اعتراض کانون وکلا به وکالت در دستگاه قضایی

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۹۴

ماده ٥٩ قانون خدمات جامع ایثارگران به مساله جذب 30 درصد از ایثارگران ازسوی مراکز مرتبط با قوه قضاییه از جمله جذب 30 درصد وکیل از سوی کانون وکلای دادگستری اشاره کرده و همین بند، محل اختلاف مراکز مشاوره قوه قضاییه و کانون وکلای دادگستری است. مرکز مشاوره قوه قضاییه با توجه به این بند، معتقد بود که می‌تواند اقدام به جذب وکیل کند. این موضوع اما مورد انتقاد کانون وکلای دادگستری‌، به عنوان تنها نهاد صدور مجوز وکالت در کشور بود.

تیر امسال، امیر حسین‌آبادی رییس کانون وکلای مرکز در نامه‌یی به رییس قوه قضاییه، نوشت: وقتی که مجلس شورای اسلامی بر غیرقانونی بودن جذب وکیل پس از پایان برنامه سوم تاکید دارد اعاده این حق باید مبتنی بر دلیل قاطع و روشنی باشد تا برقراری آن را دوباره برای مرکز قایل باشیم. تجویز برگزاری آزمون نیاز به نص صریح قانونی دارد، با تفسیر یک ماده در یک قانون نمی‌توان برای یک نهاد حق و تکلیف برگزاری آزمون را در نظر گرفت چرا که اصل بر «عدم» است و اجازه آزمون نیاز به تصریح دارد.

اما دهم مرداد، عبدالرضا مومنی رییس مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضاییه از صدور مجوز برگزاری آزمون جذب وکیل این مرکز از سوی هیات نظارت مرکز امور وکلا خبر داد و گفت در آزمون امسال ۲هزار وکیل جذب می‌کنیم.

این موضوع در نهایت به شکایت کانون وکلا انجامید و کمیسیون قضایی و همچنین کمیسیون اصل 90 مجلس نیز وارد عمل شدند. سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در تشریح نشست دیروز کمیسیون متبوع خود گفت: در نشست امروز شکایت کانون وکلا از مرکز مشاوره قوه قضاییه مورد بررسی قرار گرفت. ولی داداشی گفت: دراین نشست با حضور روسای هیات‌مدیره کانون وکلای سراسر کشور بحث شکایت این نهاد از مرکز مشاوران قوه قضاییه مورد بررسی قرار گرفت، به‌طوری که مرکز مشاوران قوه قضاییه طی چند سال گذشته اقدام به جذب وکیل و مشاورحقوقی می‌کند. نماینده مردم آستارا درمجلس شورای اسلامی، افزود: طبق ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه قوه قضاییه می‌تواند تعدادی از تحصیل‌کردگان حقوق را به عنوان مشاوره حقوقی پذیرش کند، اما مدت قانون برنامه سوم توسعه سالیان پیش به پایان رسیده و درحال حاضر زمان اجرای قانون برنامه ششم توسعه است. سخنگوی کمیسیون اصل نودم مجلس، به خانه ملت گفت: بنابراین طبق این قانون شکایتی مطرح شده مبنی‌بر اینکه قوه قضاییه با چه حکمی و ماده‌یی از طرف قانون اقدام به جذب مشاور حقوقی و وکیل می‌کند، موارد مطرح شده از سوی نمایندگان کانون وکلا شنیده شد، اما تصمیم‌گیری در این باره به جلسات آینده کمیسیون واصل شد؛ البته بحث ادغام مرکز مشاوران قوه قضاییه با کانون وکلا در اصلاح قانون وکالت نیز مطرح است که به‌طور حتم این موضوع نیازمند مصوبه مجلس است.

 

ارسال نظر