استخدام آموزگاران نهضت در دست تدوین

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۴۸

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در گروه سنی 10 تا 19 سال درصد باسوادی به 98.2 درصد رسیده است گفت: این آمار نشان می‌دهد که 190 هزار کودک خارج از مدرسه داریم.  علی باقرزاده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مروری بر اقدامات انجام شده برای ارتقای سطح سوادآموزی در کشور پرداخت و گفت: 2911 سرباز را در 5سال گذشته تحت آموزش قرار داده‌ایم.

او افزود: مسابقات کتابخوانی و انشاء نویسی هر ساله برگزار می‌شود و کتابی به مناسبت شعار سال و پرسش مهر رییس‌جمهور برای آن در نظر گرفته می‌شود. سالانه 150 هزار نفر در این مسابقات شرکت می‌کنند که در شش سال گذشته به 1 میلیون و 189هزار نفر رسیده است. رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به آموزش مهارت‌های رایانه‌یی عنوان کرد: نرم‌افزار بومی برای فارسی آموزی طراحی شده و 10 نفر ازاین طریق تحت آموزش قرار گرفتند. این طرح سال آینده در 5 استان پایلوت می‌شود. همچنین برنامه کتابخوانی از طریق تبلت را در حال حاضر به صورت آزمایشی در برنامه داریم.

باقرزاده ادامه داد: آموزش مهارت‌های ابتدایی icdl وارد سال پنجم خود شده و 6200 نفر این دوره را پشت سر گذاشته‌اند. هر کسی ادعا کند می‌تواند برای بزرگسال بیسواد و کم‌سواد کتاب تولید کند به سراغش رفته‌ایم. 9میلیون و 200 هزار نفر ساعت در سال گذشته آموزش داده‌ایم و 68 هزار نفر همزمان در طرح آموزش جهاددانشگاهی شرکت و از 80 ساعت فیلم آموزشی استفاده کردند.

وی با اشاره به وضعیت سواد در ایران که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن انجام می‌شود عنوان کرد: طبق سرشماری سال 95، یکی از شاخص‌های مهم سوادآموزی فاصله باسوادی زنان و مردان یا همان عدالت جنسیتی است. در گروه سنی 10 تا 49 سال این فاصله حدود 10 درصد کمتر شده است. یک علت این است که قریب به 80 درصد فعالیت‌های ما به زنان اختصاص یافته و درصد باسوادی در این گروه از 90.7 به 93.4 درصد افزایش یافته است.  وی افزود: کاهش باسوادی شهروندان روستایی با شهری نیز از 13.5 به حدود 12 درصد کاهش یافته است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در گروه سنی 10 تا 19 سال درصد باسوادی به 98.2 درصد رسیده است گفت: این آمار نشان می‌دهد که 190 هزار کودک خارج از مدرسه داریم. در گروه سنی 10 تا 29 سال درصد باسوادی به 97.3 درصد رسیده و رشد بیش از یک درصدی دارد.  باقرزاده ادامه داد: درصد باسوادی در گروه 10 تا 49سال نیز از 92.5به 94.7 درصد رسیده است. با وجود آنکه آمار بیسوادی به یک‌میلیون و 113هزار کاهش یافته، هنوز 2 میلیون و 690 هزار بیسواد ثبت شده داریم که شامل اتباع و غیر اتباع و آموزش پذیران و آموزش ناپذیران می‌شود. او با اشاره به اینکه در گروه سنی بالای شش سال که در واقع همه گروه‌های سنی را در برمی‌گیرد، درصد بیسوادی از 15.2به 12.3 درصد کاهش یافته است گفت: امسال ثبت‌نام 332 هزار نفر در فعالیت‌های سوادآموزی انجام شده که 93 درصد ایرانی و 7 درصد اتباع خارجی هستند. در حال حاضر چهارمحال و بختیاری، گلستان، همدان، قم، یزد، اردبیل و لرستان رتبه بالاترین عملکرد کمی را دارا هستند.  وی افزود: 44 درصد عملکرد ما در مناطق روستایی و 56 درصد در مناطق شهری متمرکز شده است. تا امروز 6 درصد عملکرد ما در گروه سنی 10 تا 19سال و مابقی در سایر گروه‌هاست. همچنین میانگین سنی افراد تحت پوشش حدود 30 سال سن است. وی در ادامه به مشکلات صنفی آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی اشاره و اظهار کرد: هرسال 70 هزار آموزش‌دهنده فعال داریم که از یک تا 25 بیسواد را در هر سال تحت آموزش قرار می‌دهند. موسسه غیردولتی براساس بهای تمام شده با آموزش‌دهندگان عقد قرار داد می‌کند و ما کنترل ثبت‌نام‌ها را انجام می‌دهیم تا جلوی ثبت‌نام‌های کاذب را بگیریم. همچنین خروجی‌ها را کنترل می‌کنیم و آنها که قبول شده آزمون‌های ما باشند را لحاظ می‌کنیم.  معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نظارتی هم در طول دوره داریم. آموزش‌دهنده‌ها مطالبه تبدیل وضعیت خود را دارند. این رویه از ابتدای تصویب اساسنامه سازمان پیش بینی شده بود که هر کس 5 سال با سازمان کار کند استخدام می‌شود.‌ای کاش از ابتدا این قانون تصویب نمی‌شد و از همان زمان نیروی ثابت جذب می‌شد.

