سهم راه‌آهن از فروش گازوییل پرداخت نشد

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۵۰

درحالی که بر اساس ماده 70 قانون رسمی مجلس شورای اسلامی باید 10‌درصد از حق فروش گازوییل به حق دسترسی راه‌آهن اختصاص یابد، اما باتوجه به اظهارات مدیران راه‌آهن به نظرمی رسد که چنین بودجه‌یی در اختیار این شرکت قرار نگرفته است. مدیرعامل راه‌آهن در همین رابطه می‌گوید: طبق قانون باید ۱۰‌درصد از حق فروش گازوییل به‌حق دسترسی راه‌آهن اختصاص ‌یافته اما تاکنون یک ریال از این مبلغ را هم دریافت نکرده‌ایم.

به گزارش راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده ادامه می‌دهد: راه‌آهن و بخش خصوصی از یکدیگر جدایی ندارند، ضمن اینکه بسیاری از متصدیان بخش خصوصی صنعت حمل‌ونقل ریلی سال‌ها در شرکت راه‌آهن مشغول به خدمت‌رسانی بودند.

او با اشاره به اینکه هنوز صاحبان شرکت‌های ریلی، به دولت وابسته و‌ درصد کمی بخش غیردولتی واقعی را تشکیل می‌دهند، می‌افزاید: در حال حاضر در صنعت ریلی، مدیران دولتی حضور دارند که ضوابط دولتی بر آنها حاکم نیست و این امر آسیب زیادی را به صنعت حمل‌ونقل ریلی زده است. مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی را به‌شرط خصوصی‌سازی واقعی، اقدامی بسیار مفید و موثر می‌دانم، اظهار می‌کند: در چنین شرایطی بخش خصوصی هر ضرر و زیانی را متعلق به خود می‌داند. او با بیان اینکه یکی از مشکلات راه‌آهن این است که صاحب‌سهم اصلی حاضر به حل مساله خود نیست، تصریح می‌کند: باید بپذیریم که بیش از ۷۰‌درصد شرکت‌های خصوصی، خصولتی و حاکمیتی است. محمدزاده خواستار تلاش همه شرکت‌های فعال در صنعت ریلی به‌منظور رسیدن به حداکثر بازدهی و اثربخشی شده و می‌گوید: متاسفانه همین رفتار هم از جانب شرکت‌های خصوصی با راه‌آهن انجام می‌شود. مدیرعامل راه‌آهن با انتقاد از دیرکرد پرداخت‌های شرکت‌های بخش خصوصی ادامه می‌دهد: سهم شرکت راه‌آهن از حمل‌و‌نقل بار کشور حدود ۲۰‌درصد بوده است که این سهم در سال ۹۲ به حدود 9.8درصد تقلیل پیدا کرد، همچنین تناژ حمل شده در سال ۹۲، ۳۲میلیون تن بوده است، این در حالی است که سال‌های زیادی از خصوصی‌سازی می‌گذرد.

او با اشاره به اینکه اوضاع مدیریت راه‌آهن مانند مدیریت هوای شهر تهران است، اظهار می‌کند: همه ما می‌دانیم که در این وضعیت و نتیجه کار سهیم هستیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه‌آهن در سال ۹۲، ۳۲میلیون تن بار، در سال ۹۵، ۴۰ میلیون تن بار حمل شده است، تصریح می‌کند: از سال ۹۲ به قبل رنج بار حمل شده روی ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن حمل بار بوده است که در نتیجه زحمات همکاران صنعت ریلی ۸ میلیون تن افزایش یافت.

او متوسط سهم حق دسترسی راه‌آهن در بخش باری را ۵۷‌درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر متوسط سهم دسترسی راه‌آهن در بخش باری به کمتر از ۲۰‌درصد رسیده است.

