اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۱۴۷

تحصیل جهشی 4700 دانش‌آموز در سال جاری

 رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی آمار جهش تحصیلی دانش‌آموزان در سال جاری را اعلام کرد و گفت: 9000 دانش‌آموز درخواست جهش تحصیلی ارائه کرده بودند که از این میزان با درخواست 4700 دانش‌آموز موافقت شد.  مجید قدمی با اشاره به اینکه بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نسبت به سال 92، چهار برابر شده است اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ بودیم و پیش بینی‌هایی داشتیم که توانستیم به اغلب آنها عمل کنیم. امیدواریم تمام بودجه مصوب، تخصیص یابد. او افزود: به‌ویژه در زمینه تامین سرویس ایاب و ذهاب اقدامات خوبی صورت گرفت، به گونه‌یی که اکنون می‌توان گفت به صورت میانگین در سطح کشور 70 تا 80 درصد نیاز به سرویس ایاب و ذهاب برطرف شده است و در مناطق محروم نیز پوشش 100درصدی داریم. چاپ و توزیع به موقع کتاب‌های درسی، اجرای طرح تلفیقی فراگیر و اجرای طرح خدمات حمایتی از دیگر اقداماتی است که انجام داده‌ایم. رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین آمار جهش تحصیلی در سال جاری را اعلام کرد و به ایسنا گفت: 9000 دانش‌آموز درخواست جهش تحصیلی ارائه کرده بودند که از این میزان با درخواست 4700 دانش‌آموز موافقت شد. قدمی ادامه داد: جهش تحصیلی می‌تواند در زمره اقدامات آموزش و پرورش برای تیزهوشان باشد و اگر با بررسی‌های کارشناسی دقیق جلو برود مفید واقع می‌شود. ما امکانات سنجش دانش‌آموزان برای جهش تحصیلی را در اختیار داریم و طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش هر ساله این کار را انجام می‌دهیم.  او با بیان اینکه اگر هزینه هر دانش‌آموز حدود 2میلیون و 500 هزارتومان تمام شود، می‌توان گفت که جهش تحصیلی باعث صرفه‌جویی 10میلیارد تومانی می‌شود، گفت: یکی دیگر از مزیت‌های جهش تحصیلی کاهش تراکم دانش‌آموزی است.

 طرح تحول سلامت مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم

احمد حمزه با اشاره به مشکلات پیش‌رو و چالش‌های طرح تحول نظام سلامت و چشم‌انداز تداوم این طرح در بودجه 97 گفـت: طرح تحول سلامت مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم در عرصه داخلی بوده و این طرح رضایت نسبی مردم را به همراه داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواستار پرداخت یارانه در قالب خدمات سلامت به مردم شد و افزود: متاسفانه طرح تحول سلامت در حال مواجه شدن با چالش بوده و عمده چالش آن نیز منابع مالی است و در غیر این صورت همه مسوولان و دست اندرکاران نظام معتقدند که طرح تحول سلامت طرح مثبتی است و باید ادامه پیدا کند اما لازم است که منابع مورد نیاز طرح به میزان کافی فراهم شود.  او با بیان اینکه فراهم شدن منابع لازم برای ادامه طرح مستلزم صرفه جویی در هزینه‌هاست، اظهار کرد: بخشی از این هزینه‌ها اجتناب ناپذیر است اما زمانی که در کشور نظام ارجاع و پزشک خانواده نداشته و هنوز نمی‌توانیم داشته باشیم، طبیعی است که فقدان این نظام هزینه‌یی به کشور تحمیل می‌کند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه به خانه ملت گفت: زیرساخت اصلی این طرح، وجود زیرساخت مخابراتی لازم برای پرونده الکترونیکی سلامت است که در کشور فراهم نیست و هنوز اینترنت پرسرعت به اندازه کافی در همه نقاط کشور در دسترس نیست و تا زمانی که این زیر ساخت‌ها فراهم نشود نظام پزشک خانواده نمی‌تواند مستقر شود. وی ادامه داد: هر طرح بزرگی که شروع می‌شود، از ابتدا همه ابعاد آن قابل پیش بینی نیست اما در حال حاضر وزارت بهداشت به نقاط ضعف و قوت این طرح دست پیدا کرده و باید راهکارهایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های طرح به کار بندد.  وی یادآور شد: نظام ارجاع، پزشک خانواده، پرونده الکترونیک، خرید راهبردی، راهنماهای بالینی و اقدامی که جدیدا انجام داده‌اند مبنی بر اینکه بخشی از افرادی که می‌توانند بعضی از هزینه‌های درمان و بیمه خود را پرداخت کنند، این هزینه بپردازند، همه اینها راهکارهای مختلفی است که می‌توان برای کاهش هزینه‌های مربوط به طرح تحول سلامت اتخاذ کرد.

 آغاز موج آنفلوآنزا از نیمه آبان

معاون اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد که مردم نگران بیماری‌های تنفسی زائران کربلا نباشند؛ چرا که در روزهای سفر به دلیل نداشتن فرصت استراحت کافی، بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، عوارض بیشتری دارند و این به معنی شیوع بیماری جدید نیست. محمود نبوی درباره رصد بیماری‌های تنفسی واگیر زائران اربعین حسینی توضیح داد و به ایسنا گفت: ویروس آنفلوآنزا در حال حاضر در ایران نیز شروع شده و این طور نیست که بگوییم فقط در عراق است و در ایران نیست. مردم در روزهایی که سفر نمی‌کنند، اگر به سرماخوردگی مبتلا شوند، چند روز اول استراحت می‌کنند و کمتر به عوارضی مانند برونشیت، ذات الریه و... دچار می‌شوند، اما زمانی که در سفر هستند مانند روزهای اربعین و حج، به دلیل نداشتن فرصت استراحت کافی، شاهد عوارض بیشتری خواهند بود. این موضوع به معنی ایجاد نوعی بیماری جدید نیست. او با اشاره به فعالیت بیمارستان‌های سیار هلال احمر در خاک عراق و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرهای مرزی در زمینه ارائه خدمات لازم به زائران کربلا، ادامه داد: در حال حاضر موج آنفلوآنزا در کشور به تدریج در حال افزایش است. هنوز ویروس‌های پاییزی غلبه دارند، اما موج اول آن معمولا از نیمه دوم آبان شروع می‌شود و سه موج پشت سر هم خواهد داشت. فعلا موجH۱N۱ و B در حد متوسط و به اندازه آنفلوآنزای فصلی وجود دارد.  معاون اداره کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: حدود هفت سال است سیستم مراقبت آنفلوآنزای پیشرفته‌یی در کشور ایجاد شده است و ۷۰۰ درمانگاه در تمام کشور موارد سرماخوردگی را رصد می‌کنند. هرگاه تعداد بیماران به بیش از دو درصد رسید به معنی شروع اپیدمی آنفلوآنزا است. ۱۰ آزمایشگاه منطقه‌یی و یک آزمایشگاه ملی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند. از بیماران تنفسی شدید نمونه گرفته و برای آزمایش ویروس‌شناسی به این آزمایشگاه‌ها فرستاده می‌شود.

 

ارسال نظر