باقرزاده با اشاره به ارائه قانون اصلاح تبصره 10 ماده 17 تعیین تکلیف آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی و حق التدریسی‌ها در مجلس اظهار کرد: در این اصلاحیه، مجلس آموزش و پرورش را مجاز کرد کسری نیروی خود را از چهار گروه جبران کند که آموزش‌دهندگان از جمله آنها بودند. هنوز این مصوبه اجرا نشده بود که طرح دیگری در مجلس ارائه شد که حق التدریسی‌ها و نهضتی‌ها استخدام شوند که در صحن علنی با آن مخالفت شد و به کمیسیون برگشت. اکنون پیش نویس طرح دیگری نوشته شده است.

وی با بیان اینکه ما به‌شدت جلوی ثبت‌نام‌های غیرواقعی می‌ایستیم عنوان کرد: هر زمان محرز شود فرد ثبت‌نام شده به عنوان بیسواد دارای سواد بوده، فرد را از چرخه آموزش خارج می‌کنیم، کلاس معلم را منحل و برای دوره‌یی وی را تعلیق می‌کنیم. همچنین اگر شخص دیگری به جای آموزش‌دهنده به کلاس برود با وی برخورد می‌کنیم. معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: کلاس درس هیچ آموزش‌دهنده‌یی به علت حضورش در تجمعات صنفی منحل نشده است و اگر این طور بود اگر کد ملی شان را به ما بدهند بررسی می‌کنیم و پاسخ می‌دهیم. او در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های آموزشی برای گروه‌های سنی پایین‌تر گفت: طرح سوادآموزی افراد بیسواد ۱۰ تا ۱۹ سال را اجرا می‌کنیم، بر این اساس طی سه سال گذشته ۴۵ هزار و ۴۲۹ نفر شناسایی و جذب شده‌اند.  رییس سازمان نهضت سوادآموزی در واکنش به اینکه ساختار نهضت سوادآموزی به نحوی بوده که نتوانسته توفیقات بالایی کسب کند ادامه داد: هیچ کشوری در دنیا سراغ نداریم که سوادآموزی را تعطیل کرده باشد. تشکیلات گسترده نداریم و تمام افراد درگیر در این حوزه کمتر از 100 نفرند و کمتر از سه درصد اعتبارات را صرف پرداخت حقوق آنها می‌کنیم.  او به آخرین وضعیت پرداخت مشوق‌های باسوادی اشاره و عنوان کرد: از 153 هزار باسواد شده مشمول سال 95، مشوق‌های باسوادی 90 هزار نفر را پرداخت کرده‌ایم و مشوق 40 هزار نفر را آماده پرداخت داریم. البته از تعداد 153هزار نفر، 5هزار نفر از دریافت پاداش انصراف دادند و تعدادی هم اصلا حساب بانکی ندارند.  او در ادامه با بیان اینکه انگیزه اتباع برای باسوادی بسیار بالاست و تنها گروهی هستند که برای آنها در استان‌ها سهمیه تعیین می‌شود، درباره آموزش کودکان بازمانده از تحصیل نیز گفت: آماده کمک به آموزش کودکان بازمانده از تحصیل هستیم. طرحی در سه استان خراسان رضوی، خوزستان و سیستان و بلوچستان به صورت آزمایشی کلید خورده است که بر اساس آن موانع سر راه افرادی که در سال جاری به علت مشکل اقتصادی از تحصیل جامانده‌اند را رفع می‌کنیم.

 

 

ارسال نظر