اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۱۳

فرصت دریافت کارت‌ملی هوشمند تمدید نمی‌شود

رییس سازمان ثبت‌ احوال کشور گفت: برای دریافت کارت ملی هوشمند تنها تا پایان سال جاری فرصت باقیست و این فرصت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

حمید درخشان‌نیا کارت هوشمند ملی را یکی از نشانه‌های عملکرد الکترونیکی ثبت احوال در کشور دانست و گفت: در این کارت کلیه مشخصات بیومتریک افراد اعم از تصاویر، اثر انگشت و امضای الکترونیکی وجود دارد. تاکنون بیش از 30 میلیون کارت ملی هوشمند در کشور صادر شده است. این پروژه برای حدود 60 میلیون ایرانی بالای 15 سال تدوین شده و باید تا پایان سال 1397 به اتمام برسد.  او تاکید کرد: به جهت تسریع در صدور کارت و دقت کار و افرادی که توانایی مراجعه به مراکز ثبت‌نام و صدور کارت هوشمند ملی را ندارند ایستگاه سیار راه‌اندازی شده است. در حال حاضر 100 ایستگاه در نقاط مختلف کشور فعال است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده این تعداد ایستگاه به 800 ایستگاه افزایش می‌یابد تا در کلیه روستاها و نقاط دور دست خدمات ارائه شود.  وی با بیان اینکه در هر ایستگاه دو نفر مشغول به خدمات رسانی هستند، افزود: افرادی که تا پایان سال 89 کارت ملی قبلی را دریافت کرده‌اند ملزم به تعویض کارت و دریافت کارت هوشمند ملی هستند چراکه تا پایان سال، کارت قبلی آنها از اعتبار ساقط می‌شود و عدم دریافت کارت ملی هوشمند و نبود هیچ گونه ابزار هویتی مانعی برای انجام امور آنان خواهد بود.  درخشان‌نیا با تاکید بر اینکه فرصت دریافت کارت ملی هوشمند تا پایان سال 96 است و به هیچ عنوان این فرصت تمدید نمی‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 20 میلیون نفر باید تا پایان سال جاری کارت ملی خود را تعویض کنند و حدود هفت میلیون نفر از واجدین شرایط نیز می‌توانند برای سال 97 اقدام به تعویض و دریافت کارت کنند.

سال 97 آغاز به‌کار سامانه حقوق شهروندی در سلامت

رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت از شروع فعالیت سامانه حقوق شهروندی در نظام سلامت در سال ۹۷ خبر داد.  محمد سالاریان‌زاده گفت: وزارت بهداشت قرار است طبق برنامه دفتر ریاست‌جمهوری در مقاطع مختلف، نشست‌هایی را با دستگاه‌های اجرایی برگزار کند. ۱۱ دی ماه نیز این نشست در وزارت بهداشت با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود. براساس بخشنامه ریاست‌جمهوری ۱۱ مصداق و ۹۰ تکلیف قانونی برعهده دستگاه‌ها گذاشته شده است. برای قابل سنجش کردن آن نیز ۲۷۰ نکته راهنما یا عبارت کلیدی استخراج و براساس آن برنامه‌هایی در وزارت بهداشت تدوین شده است. در سال ۹۷، واحدهای اجرایی ما اقدامات عملیاتی خود را در این زمینه آغاز می‌کنند.  او با تاکید بر اینکه رصد اجرای این منشور با توجه به گسترده بودن واحدهای عملیاتی وزارت بهداشت بسیار دشوار است، اظهارکرد: وزارت بهداشت تصمیم دارد سامانه‌یی طراحی کند که بتواند به صورت آنلاین امکان جاریزی اطلاعات از طرف ارائه‌دهنده خدمات همچنین امکان پایش آن توسط مرکز ارزیاب وجود داشته باشد. این سامانه طوری طراحی می‌شود که بعد از این ارزیابی و تاییدیه اسناد بارگذاری شده، محاسبات آماری لازم انجام شود همچنین امکان مراجعه شهروندان و آشنایی آنان با حقوق خود در حوزه‌های مختلف این وزارتخانه وجود دارد.  به گفته سالاریان‌زاده، این سامانه قابلیت انتقال شکایات و پیشنهادات شهروندان و اتصال سامانه‌های پراکنده وزارت بهداشت از جمله ۱۹۰ و اتوماسیون اداری را به سامانه اصلی دارا است.

