«سهم درمان تامین اجتماعی» به «خزانه» می‌رود

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۵۳
«سهم درمان تامین اجتماعی» به «خزانه» می‌رود

وزیر بهداشت درباره چالش‌های طرح تحول سلامت اعلام کرد: «برخی چالش‌های طرح تحول سلامت از جایی شروع شد که اعتبارات طرح تحول سلامت را به پول نفت و یارانه نقدی که حذف نشد، گره زدند و در عین حال بیمه اجباری از 5 میلیون نفر به 11 میلیون نفر حرکت کرد، بدون اینکه منبعی برای آن دیده شود.»

حسن قاضی‌زاده هاشمی، در اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بیان کرد: «آنچه طبق قول رییس محترم جمهور قرار است اتفاق افتد، این است که بودجه ما تا سال 1400 مشخص شود و بدانیم چقدر اعتبار به حوزه سلامت اختصاص داده می‌شود و بعد بر اساس سقف اعتبار تخصیص یافته، برنامه‌ها تنظیم شود و بعد هم مطمئن باشیم که این اعتبار را خزانه به ما خواهد داد.»

او افزود: «اینکه حدود 50 درصد مسیر را پیش رفته‌ایم، گفت: امیدوارم در قالب بودجه‌یی که در مجلس تصویب می‌شود، تکلیف‌مان از این بابت مشخص شود و بعد از آن در سقف رقم مشخص شده، هزینه می‌کنیم.

 وزیر بهداشت گفت: رییس‌جمهور، به اعتبار قانون، شورای عالی بیمه را به وزارت بهداشت منتقل کردند و در این شورا تصمیمات مهمی در جهت حمایت از ارائه‌دهنده و ارائه‌کننده خدمت گرفته می‌شود و علاوه براین قرار شد سهم درمان تامین اجتماعی در یک حسابی در خزانه متمرکز شود و بنابراین این سازمان موظف است اعتباراتی که مربوط به درمان است به نسبتی که به حساب واریز می‌شود، بین دستگاه‌ها توزیع کند و به نظر می‌رسد انضباط بهتری اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه یکی از مهم‌ترین خریداران ما در کنار سازمان بیمه سلامت، تامین اجتماعی است و هر مشکلی که امروز وجود دارد، مربوط به معوقاتی است که وجود دارد و افرادی که از ما مطالبه دارند عمدتا پزشکان و فروشندگان دارو و تجهیزات پزشکی هستند.

هاشمی افزود: از جمله اقداماتی که باید انجام شود، بسته خدمت پایه است که حاکمیت موظف است آن را در اختیار همه بگذارد و حمایت 90 درصدی از همه را داشته باشد که این اقدام توسط معاونت درمان در حال پیگیری است تا بسته کامل شود و در این میان باید بررسی‌های لازم به عمل آید تا مشخص شود کدام دارو ضروری و کدام دارو غیرضروری است تا داروهای حیاتی و ضروری که پوشش بیمه ندارد، تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. وزیر بهداشت بیان کرد: در این دوره، قبل از تدوین بودجه، بیمه‌ها تعرفه را بررسی و پیشنهاد کردند که در سقف نرخ تورم افزایش پیدا کند و طبیعی است که سازمان‌های بیمه‌گر مدعی هستند که اگر منابع داده شود، این اتفاق می‌افتد، بنابراین باید منتظر تصمیم هیات وزیران برای تصویب تعرفه بود.

هاشمی با بیان اینکه باید کمیته‌هایی در سطح استان تشکیل شود تا نظارت‌ها را انجام دهند، گفت: گایدلاین‌ها (دستورالعمل‌های بالینی) ویترینی نیست، بلکه ابزار دست معاونین درمان است تا خدمات شایع و پرهزینه را کنترل کنند. در کنار ادامه خدمات سایر بسته‌ها، در مورد بیماران صعب العلاج و خاص هم اقداماتی در جهت حمایت مطلوب‌تر انجام خواهد شد. وزیر بهداشت تاکید کرد: نظارت مهم است و مدیری که نظارت نداشته باشد، مدیر نیست و البته موضوع نظارت باید سیستماتیک صورت گیرد، چراکه با تعریف سیستم، نظارت‌ها و دیده بانی‌ها منظم صورت می‌گیرد، نظارت بر خدمات حق مردم است و باید وجود داشته باشد. هاشمی با بیان اینکه سند درمان ابلاغ شد، اما ابهاماتی دارد که باید مورد بازنگری قرار گیرد، افزود: هدف ما این است که تکلیف بخش دولتی و خصوصی مشخص شود و بسیاری از مجوزهایی که گرفتار کارشناسان ما و سلیقه‌پردازی‌های آنها هستند و باعث بی‌اعتبار شدن وزارتخانه می‌شود، حذف شود.

وزیربهداشت با بیان اینکه درست است که امروز شرایط سختی داریم، اما بعد از این سختی‌ها، اوضاع بهتر خواهد شد، گفت: البته خودم خیلی خوشبین نیستم اما اگر می‌گویم اوضاع بهتر می‌شود، ان‌شاءالله این اتفاق می‌افتد.

 

ارسال نظر