بیمه رایگان همگانی در گرو «آزمون وسع»

۱۳۹۶/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۱۵
بیمه رایگان همگانی در گرو «آزمون وسع»

مهم‌ترین طرح دولت؛ طرحی که قرار بود سلامت را متحول کند، حالا طبق پیش‌بینی‌ها با مشکل رو‌به‌رو شده است.

مشکل در طرح تحول سلامت بیشتر از دو سال است که خودش را نشان داده و با زور امداد دولت و رفتن بیمه‌ها تا مرز ورشکستگی سر پا ایستاده، اما حالا چند وقتی است که حرف از محدود کردن این طرح به میان آمده است.

بیمه سلامت همگانی دیگر همگانی نخواهد بود. اجرای بی‌برنامه طرح تحول، آماده نشدن زیرساخت‌ها و الزامات این طرح، مثل طرح پزشک خانواده و نسخه الکترونیک که هزینه‌های درمان را کاهش می‌داد و کسری بودجه، طرح تحول سلامت را علنا از اهداف اولیه‌اش خارج کرده به‌طوری ‌که معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفته، کنترل ورود بیمه‌شدگان به صندوق بیمه رایگان همگانی در گرو آزمون وسع وزارت رفاه است.

آناهیتا کشاورز با تاکید بر اینکه برای کنترل ورود بیمه‌شدگان به صندوق بیمه همگانی منتظر اجرای آزمون وسع از طرف وزارت رفاه هستیم، اظهار کرد: بر اساس مصوبه دولت و قانون بودجه، باید برای ورود به صندوق بیمه همگانی، آزمون ارزیابی وسع انجام شود که متولی آن وزارت رفاه است. از زمان آغاز اجرای این برنامه، کسانی که متمایل به استفاده از صندوق بیمه رایگان هستند، ارزیابی می‌شوند و نتیجه آن به بیمه سلامت منعکس می‌شود. ما نیز بر اساس آن افراد را بیمه می‌کنیم. همچنین اگر متقاضی نخواهد ارزیابی وسع برای او انجام شود، می‌تواند با پرداخت حق سرانه، صندوق بیمه ایرانیان را انتخاب کند. او در ادامه به ایسنا گفت: صندوق بیمه همگانی تا امروز ریزش نداشته و به سمت افزایش رفته است؛ چون رایگان است و صدور دفترچه هم نیازی به انتظار ندارد. مردم هم وقتی بیمار می‌شوند به دنبال درمان می‌روند و خودشان را در همان مرکز درمانی بیمه می‌کنند. حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تا الان دفترچه بیمه همگانی معتبر دریافت کرده‌اند.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به تمدید سالانه بیمه همگانی، تصریح کرد: دولت بیش از ۹۵ درصد از منابع بیمه سلامت را تامین می‌کند؛ هر قدر منابع مالی در نظر گرفته شود، ما موظفیم به همان اندازه هزینه کنیم. اما منابع اصولا کفایت نمی‌کند و معمولا در همه صندوق‌های خود با کسری روبه‌رو می‌شویم. در سال ۹۵، ۴۴۰۰میلیارد تومان در مجموع همه صندوق‌ها کسری منابع مالی داشتیم.

 

 

ارسال نظر