محمدزاده می‌افزاید: همچنین بر اساس تمام گزارش‌های مستند طی ۴ سال گذشته درآمد راه‌آهن ثابت بوده است، علاوه بر این هزینه‌های راه‌آهن که اکثرا کارکنانی است، متوسط بر اساس قوانین کشوری سالی 19.4‌درصد افزایش‌ یافته است. مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه حق دسترسی را از دولت گرفته‌ایم، ادامه می‌دهد: بر اساس گزارش‌های سازمان حسابرسی در سال ۹۵، راه‌آهن ۷۹۰ میلیارد تومان در حوزه مسافری هزینه کرده است و در غیر این صورت باید برای هر مسافر-کیلومتر 63.5تومان اضافه کنیم.

 زیان ۳۰۰میلیاردی راه‌آهن در بخش بار

او با تاکید بر اینکه در حوزه بار حدود ۳۰۰ میلیارد تومان زیان داشتیم، می‌گوید: در شرایط کنونی کشور باید نسبت به دولت واقع‌بین باشیم؛ اعتبارات عمرانی راه‌آهن جمهوری اسلامی در پیوست بودجه حدود ۱۶۰۰میلیارد تومان است که از این سهم حدود ۷۰۰ میلیارد تومان آن اعتبارات طرح‌های کارگری و ۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های توسعه‌یی باقی می‌ماند که تخصیص نقدی راه‌آهن از آن زیر ۲۰‌درصد و غیرنقدی ۵۰‌درصد بوده است. محمدزاده می‌افزاید: اعتبارات عمرانی راه‌آهن در سال ۹۷ به ۱۱۰۰میلیارد رسیده که اگر بخش کارگری از آن حذف شود، اعتبارات توسعه ما به ۳۵۰میلیارد تومان رسیده است.

 ۴۶هزار واگن باری به ناوگان اضافه می‌شود

در حالی که مدیرعامل راه‌آهن از شرایط سخت این شرکت در حوزه مالی می‌گوید، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌و‌نقل راه‌آهن جمهوری اسلامی از برنامه‌ریزی برای تامین ۴۶ هزار واگن باری، 3هزار واگن مسافری و یک‌هزار و ۷۰۰ لکوموتیو خبر می‌دهد. به گزارش مهر، نورالله بیرانوند اظهار می‌کند: یکی از طرح‌های خوبی که با دانشگاه چمران در حال همکاری هستیم؛ طراحی مجدد ایستگاه راه‌آهن اهواز به روش TOD یعنی ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن اهواز با محوریت توسعه شهری است و مطالعات این طرح توسط این دانشگاه انجام می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌و‌نقل راه‌آهن جمهوری اسلامی می‌افزاید: اتصال مراکز تجاری و صنعتی به شبکه سراسری ریلی کشور و اتصال به کشورهایی که هنوز به ایران وصل نیستند از جمله اتصال راه‌آهن جنوب از طریق مرز شلمچه به بصره عراق در خوزستان یکی از مهم‌ترین برنامه‌هاست.

بیرانوند با بیان اینکه افزایش ظرفیت‌های کریدورهای بین‌المللی جزو برنامه‌های اصلی در حوزه زیرساخت است، می‌گوید: در حوزه زیرساخت و توسعه شبکه ریلی کشور، ۶هزار کیلومتر محور ریلی و اتصال 5استان به شبکه ریلی کشور در برنامه و دستور کار راه‌آهن جمهوری اسلامی قرار دارد. او اضافه می‌کند: در زمینه بهره‌برداری از شبکه ریلی بخش زیادی از تجهیزات ریلی اکنون در کشور تولید می‌شود و این استعداد وجود دارد اما مباحث تامین مالی یکی از محدودیت‌هاست. معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌و‌نقل راه‌آهن جمهوری اسلامی بیان می‌کند: ساز و کارهای تامین ناوگان و تامین مالی با محوریت بخش خصوصی فراهم شده است. البته تامین‌کننده مالی اصرار دارد که بخشی از تجهیزات از کشور مبدا تامین شود که یکی از مسائل و مباحث محدودیت تعداد تجهیزات است که وقتی از نظر تعداد بالاتر می‌رود از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر می‌شود.

 

 

ارسال نظر