بخشی از مزارع جنوب تهران با فاضلاب آبیاری می‌شود

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۲۰
بخشی از مزارع جنوب تهران با فاضلاب آبیاری می‌شود

سه سال پیش بود که رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در جلسه علنی شورا تصاویری را نشان داد که حکایت از آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب داشت. این موضوع آن زمان با واکنش‌های زیادی همراه بود، چراکه سلامت شهروندان تهران را به‌شدت تهدید می‌کرد. گرچه فرماندار تهران مدتی بعد اعلام کرد که جلو آبیاری با فاضلاب گرفته شده، اما مستندات بعدی نشان داد که این آبیاری همچنان به همان شیوه ادامه دارد.

حالا با گذشت چند سال از طرح این موضوع، عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت: متاسفانه همچنان دلایل و شواهد دال بر صحت آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب وجود دارد. فاطمه ذوالقدر در رابطه با اظهارت یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر روش غلط دفن زباله‌های شهری در جنوب تهران به خانه ملت گفت: دفن غیراصولی زباله‌ها در حال حاضر به معضل عمده کشور تبدیل شده به گونه‌یی که با بی‌توجهی شیرابه‌های حاصل از این زباله‌ها با ورود به زمین‌های کشاورزی منابع آب را تحت تاثیر قرار داده است. نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی از آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب انتقاد کرد و گفت: هر چند این موضوع بارها از سوی برخی مسوولان انکار شده اما متاسفانه دلایل و شواهد دال بر صحت و سقم و عدم مدیریت این موضوع داشته و با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات مکرر صورت گرفته از مسوولان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو جواب درستی به ما داده نشده است.

او یادآور شد: گفته می‌شود کشاورزان به دلیل خشکسالی و عدم دسترسی مناسب به آب سالم از فاضلاب برای آبیاری مزارع استفاده می‌کنند که لازم است، بررسی این موضوع در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مشکلات و معضلات پایتخت باید با تعامل مناسب میان اعضای شورای شهر و مجمع نمایندگان حل شود، تصریح کرد: امیدواریم با همفکری و همکاری میان اعضا بتوان راهکارهای اساسی و اصولی برای مدیریت معضلات عمده تهران مانند آلایندگی هوا، دفع نامناسب پسماند و آبیاری مزارع با فاضلاب اتخاذ شود.

او با بیان اینکه موضوع نظارت بر اجرای طرح‌های جامع مدیریت پسماند در برنامه ششم توسعه ذکر شده است، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده طی 5 سال مدیریت مناسبی در وضعیت پسماندها داشته باشد تا با این اقدام هم دفن زباله به درستی انجام شود و هم بتوان از آن کسب درآمد کرد بنابراین انتظار می‌رود اجرای این مصوبه در اولویت قرار گیرد. عضو مجمع نمایندگان استان تهران افزود: صنعت طلای کثیف در دنیا درآمدزایی و اشتغال‌زایی مناسبی را داشته و ضرورت دارد ایران نیز با استفاده از تجارب این کشورها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در این سمت و سو گام بردارد.

 

 

ارسال نظر