بروکراسی دولتی مانع توسعه شبکه ریلی

۱۳۹۶/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۲۳۷
بروکراسی دولتی مانع توسعه شبکه ریلی

گروه راه و شهرسازی  

در حالی که صنعت ریلی کشور برای جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی خیز برداشته است، برخی فعالان بخش خصوصی بروکراسی دولتی را مانع رشد صنعت ریلی می‌دانند. در تازه‌ترین تحول، نایب‌رییس فدراسیون حمل‌ونقل لجستیک ایران از تلاش شرکت‌های خصوصی برای مشارکت در خصوصی‌سازی راه‌آهن خبر داده و گفته است: بسیاری از مسائلی که به عنوان مشکلات حمل‌ونقل ریلی مطرح می‌شود به دلیل وجود بروکراسی و ساختار دولتی آن است.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، علی محمودی‌سرای درباره استقبال نکردن شرکت‌های خصوصی و تجار از حمل‌ونقل ریلی گفت: حمل‌ونقل ریلی در اختیار دولت قرار دارد و اکنون که در آن خصوصی‌سازی شکل گرفته است بسیاری از شرکت‌ها خواهان مشارکت در این امر هستند. وی با اشاره به اینکه این امر ثمرات زیادی را برای رشد ترانزیت و حمل‌ونقل کالا در کشور دارد، افزود: بسیاری از مسائلی که به عنوان مشکلات حمل‌ونقل ریلی مطرح می‌شود به دلیل وجود بروکراسی و ساختار دولتی آن است که لازم است در آن روان‌سازی صورت بگیرد.

نایب‌رییس فدراسیون حمل‌ونقل لجستیک ایران با بیان اینکه در بسیاری از موارد گرفتن مجوزها از جمله در بخش وان ترکیه به سختی انجام می‌شود، اظهار کرد: در صورت رفع این موارد بسیاری از مشکلات صادرات و واردات حل می‌شود.

وی درباره مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه راه‌آهن گفت: در حال حاضر بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها شروع شده است، ولی موفقیت آن به دید بخش دولتی و اختیارات آن بستگی دارد.

محمودی‌سرای همچنین توسعه حمل‌ونقل ریلی را موجب افزایش ترانزیت و صادرات کالا دانست و افزود: رفع موانع و توسعه خطوط ریلی در مسیرهای مناسب می‌تواند باعث ارزان‌تر شدن قیمت حمل ریلی کالا شده و آن را مقرون ‌به‌صرفه‌تر کند؛ اما در حال حاضر طولانی بودن مسیر و مهیا نبودن زیرساخت‌ها، قیمت بالا، سرعت کم است و این عدم موجب دل‌زدگی بازرگانان می‌شود.

 برنامه‌ریزی آلمانی‌ها

 در رویدادی دیگر نورالله بیرانوند، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن، هدف از برگزاری نشست مشترک با هیات آلمانی را معرفی بسترهای قانونی و حقوقی، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و مدل‌های همکاری در ایران عنوان کرد و گفت: بر این اساس شرکت‌های فعال حوزه حمل‌ونقل ریلی آلمان می‌توانند برنامه‌های خود برای حضور در بازار صنایع ریلی ایران را تنظیم کنند.

نورالله بیرانوند در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حضور هیات بلندپایه آلمانی به ریاست قائم‌مقام وزیر اقتصاد و انرژی آلمان متشکل از شرکت‌های متوسط و کوچک صنایع ریلی آلمان در ایران و برگزاری جلسات کارشناسی با مدیران، مسوولان و آشنایی با شرکت‌های فعال صنعت حمل‌ونقل ریلی ایران اظهار کرد: بر اساس تقسیم‌بندی موضوعی بخشی از این شرکت‌ها در حوزه زیرساخت و با هدف معرفی فناوری‌های جدید خود، برخی دیگر از بخش علائم و ارتباطات و تعدادی هم از حوزه فناوری اطلاعات، تامین ناوگان، قطعات و تجهیزات اعم از واگن مسافری، لکوموتیو، قطعات و تجهیزات در این جلسات شرکت کرده‌اند.

وی افزود: مدیران شرکت‌های آلمانی حاضر در این هیات اعزامی به ‌صورت رو در رو با معاونان و مدیران شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حال برقراری تعامل و مذاکره هستند تا منجر به برقراری یک ارتباط تجاری شود که البته تحت آن مبادله اطلاعات به شکل مفصل‌تری برقرار خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن گفت: هدف و انتظار از سفر هیات آلمانی انعقاد قرارداد یا تفاهمنامه نبوده است، بلکه پیرو سفر وزیر راه و شهرسازی ایران با کشور آلمان و ملاقات با وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت‌های آن کشور قرار بود، فضایی برای تعامل و تبادل اطلاعات بین صنایع ریلی دو کشور برقرار شود تا شرکت‌های آلمانی فهم دقیق‌تر و عمیق‌تری نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی ایران پیدا کنند.

بیرانوند اظهار کرد: در این جلسات بسترهای قانونی و حقوقی، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و مدل‌های همکاری در ایران با هدف برخورداری از یک ذهنیت صحیح از برنامه‌های اقتصادی و توسعه ریلی در ایران به هیات آلمانی معرفی شد تا بتوانند بر این اساس برنامه‌های خود برای حضور در بازار صنایع ریلی ایران را تنظیم کنند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌‌آهن در ادامه یادآور شد: ایران به عنوان ایمن‌ترین و باثبات‌ترین کشور منطقه با جمعیت جوان و پتانسیل‌هایی که دارد، می‌تواند به یک بازار و شریک تجاری موفق برای سرمایه‌گذاری خارجی تبدیل شود، گفت: پس از برجام حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا بیش از ۶۰درصد افزایش یافته است و اروپا دومین مقصد صادراتی ایران در نظر گرفته شده که ۱۳درصد سهم صادراتی ایران به مقصد کشورهای عضو این اتحادیه است. از این رو چشم‌انداز خوبی برای توسعه روابط با اروپا و آلمان وجود دارد.

وی با اشاره به رویکرد شرکت راه‌آهن برای مشارکت بخش خصوصی اظهار کرد: در بخش اول واگذاری کامل بهره‌برداری از ناوگان مسافری و باری به بخش خصوصی و در بخش دوم نحوه دریافت تمام خدمات از تامین‌کنندگان کالا و در بخش سوم مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی به‌طور کامل برای هیات آلمانی توضیح داده شد که امیدواریم سفر قائم‌مقام وزیر اقتصاد آلمان بتواند سبب همکاری‌های بیشتری در آینده شود.

بر اساس این گزارش، نشست هیات‌ آلمانی به ریاست رودلف براون با سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ۲۲ آبان‌ماه در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

 

ارسال نظر