مدیریت بحران کشور کفایت فکری و عملیاتی ندارد

نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه تهران برای حوادثی مانند زلزله آماده نیست، گفت: سیستم مدیریت بحران کشور از کفایت فکری و عملیاتی برای حوادث برخوردار نیست. منابع به جای اینکه صرف منفعت‌طلبی افراد خاص شود، باید برای اولویت‌های مدیریت شهری هزینه شود.  محمدرضا نجفی، درباره تمهیداتی که برای وقوع زلزله در تهران وجود دارد، گفت: زلزله اخیر در تهران مهلتی بود که خداوند دوباره به مردم و مسوولان داد. آن‌طور که کارشناسان نیز درباره این زلزله اظهارنظر کردند؛ این مهلت بارها بارها به همه داده شده که تهران را برای چنین حادثه‌یی آماده کنند، اما ظاهرا ما بنا نداشتیم از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم.  او ادامه داد: تهران به هیچ‌وجه آماده حوادثی مانند زلزله نیست و فرصت‌های زیادی در رابطه با این موضوع از دست رفته است، از طرفی منابع زیادی باید برای این موضوع هزینه می‌شده که اختصاص داده نشده است. دوباره این فرصت به مسوولان داده شد تا کارهای ناکرده و عقب‌افتاده جبران شود و امیدواریم حداقل از این فرصت استفاده کنیم. نماینده تهران در مجلس افزود: ساختمان‌های بلند تهران در جاهایی ساخته شده که در آن مکان از حیث کاربری، دسترسی، موقعیت و زیرساخت‌ها آمادگی ساخت چنین بنایی وجود نداشته است. بنابراین کارهای ناکرده زیادی وجود دارد که باید انجام دهیم. نماینده تهران با اشاره به حاشیه‌ شهرها نیز گفت: حدود 10درصد سالانه به حاشیه شهرها باید اختصاص داده شود اما همه این موارد فقط به صورت قانون و در برنامه ششم در سال گذشته مدون شد و ما از منابع برای کاهش مخاطرات تهران و مردم شهرستان‌های اطراف تهران استفاده نکردیم. انتظار می‌رود نسبت به هرکدام از این بندها امروز یک برنامه عملیاتی با زمان‌بندی وجود داشته باشد که با کنترل اهداف کمی و کیفی برنامه ششم محقق شود. نجفی با اشاره به کمبود سوله‌های مدیریت بحران در تهران تاکید کرد: سیستم مدیریت بحران کشور به لحاظ ساختاری، برنامه‌یی و عملکردی از کفایت و آمادگی فکری، دانشی و عملیاتی برخوردار نیست که حادثه‌یی مانند پلاسکو را نمی‌تواند مدیریت کند حالا اگر زلزله اتفاق افتد چطور می‌تواند حجم وسیع و گسترده حادثه را با این قابلیت‌های عملیاتی و برنامه‌یی که در پلاسکو دیدیم را مدیریت کند و چه کارکردی می‌تواند داشته باشد.  او با اشاره به اینکه قصد ترساندن مردم نیست، گفت: امیدواریم مسوولان از این فرصت‌ها برای انجام وظایف‌شان استفاده کنند. منابع محدود و حداقلی کشور که در اختیار مسوولان و مدیریت شهری در تهران قرار دارد باید با اولویت‌بندی در اختیار مدیریت بحران، زلزله و موارد ذکر شده، قرار بگیرد.

 

ارسال نظر