اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۴۸۳

 تلاش 4 ساله برای استقرار «نظام ارجاع»

یکی از اولویت‌های اصلی «سلامت» در دولت دوازدهم، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور است؛ اولویتی که وزیر بهداشت اجرای آن را سخت‌ترین کار وزارت بهداشت اعلام کرده و البته سال‌هاست مسوولان بهداشت و درمان کشور بر لزوم استقرارش تاکید دارند. نظام ارجاع به نوعی پشتیبان بیمار است و بیماران را هدایت می‌کند تا مسیر درست درمان را طی کنند؛ به این ترتیب بیمار ابتدا به پزشک خانواده‌اش که یک پزشک عمومی است مراجعه کرده و در صورت نیاز به سمت دریافت خدمات تخصصی‌تر سوق داده می‌شود. از این طریق هم می‌توان در هزینه‌های بهداشت و درمان صرفه‌جویی کرد و در عین حال منابع را در راستای ارتقاء کیفیت ارائه خدمت به مردم خرج کرد. طاهر موهبتی با اشاره به موضوع استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان مهم‌ترین اولویت وزارت بهداشت طی 4سال آینده، به ایسنا گفت: در بحث استقرار نظام ارجاع، سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان بازوی اجرایی وزارت بهداشت عمل می‌کند. وزیر بهداشت هم در برنامه‌یی که به مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌اند، استقرار نظام ارجاع را جزو اولویت‌های خود دیده‌اند. از طرفی قانون برنامه ششم توسعه هم بر اجرا و استقرار نظام ارجاع در کشور تاکید کرده است. او با بیان اینکه مهم‌ترین رکن در اجرا و استقرار نظام ارجاع، بحث‌های آی‌تی بوده که بسیار تاثیرگذار است، افزود: البته لازمه استقرار نظام ارجاع، وجود زیرساخت‌های سطح دو ارائه خدمت است که خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. این درحالی است که پیش از این در بسیاری از مناطق کشور، سطح دوم ارائه خدمات وجود نداشت، اما به همت وزارت بهداشت در دولت یازدهم، کلینیک‌های ویژه راه‌اندازی شد تا سطح دوم ارائه خدمات را تحت پوشش قرار دهند. بنابراین در حال حاضر وضعیت‌مان در این حوزه خیلی بهتر از گذشته است. موهبتی با اشاره به استقرار نظام ارجاع در گلستان که به تازگی کلید خورده، گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است. در عین حال باید توجه کرد که زیرساخت اصلی نظام ارجاع، آی‌تی است. از طرفی استقرار نظام ارجاع باید در همه کشور تسری یابد و ما به عنوان بازوی اجرایی وزارت بهداشت آمادگی انجام و پیشبرد این اقدامات را داریم.

 خسارت زلزله به 78 مدرسه و 415 کلاس

وزیر آموزش وپرورش گفت: باید در بازگشایی مدارس مناطق زلزله زده استان کرمانشاه تعجیل کنیم. محمد بطحایی اظهارکرد: در زلزله اخیر 78 مدرسه با 415 کلاس درس دچار آسیب شد که دیگر قابل استفاده نیستند. وزیرآموزش و پرورش بر لزوم بازگشایی هرچه زودتر مدارس تاکید کرد وافزود: تعجیل ما فقط برای جلوگیری از وقفه آموزشی دانش‌آموزان نیست، بلکه بازگشایی مدارس باعث عادی شدن جریان زندگی در این منطقه خواهد شد. او با بیان اینکه بازسازی مدارس باید زودتر انجام شود، تاکید کرد: خیرین مدرسه ساز و بنیاد برکت مثل همیشه پیش‌قدم هستند تا در این خصوص کمک کنند. وی گفت: البته تا زمان بازسازی مدارس مجبوریم برخی مدارس تک شیفت را دو شیفته کرده یا از کانکس استفاده کنیم. وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بهسازی مدارسی که آسیب آنها کمتر بوده نیز از شنبه آغاز شده است. به گفته این مسوول، توزیع کتاب و لوازم تحریر نیز بین دانش‌آموزان مناطق زلزله زده آغاز شده است. بطحایی از استقرار گروه‌های خدمات مشاوره در مدارس هم خبر داد و افزود: دانش‌آموزان این مناطق آسیب‌های روحی و ذهنی دیده‌اند و نیازمند حمایت تیم‌های تخصصی هستند. او یادآوری کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز برای کمک به بازسازی روحیه کودکان این منطقه بسیج شده است. وزیرآموزش و پرورش در مورد دانش‌آموزانی که در این مدت دچار وقفه تحصیلی شدند نیز اظهار کرد: سامانه‌یی برای آموزش از راه دور این افراد در حال طراحی است.

