موجب حرج مادر شود یا بیماری مادر به نحوی که ادامه بارداری برای او خطر جانی به همراه داشته باشد توسط سه پزشک متخصص به تایید برسد تا پزشکی قانونی نسبت به صدور مجوز اقدام کند بنابراین، این تصور که تمام ناهنجاری‌های موجود در جنین یا هر بیماری مادر به صدور مجوز سقط می‌انجامد تصوری کاملا نادرست است زیرا تنها ناهنجاری‌های جنینی که موجب حرج مادر شود یا بیماری‌هایی که در صورت ادامه بارداری برای مادر خطر جانی به همراه داشته باشد به صدور مجوز منجر خواهد شد. وی با اشاره به اینکه در آمار سقط درمانی‌های سال 95 نسبت به سال 94 شاهد رشد 23، 4 درصدی بودیم، گفت: درهفت ماهه سال 96 هم نسبت به آمار سقط درمانی در همین مدت درسال 95 رشد 6، 8درصدی را داشتیم در مجموع می‌توان گفت که آمار سقط درمانی‌ها رو به افزایش است. او اضافه کرد: میانگین رشد سقط درمانی در کشور 6، 8 درصد است، اما در برخی از استان‌ها مانند استان تهران شاهد رشد 22، 9درصدی مراجعه‌کنندگان برای گرفتن مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی و همین طور شاهد رشد 17، 2درصدی صدور مجوز سقط درمانی هستم.

 

ارسال نظر