خسارت 34 هزار میلیارد تومانی آلودگی هوا

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۹۷
خسارت 34 هزار میلیارد تومانی آلودگی هوا

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به هزینه بسیار بالای درمان عوارض ناشی از آلودگی هوا اعلام کرد که 2.48درصد تولید ناخالص ملی صرف اثرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا می‌شود.

ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی وزارت بهداشت افزود: در دنیا بطور متوسط 2.48 تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشورها به دلیل آلودگی هوا از بین می‌رود. در کشور ما نیز 2.48درصد تولید ناخالص ملی صرف عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌شود. یعنی سالانه ۳۴ هزار میلیارد تومان برای اثرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هوا هزینه می‌شود.

او با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر بروز بیماری‌های مزمن تنفسی، قلبی-عروقی، سرطان‌ها و کبد چرب اظهار کرد: مطالعات و تخمین‌هایی که در زمینه آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا انجام می‌شود می‌توانند مرگ‌های منتسب به آن را بررسی کنند. این آمارها نیز بسته به مدل مطالعاتی انجام شده متفاوت است.

در فصل زمستان بدون در نظر گرفتن آلودگی هوا به دلیل بیماری‌های فصلی افزایش بستری وجود دارد البته از زمستان سال گذشته تا زمستان سال جاری تفاوت معناداری در زمینه افزایش مراجعات بیمارستانی نداشته‌ایم. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اجباری بودن پوشش بیمه سلامت برای آحاد جمعیت کشور اظهار کرد: طبق این بند برخورداری از یارانه دولت برای حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع و ضوابط مشخص شده بر اساس آیین‌نامه‌یی خواهد بود که به تصویب هیات وزیران برسد. طبق اصل ۲۹ قانون اساسی دریافت خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه حقی همگانی است. طبق اعلام وزیر رفاه در حال حاضر ۷ میلیون ایرانی فاقد بیمه سلامت هستند.

او ادامه داد: در حال حاضر در دنیا با این موضوع به سه شیوه برخورد می‌شود. برخی کشورها آن را حق مردم می‌دانند. درکشورهای دیگر نیز وظیفه دولت و در مواردی مورد خاص ملت شناخته می‌شود که هر کلمه بار حقوقی متفاوتی دارد. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به فهرست رسمی دارویی کشور که هر سه ماه یک بار باید تدوین و منتشر شود، اظهار کرد: این مورد در قانون برنامه ششم توسعه نیز مطرح شده است و طبق آن تجویز دارو خارج از فهرست یاد شده تخلف است. در حال حاضر بیش از 98.5درصد از کسانی که بستری برای آنها تجویز می‌شود آن را اجرا می‌کنند و بستری می‌شوند. در بسیاری از کشورها این رقم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است.

این آمار به موضوعات فرهنگی و اجتماعی بر می‌گردد و ربطی به اقتصاد ندارد. یعنی مردم در کشور ما بستری می‌شوند حتی اگر دچار هزینه‌های کمرشکن سلامت شوند. به همین دلیل ما باید سیاست‌های خود را بر این اساس تدوین کنیم.

او اظهار کرد: ۶۵ درصد مردمی که فکر کردند باید به دکتر مراجعه کنند، این کار را انجام می‌دهند اما از کسانی که این اقدام را عملی می‌کنند ۹۸ درصد خدمات لازم را دریافت می‌کنند. اگر پزشکی دارویی گرانقیمت یا کم تاثیری را تجویز کنند مردم ما سعی می‌کنند آن را تهیه کنند. ما از پزشکان درخواست می‌کنیم که داروها را بر اساس اصول بیمه‌یی تجویز کنند چرا که هر دارویی ممکن است برای بیماری فرد مناسب نباشد.

 مجروح شدن ۸۸ نفر در هر ساعت

به دلیل حوادث ترافیکی

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به فوت دکتر حضرتی - رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت- اظهارکرد: دکتر حضرتی یکی از پنج استاد پر استناد حوزه طب کار بود و سال‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سمت‌های مختلفی حضور داشت و استاد تمام بود. او به دلیل تصادف در کسری ازثانیه جان خود را از دست داد. او با بیان اینکه در هر ساعت ۸۸ مجروح در بیمارستان‌های کشور به دلیل سوانح ترافیکی بستری می‌شوند، گفت: این تعداد در مجموع سالانه به ۸۷ هزار نفر می‌رسد همچنین هر روز ۴۳ ایرانی به دلیل این حوادث فوت می‌کنند که آمار سالانه حدود ۱۵ هزار فوتی ناشی از حوادث ترافیکی را ایجاد می‌کند.

به گفته حریرچی، در ۱۰ سال گذشته ۲۱۰ هزار ایرانی در تصادفات ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند.

