آغاز اعطای گواهینامه فنی به ساختمان‌ها

۱۳۹۶/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۷۹

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز اعطای گواهینامه فنی به مصالح ساختمانی از سوی این مرکز خبر داد و گفت: به زودی فرآیند اعطای گواهینامه به کل ساختمان‌ها را آغاز می‌کنیم.

به گزارش مهر، محمد شکرچی‌زاده در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری علمی، آموزشی و تحقیقاتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تا به حال این گواهینامه‌ها برای محصولات ساختمانی یا راه‌سازی مانند مصالح و کارخانه‌های تولید قیر و آسفالت و نیوجرسی صادر می‌شد و مرکز تحقیقات کمتر به پکیجی از سازه‌های ساخته شده گواهینامه ارائه می‌کرد که قرار است به زودی اجرای این فرآیند را در مرکز تحقیقات آغاز کنیم.

او افزود: زلزله اخیر نشان داد، جامعه مهندسی نمی‌تواند بگوید که می‌تواند جواب مناسبی به مخاطرات طبیعی بدهد البته مرکز تحقیقات مسکن بعد از ۴۲سال از عمر خود اگرچه اقداماتی انجام داده اما زلزله استان کرمانشاه نشان داد که این اقدامات کارایی لازم را نداشته است.

به گفته شکرچی‌زاده با توجه به انبوه حوادث طبیعی مانند زلزله می‌بینیم که نتوانسته‌ایم در بخش علمی ساخت و ساز تجهیز و پاسخ علمی به مشکلات صنعت ساخت و ساز در برابر حوادث طبیعی ارائه کنیم و آنچه جذابیت دارد این است که دستاوردهای علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بتواند از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پیاده‌سازی و این دانش عملیاتی شده و در نتیجه به کل صنعت ساختمان تسری داده شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: ۲۶میلیون ساختمان در کشور داریم که بهسازی و ارتقای ایمنی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین علاوه بر ساخت ساختمان‌های جدید به صورت ایمن، ساختمان‌های موجود هم باید ایمن‌سازی شوند و می‌توانیم در نخستین گام درخصوص ساختمان‌های دولتی ایمن‌سازی را آغاز کنیم که مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن می‌توانند با همکاری یکدیگر این کار را انجام دهند.

او از دیگر اقدامات مهم صنعت ساختمان کشور را بهینه‌سازی در مصرف انرژی برشمرد و تصریح کرد: کمتر از 2میلیون واحد مسکونی در کشور بهینه‌سازی انرژی شده‌اند که در صورت بهینه‌سازی کردن ساختمان‌های موجود، دولت می‌تواند در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌یی به صورت موثر عمل کند.

براساس تفاهمنامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با شرکت سرمایه‌گذاری مسکن، این دو نهاد در زمینه‌های مدیریت ساخت و پروژه، تاسیس ساختمان‌های پایدار، استفاده از انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر، بهره‌برداری از مصالح و سیستم‌های ساختمانی ایمن، پیاده‌سازی روش‌های نوین ساخت و ساز همچنین ارتقای ساخت و ساز در حوزه‌های مصرف انرژی، ایمنی در برابر آتش، تسهیل دسترسی معلولان و... همکاری می‌کنند.

 

ارسال نظر