لایحه منع خشونت علیه زنان هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود

۱۳۹۶/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۲۸
لایحه منع خشونت علیه زنان هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود

۲۷درصد زنان تهرانی خشونت را تجربه کرده‌اند؛ این آماری است که سازمان بهزیستی از خشونت علیه زنان در پایتخت ارائه کرده است و وضعیت رد شهرهای دیگر، به مراتب بدتر است. با توجه به همین شرایط بود که معاونت امور زنان و خانواده دولت یازدهم، تدوین لایحه منع خشونت علیه زنان یا همان تامین امنیت زنان را در دستور کار قرار داد.

تعقیب عدلی مرتکب خشونت مطابق احکام قانون، دسترسی به مرکز حمایتی یا خانه امن یا سایر مکان‌های امن با موافقت او، دسترسی به خدمات سلامت عاجل بطور رایگان، داشتن وکیل مدافع یا مساعد حقوقی، جبران خسارت ناشی از عمل جرمی و... بخش‌هایی از این لایحه است که حالا پس از ارسال آن از دولت به قوه قضاییه، در روزهای آخر بررسی است و به زودی به مجلس ارائه می‌شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس در این باره گفته که لایحه منع خشونت علیه زنان در پایان کار خود قرار دارد و طی هفته آینده تقدیم مجلس خواهد شد.

طیبه سیاوشی در نشست «خشونت علیه زنان در ایران» که به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان در دانشگاه الزهراء برگزار شد، اظهار کرد: این لایحه اتفاق خوبی است که اصلاحات نهایی روی آن انجام شده و امیدواریم که اصلاحات در جهت منافع زنان باشد. این عضو فراکسیون زنان اظهار کرد: بحث مهم در لایحه منع خشونت علیه زنان ماده ۳ آن است که در آن تعریفی از خشونت ارائه شده و این تعریف سابقه در قوانین ما ندارد و این خشونت به صرف خود تعریف نشده و مهم‌تر اینکه انواع و اشکال خشونت در این لایحه ذکر شده است.

سیاوشی گفت: معمولا تصویری که از خشونت داریم تصویری از خشونت جسمی است یا موارد دردناک‌تر خشونت جنسی است که دردناک‌تر از این دو و مساله خشونت خانگی است که این مورد هم به خوبی در این لایحه دیده شده است.

او افزود: موردی که در لایحه اهمیت دارد این است که در فرهنگ گذشته همیشه زنان به عنوان ناشزه محسوب شده‌اند و در این لایحه کلمه ناشز هم ذکر شده که مردان را مورد خطاب قرار داده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: قوانین زیادی درباره زنان داریم. این لایحه هم خلأ قانونی نسبت به جامعه زنان را پر خواهد کرد و امیدواریم این لایحه به مجلس بیاید و بتوانیم سریع‌تر مراحل آن را در مجلس دهم طی کنیم. سیاوشی گفت: قانون عرف و فرهنگ را با خود به همراه می‌آورد، اما اینکه این قانون قطعا بتواند تمام مشکلات و مسائل را پاک کند در هیچ کجای دنیا و در قوانین هم تایید نشده است؛ منتها مسلما قوانین می‌توانند بستر مهمی برای مسائل و مواردی باشند که مورد هدف ما هستند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: لایحه منع خشونت علیه زنان و کلیه قوانینی که در حیطه زنان وجود دارد نیاز بیشتری هم به آموزش و هم بسترسازی فرهنگی دارد که در این مدت که در مجلس بوده‌ایم سعی کردیم تاکید بیشتری به آنها شود که امیدواریم با نظارتی که بر دستگاه‌ها انجام می‌دهیم بتوانیم زمینه آنها را فراهم کنیم.

او یادآور شد: معتقدم صرفا با قانون نمی‌توانیم مسائل را پیش ببریم و لایحه منع خشونت علیه زنان یکی از لوایح مترقی در کشور ما محسوب می‌شود، ولی مشکلات زنان به حدی رسیده که به هر حال هم خانواده و هم جامعه را مورد تهدید قرار داده است. سیاوشی افزود: ما نیاز داریم که دانشگاه‌های ما پایگاهی برای حل مشکلات اجتماعی باشند و این هدف‌گذاری در فراکسیون زنان صورت گرفته است.

او در رابطه با مساله ازدواج در سنین پایین خاطرنشان کرد: دیداری با مراجع حوزه‌های علمیه قم از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی داشتیم که ایشان گفتند که ازدواج در سن پایین متعلق به گذشته است و بلوغ عقلی باید ملاک ازدواج قرار بگیرد. این نماینده مجلس گفت: گفت‌وگوی ملی در مورد مسائل زنان باید مورد بحث قرار گیرد که راه‌حل پایدار برای حل مشکلات زنان ارائه شود.

او اظهار کرد: تسهیل خروج زنان از کشور، حضور در ورزشگاه‌ها و بیمه زنان‌خانه‌دار و توانمندسازی زنان از جمله مسائل دیگری است که در دستور کار فراکسیون زنان قرار دارد.

این عضو فراکسیون زنان مجلس اظهار کرد: در راستای عدالت جنسیتی که در برنامه ششم توسعه گنجانده شده سعی شده که زنان هم از حق داشتن پست‌های مدیریتی، کلان و میانی برخوردار شوند.

 خشونت، با به‌کار نگرفتن زنان

پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس نیز با بیان اینکه ما به واسطه خشونت خانگی شاهد تضعیف جایگاه بانوان در اجتماع هستیم، گفت: البته در اجتماع انواع خشونت علیه زنان و در عرصه‌های مختلف مشاهده می‌شود که برخی از آنها را می‌بینیم و به آن توجه هم نمی‌شود و برخی نیز حتی نمی‌توانیم ببینیم که اینها بسیار دردناک‌تر است چون هیچ توجهی به آنها نمی‌شود.

او افزود: حتی همین به‌کار نگرفتن زنان در مناصبی که لیاقت آن را دارند نیز خشونت علیه زنان است چرا که بانوان در این زمینه نیز دچار آسیب می‌شوند و کمترین توجه نیز به آنها می‌شود که این موضوع نیازمند تلاش مسوولان برای منع خشونت علیه بانوان است. رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: در مورد زنان اگر کوچک‌ترین خطا را انجام دهند، برای آنها مشکل ساز است و علیه آنها خشونت‌هایی به وجود می‌آید اما اگر مردی بزرگ‌ترین خطا را داشته باشد هیچ نوع خشونتی بر آنها وارد نمی‌شود؛ این خود یک نوع خشونت برای نیمی از جامعه است. او همچنین به روز جهانی منع خشونت علیه زنان اشاره کرد و گفت: باید تلاش شود تا از انواع خشونت علیه زنان کاسته شود، البته در ایران همه مسوولان اجرایی از جمله فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری به این موضوع ورود کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون جلسات و همایش‌های مختلفی برای منع خشونت علیه زنان در کشور برگزار شده است تا در راستای این امر آگاه‌سازی به ویژه به بانوان شود.

 

ارسال نظر