 ورود فاضلاب کشورهای همسایه به دریای خزر

نماینده مردم آمل در مجلس گفت: دریای خزر به زودی به سرنوشت دریاچه ارومیه و سایر دریاچه‌های کشور دچار خواهد شد. عزت‌الله یوسفیان ملا وضعیت آلودگی دریای خزر را بحرانی خواند و به خانه ملت گفت: بر اساس قراردادهای پیشین، ایران و شوروی سابق هر کدام 50 درصد از دریای خزر سهم داشتند و این کشور با فروپاشی به 5 کشور تجزیه شد و در حال حاضر خواستار این هستند که 50 درصد سهم ایران میان آنها و ایران توزیع شود. نماینده مردم آمل ولاریجان در مجلس شورای اسلامی، آلودگی دریای خزر را یکی از ابعاد پنهان تقسیم شدن سهم 50 درصدی این دریا دانست و با انتقاد از اینکه تمامی فاضلاب‌های صنعتی کشورهای حاشیه دریای خزر به سمت این دریا سرازیر می‌شود، تصریح کرد: سهم ایران از آلودگی دریای خزر بسیار ناچیز و اندک بوده و ورود فاضلاب‌های صنعتی و خانگی به دریا نیز دیده نمی‌شود البته ممکن است فاضلاب‌ها به صورت جزئی وارد رودخانه‌ها شوند که این امر نیز تاثیر زیادی در آلودگی دریا ندارد. او با انتقاد از اینکه شرایط اقلیمی و جغرافیایی دریای خزر به گونه‌یی است که تمامی فاضلاب‌های کشورهای همسایه به سمت ایران روانه می‌شود، گفت: آلودگی‌ها به سمت سواحل استان‌های شمالی روانه و در این رابطه بیشترین صدمه و آسیب متوجه ایران می‌شود. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه دریای خزر به زودی به سرنوشت دریاچه ارومیه و سایر دریاچه‌های کشور دچار خواهد شد، افزود: البته آب دریای خزر مانند دریاچه‌ها کشور کاهش نمی‌یابد بلکه با شرایط فعلی به زودی دریا به باتلاقی از فاضلاب تبدیل می‌شود که مشکلات آن دامن گیر کشور خواهد شد. یوسفیان ملا با هشدار نسبت به اینکه نسل فک خزر به علت آلودگی نفتی و ورود فاضلاب صنعتی رو به انقراض است، افزود: متاسفانه در حال حاضر اینگونه آبزی به دلیل حفاری‌های نفتی و ورود فاضلاب‌های کارخانجات و واحدهای تولیدی کشورهای حاشیه در دریا قابل رویت نبوده و نسل برخی آبزیان دیگر نیز در معرض انقراض است. او با انتقاد از اینکه وزارت امور خارجه اقدام موثری در رابطه با پیگیری آلودگی دریای خزر انجام نداده است، تصریح کرد: این دستگاه عزم راسخی برای پیگیری آلودگی دریای خزر از جانب کشورهای همسایه نداشته است و امروز تمامی کشورهای همسایه در این آلودگی نقش دارند.

 

ارسال نظر