حریرچی با اشاره به گزارش‌های رسمی سازمان بهداشت جهانی در خصوص عوارض ناشی از آلودگی هوا در دنیا افزود: طبق آمار این سازمان از هر ۱۰ نفر در دنیا فقط یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد. آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین عوامل خطر و مرگ‌های زودرس یعنی قبل از ۷۰ سالگی است و چهارمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شود.

او ادامه داد: مهم‌ترین آلوده‌کننده‌های هوا ذرات کمتر از ۲. ۵ میکرون هستند. در آسیای جنوب شرقی این ذرات ناشی از احتراق خودروها و در خاورمیانه گرد و غبار عامل اصلی ایجاد این ذرات هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر صحت اظهارات رییس سازمان غذا و دارو مبنی بر پرداخت ۳۰ درصد مطالبات شرکت‌های دارویی گفت: به تازگی ۶۰۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم از طریق بیمه سلامت و تهاترهایی که انجام شده است به شرکت‌های دارویی پرداخت شده است همچنین با توجه به گشایش نسبی در اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی قسمتی از بدهی‌های دارویی از طریق آنها به شرکت‌های پخش داده شده است.

حریرچی درباره آخرین وضعیت آموزش پرستاران بیمارستانی نیز گفت: تعدادی از این نیروها تربیت شده‌اند و تلاش می‌کنیم مجوز اشتغال آنها را دریافت کنیم. تربیت همه پرستاران از طریق کنکور انجام می‌شود اما در بعضی سهمیه‌ها از محیط‌های آموزشی بیمارستانی استفاده بیشتری شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه کتاب ارزش‌گذاری خدمات نسبی ایدئولوژیک نیست، تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی درخواست کرده‌اند که تعرفه‌گذاری از کتاب مبدأ انجام شود. در بسیاری از کشورها نیز از این کتاب با تغییراتی استفاده شد. تعیین K پزشکی جزو اختیارات دولت است و در شورای عالی بیمه به سازمان نظام پزشکی داده شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره بودجه سال ۹۷ این وزارتخانه گفت: از کل بودجه سال آینده کشور که در لایحه تحویل داده شده و به مجلس آمده است ۶. ۴ درصد مربوط به وزارت بهداشت است که بودجه سازمان بیمه سلامت و منابع هدفمندی یارانه‌ها نیز با آن در نظر گرفته شده است. از میان سطرهای بودجه‌یی وزارت بهداشت بخش عمده‌یی از هزینه‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد که معادل ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است همچنین بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های در نظر گرفته شده برای ستاد وزارت بهداشت به صورت غیرمستقیم به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده می‌شود.

حریرچی با اشاره به کاهش بودجه طرح پزشک خانواده در این لایحه اظهار کرد: سال ۹۴ و ۹۵ برای پزشک خانواده ۲۰۲۷ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد اما در آن سال‌ها به صورت کامل اختصاص پیدا نکرد. در لایحه بودجه سال ۹۷ این رقم ۱۰۱۹ میلیارد تومان تعیین شده است که نسبت به سال‌های پیش کاهش پیدا کرده است. بودجه مربوط به کاهش نرخ داروهای ساخته شده، واکسن، شیرخشک و... ۱۶۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است همچنین بودجه مربوط به کمک به سیاست‌های جمعیتی همان رقم سال گذشته یعنی ۶۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است. با توجه به این ارقام ما در ردیف‌های ستادی خود ۱ درصد رشد بودجه‌یی داشته‌ایم.

او تاکید کرد: ما اصرار داریم برنامه پزشک خانواده را اجرا کنیم. به همین دلیل از دولت و مجلس درخواست داریم که بودجه آن را افزایش دهند یا حداقل رقم بودجه سال‌های قبل برگردد. در سال‌های گذشته هیچ‌وقت تخصیص ۱۰۰ درصدی در کل بودجه این وزارتخانه نداشته‌ایم. گاهی حتی چند هزار میلیارد تومان از درآمدهای این وزارتخانه حاصل نشده است. حریرچی ادامه داد: برای سال ۹۷ سقف اعتبار وزارت بهداشت از قانون هدفمندی یارانه‌ها ۳۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است این در حالی است که هیچ‌وقت این اعتبار به صورت کامل به ما اختصاص پیدا نکرده است. ما علاقه‌مند هستیم که اعتباراتمان پایدار باشد. دولت و مجلس به‌صورت شفاف میزان بودجه‌یی که می‌توانند به حوزه سلامت اختصاص دهند اعلام کنند و همان رقم نیز تا انتهای سال قطعی باشد و ما روی آن برنامه‌ریزی کنیم. هزینه‌های ما از نوع حقوق است. در حال حاضر ۲۲ هزار مراقب سلامت و پزشک خانواده شهری جز روستاها، مازندران و فارس در حال فعالیت هستند که ما در پرداخت حقوق آنها دچار تاخیر شده‌ایم. رییس‌جمهور نیز چندین بار در زمینه پایداری منابع این وزارتخانه دستور داده‌ است.

 

 

ارسال نظر