کرمانشاه 7 روز پس از زلزله؛ زندگی در حال بازگشت است

۱۳۹۶/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۱۷
کرمانشاه 7 روز پس از زلزله؛ زندگی در حال بازگشت است

هفت روز پس از زمین‌لرزه کرمانشاه خانواده قربانیان هفتمین روز مراسم درگذشت عزیزان‌شان را به سوگ نشسته‌اند و زندگی آرام‌آرام بر چهره ویرانه‌های شهرها و روستاها بازمی‌گردد.

هفت روز از زلزله 7.3 ریشتری که سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، ازگله و دالاهو را تحت‌تاثیر قرار داد، گذشت.

هفت روزی که ایرانیان بسیاری را از نقاط مختلف جهان دل نگران هموطنان خود در این مناطق کرد و آنان با ارسال کمک‌های مردمی به این مناطق چهره‌ دیگر از نوع دوستی خود را نشان دادند. مردم مناطق زلزله‌زده نیز البته قدردان این حجم از نوع دوستی با وجود برخی مشکلات و داغی که دیده بودند، هستند. به استقبال از کمک‌های مردمی و هموطنان نوع دوست‌شان آمده و با نصب بنر، پلاکارد و همچنین پذیرایی و مهمان‌نوازی از آنان از هموطنان خود قدردانی کرده‌اند. با گذشت یک هفته از وقوع زلزله امدادرسانی در بسیاری از شهرها و روستاهای زلزله‌زده انجام شده و چادرهای امدادی میان اکثر زلزله‌زدگان توزیع شده است.

به گزارش ایسنا، در میان مناطقی همچون سرپل‌ذهاب، دالاهو، اسلام‌آباد، قصرشیرین، ازگله و... بیشترین خرابی‌های شهری مربوط به سرپل ذهاب است. در این شهرستان بسیاری از واحدها آسیب دیده بود اما در حال حاضر تمام ساکنان آن در چادرها اسکان اضطراری پیدا کرده‌اند. دستگاه‌های دولتی و نظامی نیز اقدام به ارائه خدمات به شهروندان کرده و همچنان امدادرسانی و توزیع اقلام امدادی میان زلزله‌زدگان ادامه دارد. با این وجود به نظر می‌رسد که حجم کمک‌های امدادی ارائه شده به مناطق زلزله‌زده بالاست و بسیاری از دستگاه‌ها این اقلام را در انبارها دپو می‌کنند تا هنگام سردتر شدن هوا در این مناطق دوباره میان زلزله‌زدگان توزیع شود.

شهرستان‌های قصرشیرین و ازگله در این حادثه آسیب کمتری دیده‌اند؛ اما باتوجه به اینکه پس لرزه‌ها همچنان پس از گذشت یک هفته از وقوع زلزله در این مناطق ادامه دارد بسیاری از ساکنان این شهرها نیز شب را در چادرهای امدادی سپری می‌کنند؛ اما کم‌کم زندگی در حال بازگشت به شهرها و روستاهاست. بسیاری از کشاورزان شخم زدن زمین‌های خود را آغاز کرده و تعدادی از مغازه‌ها در سطح شهر نیز بازگشایی شده است. عملیات آواربرداری نیز در بسیاری از روستاها و شهرها ادامه دارد. گرچه درروزهای نخست زلزله برخی روستاییان از امدادرسانی در این مناطق انتقاد داشتند اما در حال حاضر امدادرسانی در این مناطق به‌طور کامل انجام شده است. در برخی موارد ممکن است امدادرسانی به‌طور کامل انجام شده است. به‌عنوان مثال در محدوده امامزاده بابایادگار در ارتفاعات روستای زرده به دلیل ریزش کوه و انحراف مسیر رودخانه تنها مسیر این امامزاده مسدود شده و تعدادی از زائران و خدمه امامزاده در این محل حضور دارند که البته آسیبی ندیده‌اند اما مشخص نیست این مسیر مجددا چه زمانی بازگشایی خواهد شد.

 کمک‌های موردنیاز برای زلزله‌زدگان

پیگیری از زلزله‌زدگان نشان می‌دهد که در حال حاضر کانکس‌های اسکان موقت و کانکس‌های حمام و توالت از اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان است گرچه در نقاط مختلفی از شهرها کانکس‌های سرویس بهداشتی مستقر شده اما همچنان نیاز به این کانکس‌ها احساس می‌شود. پوشش نایلونی برای پوشاندن روی چادرها از دیگر اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان است. همچنین وسایل گرمایشی نیز از مواردی است که زلزله‌زدگان به آن احتیاج دارند.

بسیاری از زلزله‌زدگان به‌ویژه ساکنان مناطق سردسیر کرمانشاه همچون دالاهو نیز از سرد شدن هوا ابراز نگرانی دارند. تعدادی از این افراد با اشاره به سرمای شدید هوا در این مناطق که گاهی به 15- درجه نیز می‌رسد از مسوولان درخواست داشتند که هر چه سریعتر نسبت به فراهم کردن شرایطی برای بازسازی منازل و همچنین اسکان موقت‌شان اقدام شود. یکی از مواردی که از همان زمان وقوع زمین لرزه تاکنون بحث بر سر آن بالا گرفته وضعیت ایمنی مسکن مهر سرپل‌ذهاب بود. برخی از ساکنان این خانه‌ها درباره وضعیت ایمنی مسکن مهر گفتند: زمانی که خانه را تحویل گرفتیم از ایمنی آن به ما اطمینان دادند. درست است که ما شاید بودجه کافی برای خرید هر خانه را نداشتیم اما قرار نبود که بهای خانه را با جانمان بدهیم. متاسفانه مسکن مهر ایمن نبود و بسیاری از دیوارهای آن ریزش کرد حتی ستون‌های استفاده شده در این منازل ستون‌های استانداردی نبود.

با گذشت یک هفته از زلزله آب بسیاری از این مناطق وصل شده و برق و تلفن نیز در بیشتر روستاها وصل شده است اما همچنان در برخی از مناطق مشکلاتی وجود دارد.

 

ارسال نظر