اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۷۱

مانورهای نظامی دریایی، بدون هماهنگی با محیط زیست

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این سازمان باید در جریان برگزاری مانورهای نظامی در دریا قرار گیرد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان حفاظت محیط زیست در جریان مانورهای نظامی قرار نمی‌گیرند.

به گزارش ایسنا، پروین فرشچی در مورد برگزاری مانورهای نظامی در دریا و هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی حفاظت از محیط زیست دریایی باید در جریان مانورهای نظامی باشد. او افزود: تا سال قبل این مانورها به سازمان حفاظت محیط زیست و ارگان‌های دریایی ابلاغ نمی‌شد بنابراین ما از برنامه‌های دقیق مانورهای نظامی مطلع نمی‌شدیم مگر از طریق اخبار.  معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در ادامه گفت: با بخش‌های مربوطه نامه‌نگاری کرده‌ و نقش و مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست را در این زمینه مورد تاکید قرار داده‌ایم و درخواست کردیم که بخش‌هایی که مانور نظامی در دریا برگزار می‌کنند ما را در جریان این برنامه‌ها قرار دهند. فرشچی تاکید کرد: تاکنون هیچ هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه برگزاری مانورهای نظامی در دریاها در دریا صورت نگرفته است.

۴۱ سوله با ظرفیت هرکدام ۱۰۰ هزار نفر

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: هر کدام از شهرستان‌های استان تهران باید یک سوله مدیریت بحران داشته باشند، برخی شهرستان‌ها این سوله‌ها را به صورت امانی در اختیار دستگاه‌ها قرار دادند که الان تکلیف شده که سوله‌ها باید باز گردد، در حال حاضر در ۴۱ شهرستان استان تهران ۴۱ سوله مدیریت بحران با ظرفیت و گنجایش هر کدام ۱۰۰ هزار نفر وجود دارد که البته شهرهایی مثل اسلامشهر، ورامین و قدس ظرفیتشان بالاتر از اینهاست و آقای استاندار دستور دادند که متناسب با ظرفیت‌های هر شهرستان، شهرداران اعتباری را بگیرند و زمینی را تهیه و شروع به ساخت و ساز کنند تا در مواقع اضطرار مورد استفاده قرار گیرد.  حسین الماسی با اشاره به اینکه پارک‌های بحران در دستور کار قرار گرفته است، گفت: مقرر شده است اداره کل مسکن و شهرسازی با منابع طبیعی، اراضی‌ای را که در حاشیه شهر وجود دارد را شناسایی کنند و در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند و شهرداری‌ها نیز قرار شد که این اراضی را به صورت پارک دربیاورد و در مواقع اضطرار به عنوان پناهگاه استفاده شود. او با اشاره به زلزله هفته گذشته در ملارد و همچنین پس لرزه بامداد دیروز، به ایلنا گفت: مدیریت بحران استان تهران، در مواقع ضرور و اضطرار به کمک شهر تهران می‌آید؛ بطوری که در شب زلزله ملارد در هفته گذشته، باید تمام امکاناتمان را برای شهرستان ملارد گسیل می‌کردیم، ولی با توجه به حساسیت‌ها تهران در حالت آماده‌باش قرار گرفت و همه امکاناتمان را برای شهر تهران در حالت آماده‌باش قرار دادیم.

مدارس کدام مناطق تهران ناایمن‌ترند؟

بیش از دو میلیون و 100 هزار دانش‌آموز در فضاهای آموزشی و پرورشی استان تهران مشغول به تحصیل هستند که به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهران تنها 75 درصد از بافت مدارس در سطح استان تهران از ایمنی کافی برخوردار و مابقی نه تنها ایمنی لازم را ندارند که عمدتا فرسوده هستند.  به گفته ورناصری، عمده مدارس با بافت فرسوده شهر تهران در حاشیه جنوبی پایتخت و در مناطق 12، 11، 9، 15 و 19 قرار دارند. همچنین در شهرستان‌های با قدمت بالا چون شهریار، ملارد و شهرری نیز مدارس فرسوده وجود دارند.  او درباره بافت فرسوده مدارس شهر تهران عنوان کرده است: «نزدیک به 1000فضای آموزشی در تهران نیازمند تخریب و بازسازی هستند. اگرچه در شرایط معمولی جای نگرانی برای استفاده از این فضاها وجود ندارد، اما دغدغه ما برای وقوع احتمالی زلزله و حوادث غیرمترقبه است. وضعیت مدارس به هنگام بروز این حوادث نگران‌کننده خواهد بود. » این درحالی است که احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در 19 آذر ماه همزمان با امضای تفاهم‌نامه فاز دوم اجرای طرح «مدرسه آماده» اعلام کرد که براساس آمار آموزش و پرورش شهر تهران، حدود 30 درصد مدارس پایتخت ناایمن است. در ادامه این اظهارات، دو هفته پیش نیز رییس آموزش و پرورش شهر تهران از ناایمن بودن 700مدرسه از 2500 مدرسه دولتی پایتخت (28 درصد) خبر داده و گفته است که این مدارس باید تخریب و بازسازی شوند. 1000 مدرسه یا به عبارتی 9900 کلاس درس نیز نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

صدور شناسنامه خدمات دریافتی از کمیته‌امداد

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به اینکه برون‌سپاری خدمات مددکاری یکی از رویکردهای برنامه ششم کمیته امداد است از اجرای این طرح در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با اجرای این طرح خللی به جایگاه مددکاران کمیته امداد وارد نمی‌شود.  فاطمه رهبر درباره تدوین نظام مددکاری کمیته امداد نیز توضیح داد: طبق این نظام برای هر مددجو شناسنامه‌یی طراحی می‌شود تا خدمات دریافتی از کمیته امداد در آن ثبت شود. رهبر با بیان اینکه با اجرای نظام مددکاری، خدمت به مددجویان مدت‌دار خواهد بود اظهار کرد: البته این موضوع شامل حال سالمندان مددجو نمی‌شود و آنها تا پایان عمر از خدمات کمیته امداد بهره‌مند می‌شوند.  او با اشاره به اینکه طبق قانون باید سالانه ۱۰ درصد از مددجویان از چرخه حمایتی این نهاد خارج شوند گفت: سال گذشته ۲۴۹ هزار خانوار پالایش شدند که در نهایت ۱۷۰ هزار خانوار به دلیل رسیدن به استقلال مالی، فوت، ازدواج و استفاده از خدمات سایر نهادهای حمایتی از چرخه حمایتی حذف و افراد نیازمند جدید جایگزین شدند. وی ادامه داد: از محل اجرای طرح پالایش جامعه مددجویی در سال ۹۵، ۸۲ میلیارد تومان در سرفصل‌های پرداخت مستمری، کمک هزینه جهیزیه و ازدواج، درمان، مسکن و اشتغال مددجویان تحت حمایت هزینه شد. معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اعلام اینکه در ۹ ماهه نخست امسال حدود ۶۸ هزار خانوار با اجرای طرح پالایش از حمایت کمیته امداد خارج شدند گفت: این در حالی است که باید طبق برنامه ۱۳۰ هزار خانوار از چرخه حمایت کمیته امداد حذف می‌شد.

 

ارسال نظر