زلزله‌ای بدون تلفات

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۵۶
زلزله‌ای بدون تلفات

هنوز داغ زلزله کرمانشاه تازه بود که صبح دیروز خبر زمین‌لرزه‌یی به بزرگی 6.1 ریشتر در استان کرمان، همه را نگران کرد.

بنا بر اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری این زلزله ساعت 6:2 صبح در عمق 10 کیلومتری زمین و با فاصله

 37 کیلومتر از هجدک کرمان به وقوع پیوست. پس از آن چندین پس‌لرزه، بر نگرانی ساکنان این مناطق افزود. اما این حادثه تلفات جانی نداشته و در حالی که روستای کوهک با ١٢٢ خانوار و حدود ٦٢٢نفر سکنه ٣٠ تا ٧٠درصد تخریب داشته، کسی کشته نشده است.

کانون زلزله منطقه «هجدک» از بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان بود و در شهرهای زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد.

پس از وقوع این حادثه و اعلام تخریب تعدادی خانه، استاندار کرمان از ایجاد اردوگاه موقت برای اسکان مردم در مناطق زلزله‌زده این استان خبر داد و گفت‌: بنیاد مسکن در حال آمارگیری از وضعیت خانه‌های مناطق زلزله‌زده است. در حال حاضر ۱۴اکیپ هلال‌احمر نیز در منطقه حضور دارند و در مجموع همه دستگاه‌های امدادی به موقع در منطقه حاضر شدند.  مرتضی سلیمی رییس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز با اشاره به امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده کرمان گفت: چهار روستا احتیاج به اسکان موقت و اضطراری داشتندکه با هماهنگی‌های انجام شده اسکان اضطراری آنها تا قبل از ساعت 15:30 تمام شد.  او تاکید کرد: ارزیابی 70 روستا به پایان رسیده است و توزیع اقلام موجود در منطقه با نظر استاندار و مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمان به صورت اردوگاهی در هر روستا آغاز شده که اقلام در روستاهای متفرقه هم بر حسب دستور توزیع شده است.

رییس سازمان امدادونجات هلال‌احمر همچنین از اعزام ۹ تیم عملیاتی به مناطق زلزله راور کرمان خبر داد و با اشاره به وقوع ۵۳ پس‌لرزه از صبح دیروز تاکنون، اظهار کرد: ۱۴ روستا در بخش هجدک شهرستان راور آسیب دیده‌اند که ۹ تیم و ۴۵ نیروی عملیاتی برای ارزیابی به منطقه اعزام شده‌اند.

سازمان اورژانس کشور نیز با اعلام مصدومیت 51 نفر در زلزله کرمان تا این لحظه اعلام کرد: از این تعداد 41 نفر به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند و 10 نفر در بیمارستان‌های باهنر و پیامبر اعظم بستری شدند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور هم در تماس با رییس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار کرمان دستورات لازم برای هماهنگی و امدادرسانی به موقع و سریع به زلزله‌زدگان استان کرمان را صادر کرد.

همچنین رییس‌جمهور در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان آخرین وضعیت زلزله استان کرمان قرار گرفت و دستورات لازم را برای امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان صادر کرد.

 بازسازی، دلیل خسارات پایین زلزله

مردم تا عصر دیروز باتوجه به پس‌لرزه‌های متعدد، ترجیح دادند در خیابان‌ها بمانند و به‌ویژه ساکنان آپارتمان‌ها، به خانه‌های یک طبقه رفته‌اند. اما این زلزله با وجود شدت بالا، هیچ تلفاتی تا به حال نداشته است. معاون استانداری کرمان اعلام کرد: به‌دلیل مقاوم‌سازی خانه‌های منطقه زلزله‌زده در سال ۸۳، تلفاتی نداشته‌ایم.

موسوی با بیان اینکه مسیرهای مسدود شده روستاهای زلزله‌زده بازگشایی شدند، اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله شناسایی هستیم اما باتوجه به زلزله سال ۸۳ در منطقه زرند کرمان، خانه‌های این مناطق بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند و به همین دلیل تلفاتی نداشته‌ایم.

سخنگوی ارتش نیز از ابلاغ دستور آمادگی یگان‌های مستقر در استان کرمان از سوی فرمانده کل ارتش برای هرگونه کمک‌رسانی در مناطق زلزله‌زده این استان خبر داد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد روستای کوهک با

 ١٢٢ خانوار و حدود ٦٢٢ نفر سکنه ٣٠ تا ٧٠ در صد تخریب داشته ‌است. محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور در مجلس هم درباره میزان خسارت‌های وارد شده به ابنیه و تجهیزات گفت: پیش‌بینی می‌شود به

 100 چشمه قنوات بخش کوهساران خسارت‌های وارد شده باشد، همچنین مقرر شد همه راه‌های مسدود شده به‌علت ریزش بازگشایی شوند.  

او با اشاره به بررسی آسیب‌های وارد شده به اماکنی چون مساجد، مدارس و... اظهار کرد: در ساعات اولیه در منطقه امنیت ویژه‌یی در این چند روز در منطقه ایجاد می‌شود.

پورابراهیمی از وقوع حدود 50 پس‌لرزه در منطقه خبر داد و گفت: همچنین باتوجه به‌شمار فراوان پس‌لرزه‌ها جمعیت هلال‌احمر در صورت نیاز اردوگاه‌هایی برای اسکان مردم در کنار روستاهای اصلی مثل هرجند، گورک و... احداث می‌کند. به ‌گفته او، بازسازی و ایمن‌سازی خانه‌ها در سال 83 دلیل کم بودن خسارات و تخریب‌ها بوده است.

 

ارسال نظر