کمبود تخت‌های سوختگی در کشور

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۵۲۶
کمبود تخت‌های سوختگی در کشور

رییس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه خودسوزی در ایران درحال افزایش است، گفت: سالی ۳۰هزار بیمار بر اثر سوختگی بستری می‌شوند درحالی فقط هزار و ۳۵۰ تخت سوختگی در کل کشور وجود دارد.

محمدجواد فاطمی درباره وضعیت امکانات و تجهیزات برای درمان سوختگی در کشور گفت: مشکلاتی که در درمان سوختگی وجود دارد در سالیان طولانی ایجاد شده بنابراین نمی‌توان انتظار داشت یک دولت یا یک وزیر بتواند این مشکلات را برطرف کند اما باید امیدوار بود هر مسوولی که می‌آید؛ گام موثری در این جهت بردارد و مشکلی که ۴۰سال است به راحتی فراموشش کردیم؛ بتوانیم حلش کنیم. او ادامه داد: طبق برآورد وزارت بهداشت ما باید تا انتهای سال ۹۴ تخت‌های سوختگی را به 2هزار و ۴۰۰ تخت در سراسر کشور می‌رسانیدم. اگر فرض را بر این بگیریم که تا پایان سال ۹۶ فرهنگ مردم ارتقا پیدا کرده و آتش‌سوزی‌ها نیز کمتر اتفاق افتاده باز هم تخت کم می‌آوریم.

فاطمی افزود: درحال حاضر فقط هزار و ۳۵۰تخت سوختگی در کشور وجود دارد؛ یعنی حدود هزار و ۵۰ تخت تا پایان سال ۹۴ کم داشتیم. همچنین تعداد کمی از این تخت‌های موجود استانداردهای لازم را دارند و اغلب این تخت‌ها غیراستاندارد هستند. تعداد خیلی زیادی از تخت‌ها هم وضع فجیعی دارند و اصلا مناسب بستری کردن و مراقبت از یک بیمار سوخته نیست.

رییس مرکز تحقیقات سوختگی تهران با بیان اینکه قرار بود تا پایان سال ۹۴ تعداد تخت‌های ICU نیز به ۴۵۰ برسد، گفت: متاسفانه فقط ۱۵۰تخت ICU برای بیماران سوختگی در سراسر کشور وجود دارد. بنابراین دو سوم تخت‌ ICU و حدود ۵۰ درصد تخت معمولی کم داریم. علاوه بر کمبود و استاندارد نبودن تخت‌ها با کمبود و غیراستاندارد بودن تجهیزات نیز در این بخش مواجه هستیم؛ یعنی پانسمان‌ها و سایر اقلام مورد نیاز برای بیماران سوختگی هم وضعیت خوبی ندارد. فاطمی با بیان اینکه مرگ و میر بر اثر سوختگی بسیار بالاست به ایلنا گفت: افرادی هم که بعد از سوختگی زنده می‌مانند، عارضه‌های جدی پیدا می‌کنند و تا آخر عمر درگیر این عوارض هستند. بنابراین وضع سوختگی کشور اصلا خوب نیست. افرادی که خودسوزی می‌کنند به علت اینکه درصد بالایی از بدنشان می‌سوزد بیشتر از دیگر بیماران در معرض مرگ و میر هستند.

 

ارسال نظر