اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۳۶

شناسایی درآمد خانوارها براساس «کدملی»

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه «کدملی» ظرفیتی برای شناسایی درآمدهای خانوار و تعریف نظام مالیاتی است، از آمادگی برای شناسایی این درآمدها بر اساس کد ملی خبر داد.

احمد میدری در دومین کنفرانس اقتصاد ایران گفت: خوشبختانه ایران کشوری است که کد ملی را در تمام سازمان‌ها به رسمیت می‌شناسد و با توجه به این ظرفیت آمادگی داریم که درآمد خانوارها را شناسایی کنیم. او ادامه داد: ایران اطلاعات دقیقی از وضعیت خانوار‌ها دارد؛ کد ملی در بانک‌ها، فرودگاه‌ها و سایر سازمان‌ها از افراد اخذ می‌شود، در نتیجه می‌توانیم از این ظرفیت در نظام مالیاتی نیز استفاده کنیم. میدری اظهار کرد: در زمینه یارانه‌ها و به ویژه یارانه انرژی همیشه یک طرف واقعیت را بیان کردیم که فقرا کمتر از یارانه‌های انرژی استفاده می‌کنند اما این را نگفتیم که سهم هزینه‌های انرژی در دهک اول و دوم بیش از 16.5 درصد است، این در حالی است که در دهک‌های بالا این سهم حدود ٨ درصد است. او افزود: اصلاح قیمتی و تصمیم درباره یارانه‌های انرژی در این بخش باید به گونه‌یی باشد که دچار خطای سیاستی نشویم و فقرا متضرر نشوند.

معاونت زنان به دنبال افزایش کلینیک‌های زنان وخانواده

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر ضرورت افزایش کلینیک‌های زنان و خانواده از برنامه‌ریزی این معاونت برای افزایش تعداد این کلینیک‌ها خبر داد. معصومه ابتکار درباره اقدامات انجام شده از سوی معاونت زنان در امر سلامت زنان و بهداشت اظهار کرد: ما جلسه خوبی در این زمینه با وزیر بهداشت داشتیم و چارچوب برنامه‌یی مشترک در این خصوص را نیز تعریف کردیم. او با بیان اینکه وزارت بهداشت ومعاونت زنان در یکسری از حوزه‌های مشترک با یکدیگر همکاری خواهند داشت، گفت: در گذشته نیز اقداماتی انجام شده که ادامه خواهد داست، به عنوان مثال مساله آموزش از مهم‌ترین محورهاست که امیدواریم بتوانیم در بحث خودمراقبتی که آموزش‌های مربوط به آن باید از سطوح دبستان آغاز شده و تا دانشگاه ادامه یابد، اقدامات بیشتری انجام‌شود. ابتکار با بیان اینکه در مباحثی چون آموزش و هم‌افزایی در حوزه‌های حقوق فردی، ارتباطات و... هم باید افداماتی را انجام دهیم، گفت: همکاری‌های ما تنها در حوزه بهداشت نیست اما مشخصا در این حوزه اقدامات مشترک خوبی با وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف با سلامت زنان انجام داده‌ایم.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان وخانواده اضافه کرد: تقاضا و تلاش ما این است که برخی پروژه‌ها و همکاری‌های مشترکی که از دولت یازدهم آغاز شده ادامه و توسعه پیدا کند و امیدواریم که بتوانیم کلینیک‌های تخصصی سلامت زن و خانواده را که بسیار مساله مهمی در سلامت زنان است فراگیر شود، چراکه تعداد فعلی کلینیک‌ها کفایت نمی‌کند؛ گرچه این کلینیک‌ها فعالیت خوبی دارند اما تعدادشان کم است و باید بیشتر شود.  به گفته ابتکار، مساله آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج هم موضوع مهمی است که بخشی از آن با همکاری وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

صید 90 درصد پرندگان مهاجر فریدونکنار

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید براینکه شکار و صید پرندگان مهاجر در منطقه فریدونکنار غیرقانونی است، گفت: بیش از ۹۰ درصد گونه‌های پرندگان مهاجر توسط دام‌های هوایی در آسمان صید می‌شوند و عده معدودی که به سطح زمین می‌رسند نیز توسط روش‌های دوما و دیگر روش‌ها صید می‌شوند.

هر ساله در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر، ایران میزبان تعداد زیادی از این پرندگان است، اما متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد شکار بی‌رویه این پرندگان در کشور هستیم و براساس برخی آمارها که از سوی فعالان محیط‌زیست ارائه شده است، بیش از یک میلیون قطعه پرنده توسط شکارچیان غیرمجاز شکار می‌شوند، این در حالی است که براساس کنوانسیون بین‌المللی سی‌ام‌اس افراد بومی منطقه می‌توانند در تعدادی محدود پرندگان مهاجر را به روش دوما که یک روش سنتی صید پرندگان است، شکار کنند. اما آنچه این روزها در منطقه فریدونکنار شاهد هستیم؛ صید بی‌رویه پرندگان مهاجر است که باعث شده با خطر انقراض بسیاری از پرندگان مواجه شویم، البته برخی مسوولان در دفاع از صید بی‌رویه این پرندگان می‌گویند؛ از آنجا که مردم محلی این منطقه از لحاظ معیشتی با مشکل مواجه هستند، از طریق صید و شکار این پرندگان امرار معاش می‌کنند.

علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید، درباره شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر به ایلنا گفت: در سال‌های گذشته پرندگان مهاجر ناقل بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان بودند، اما در سال 96 قبل از ورود پرندگان مهاجر به داخل کشور، آنفلوآنزای حاد پرندگان در مرغداری‌ها دیده شده بود و به نوعی ویروس این بیماری بومی شده است و اینگونه نیست که این بیماری در سال جاری از طریق پرندگان مهاجر منتقل شده باشد.

 او ادامه داد: پرندگان مهاجر به دلیل حرکت مداوم و مهاجرت می‌توانند؛ آلودگی بیشتری را منتقل کنند. سازمان دامپزشکی کشور براساس آمارهایی که توسط بازرسان این سازمان ارائه شده است اعلام کرده بود که ویروس آنفلوآنزای حاد پرندگان در کشور وضعیت مناسبی ندارد و این ویروس در روستاهای استان مازندران شیوع پیدا کرده است با توجه به این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست در سال 96 هیچ‌گونه دستورالعملی مبنی بر مجوز شکار پرندگان صادر نکرد. مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید با بیان اینکه معاش مردم بومی منطقه صددرصد وابسته به شکار این پرندگان نیست، تصریح کرد: براساس کنوانسیون بین‌المللی سی‌ام‌اس که کنوانسیون حمایت از پرندگان مهاجر است به کشورها توصیه می‌شود که به افراد بومی منطقه مجوز شکار پرندگان مهاجر داده شود و از حدود دویست سال پیش به‌طور سنتی این پرندگان شکار می‌شوند.

 

ارسال نظر