مناطقی با 500 هزار نفر جمعیت؛ بدون بیمارستان

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۱۰
مناطقی با 500 هزار نفر جمعیت؛ بدون بیمارستان

مناطقی در ایران وجود دارد که با وجود جمعیت 500 هزار نفری بیمارستان ندارند.  این را سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید. خبری که حکایت از این دارد که نخستین اصل سند حقوق شهروندی یعنی حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.  ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری دیروزش درباره اصول کلیدی منشور حقوق شهروندی، گفت: در نظام سلامت هیچ کاری را نباید انجام دهیم مگر اینکه فقرا از آن بهره‌مند شوند. اگر فقرا از خدمات ما بهره ببرند باقی اقشار نیز بهره‌مند خواهند شد. در بیمه سلامت هرکس به اندازه توانش باید پرداختی داشته باشد و به اندازه نیازش خدمات دریافت کند. بنابراین کسی که درآمد بالا دارد باید پرداختی بیشتری نسبت به فقرا داشته باشد.  او ادامه داد: در برخی از کشورها اقشار ثروتمند و شهرنشین بسته خدمتی بیشتری را دریافت می‌کنند.

هر کشوری باید بیمه پایه و خدمات سلامتی را برای خود تعریف کند تا همه شهروندان از‌ آن بهره‌مند شوند.  حریرچی توصیه کرد: برای صیانت از حقوق شهروندی پرداخت زمان دریافت خدمت را باید به صفر یا حداقل رساند و پرداختی به صورت بیمه و پیش‌پرداخت باشد. حریرچی با اشاره به اینکه مناطقی در ایران وجود دارد که با جمعیت 500 هزار نفری بیمارستان ندارند، گفت: هم‌اکنون اکثر تخت‌های بیمارستان‌های دولتی تهران تا حدود 85 درصد اشغال هستند که این میزان خود به معنای بحران است. ما در حال حاضر در بیمارستان‌ها بحران داریم. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به پرداختی‌ها به مردم گفت: 38.7 درصد در سال 93 و 38.1 درصد در سال 94 پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرد. مدل‌های مختلفی برای پرداختی از جیب مردم وجود دارد. اگر فردی 40 درصد از هزینه‌ها ی غیرخوراکی یا 25 درصد از کل درآمد خود را صرف سلامت کند دچار هزینه‌های کمرشکن شده است. البته دهک‌های بالا دچار این هزینه‌ها می‌شوند اما فقرا نمی‌شوند.  قائم‌مقام وزیر بهداشت تاکید کرد: در کشور ما 31 درصد از افرادی که دچار هزینه‌های کمرشکن درمان می‌شوند یعنی 40 درصد هزینه‌های غیرخوراکی را صرف سلامت می‌کنند جزو دهک بالا و حدود 20 درصد جزو دهک پایین هستند.

 تصویب 69 شاخص عدالت سلامت

حریرچی با اشاره به جلسه شورای عالی سلامت با حضور رییس‌جمهوری گفت: یکی از تصمیمات بسیار مهم این جلسه تصویب 69 شاخص مربوط به عدالت سلامت بود. مواردی مانند میزان مرگ نوزادان و اطفال زیر یک سال، مرگ مادران باردار، امید به زندگی، بروز حوادث ترافیکی و غیرترافیکی، نرخ ناباروری، میزان شاخص دندان‌های پوسیده و کشیده شده و نسبت روزهای سال با هوای آلوده به هوای تمیز از جمله موارد این 69 شاخص است.

او با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی و راهنمایی تشکیل مجامع سلامت نیز تصویب شده است گفت: طبق این آیین‌نامه وزارت بهداشت مکلف به اجرای آن در سطوح ملی و استانی است. این وزارتخانه علاوه بر طبقه‌بندی و اندازه‌گیری استاندارد مستمر کالاها و خدمات مرتبط به سلامت از لحاظ کیفیت باید از طریق سایت سازمان غذا و دارو به صورت شفاف و دقیق اطلاع‌رسانی کند.  سخنگوی وزارت بهداشت درباره تعیین سقف برای دفترچه‌های بیمه گفت: سازمان بیمه سلامت در حال بررسی این موضوع است. یکی از مشکلات اصلی ارائه‌کنندگان خدمات سلامت این است که سازمان‌های بیمه‌گر خدمات را می‌خرند اما زمان تحویل اعتبار می‌گویند محدودیت داریم. این موضوع نیاز به تصمیم‌گیری کلی دارد. برخی از مسوولان معتقدند هزینه‌های سلامت بالا است. منتقدین درخواست دارند هزینه‌ها کاهش پیدا کند و حق بیمه کم شود. همه این موارد نیاز به تامین اعتبار و بررسی دارد.

 

 

ارسال نظر