تحصیل ۶۵ هزار دیرآموز در مدارس عادی

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۹۴

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر حل مشکل اشتغال معلولان گفت: تعداد ۶۵ هزار و ۸۰۰نفر دانش‌آموز دیرآموز در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. مجید قدمی اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه دانش‌آموزان آسیب دیده را تحت پوشش قرار می‌دهد.

او افزود: اگر معلولیت باعث تفاوت فاحش در وضعیت فرد شود این سازمان باید او را تحت پوشش قرار دهد. رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: دانش‌آموزان آسیب‌دیده ذهنی به لحاظ بهره هوشی بین ۵۰ تا ۷۰ هستند و دانش‌آموزان عادی ۱۰۰ هستند. برای آنهایی که در مرز قرار می‌گیرند خدمات حمایتی ارائه می‌دهیم اما آنها را تحت پوشش قرار نمی‌دهیم.

 تحصیل ۷۴ هزار دانش‌آموز در مدارس استثنایی

وی ادامه داد: تعداد ۷۴ هزار و ۱۷۵ نفر در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند و اگر معلولیت دشوار باشد دانش‌آموز را در مدارس استثنایی ثبت‌نام می‌کنیم.

قدمی ادامه داد: بیشترین گروه دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانش‌آموزان آسیب‌دیده ذهنی و کمترین آنها نابینایان و طیف اوتیسم هستند. او بیان کرد: تعداد ۲۳هزار و ۵۷۴ نفر نیروی انسانی داریم. 7هزار و ۹۴۱ نفر مرد ۱۵ هزار و ۴۰ نفر زن هستند. او افزود: تعداد ۱۵هزار نفر دارای مدرک لیسانس، نزدیک به ۴هزار نفر نیز فوق‌لیسانس هستند. رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: کمترین گروه ما دانش‌آموزان اوتیسم هستند، تعداد ۲ هزار نفر در مدارس تحصیل می‌کنند. باید برای دانش‌آموزان اوتیسم کار کشوری انجام شود. چون شرایطی دارند که ارگان‌های دیگر باید برعهده بگیرند. قدمی با تاکید باید دانش‌آموزان را به موقع شناسایی کنیم بیان کرد: در وزارت آموزش و پرورش از ۵سالگی نیز به صورت اختیاری سنجش سلامت گذاشتیم. باید وزارت بهداشت از هنگام تولد، کودکان با نیازهای ویژه را شناسایی کنند. برای مثال، کاشت حلزون بالای ۹۰درصد باید پیش از ۶ سالگی انجام شود.

وی با اشاره به فراگیر‌سازی گفت: در دوره‌یی زندگی می‌کنیم که نگاه به معلولیت تغییر یافته است. آموزش فراگیر می‌گوید اگر دانش‌آموز با نیاز ویژه را به سیستم گلخانه‌یی ببرید با شعار آموزش و پرورش که آماده‌سازی افراد برای زندگی است، تناقض خواهد داشت. کودکان خاص حق دارند در کنار دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند و ما باید شرایط مدارس را برای آنان مهیا کنیم.

وی افزود: در هر منطقه‌یی یک مدرسه استثنایی داریم و همچنین چند مدرسه عادی داریم که مدرسه استثنایی پشتیبان مدارس عادی می‌شوند تا دانش‌آموز با نیاز ویژه را پذیرا باشند.

قدمی اظهار کرد: کتاب‌های کم توان ذهنی با کتب درسی متفاوت است و خود برای آنان تولید محتوا می‌کنیم. رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در طول ۴ سال گذشته از ۲۴ میلیارد تومان به ۹۶ میلیارد تومان رسیده است. او افزود: تعداد ۶۵هزار و ۸۰۰نفر دانش‌آموز دیرآموز تشخیص داده شده‌اند و در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. به تمام مدارس عادی چگونگی تدریس به این دانش‌آموزان را آموزش داده‌ایم. وی با اشاره به مشکلات سازمان گفت: با پیگیری، پرداخت سنوات ارفاقی از سوی تامین اجتماعی حل شد.

 

ارسال نظر