پاسخ سازمان زیباسازی شهر تهران به یک گزارش

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۱۰

سه‌شنبه هفته گذشته روزنامه تعادل در صفحه ایرانشهر، گزارشی باعنوان «تکرار پروژه نواب در قلب تهران؟» منتشرکرد. در این گزارش طرح مسکن پیشگام که قرار است با همکاری دولت و شهرداری تهران در بافت‌های فرسوده اجرا شود، از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و از این طرح به عنوان طرحی بدون برنامه که نتیجه‌یی شبیه طرح نواب به دنبال خواهد داشت، یاد شده بود.

در واکنش به این گزارش، سازمان نوسازی شهرداری تهران جوابیه‌یی به روزنامه تعادل ارسال کرد. در این جوابیه آمده است:

«با عنایت به اینکه پیدایش بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری متاثر از عوامل اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، زیست محیطی، حقوقی و مدیریتی بوده است، لذا اقدام‌های نوسازی این محدوده‌ها نمی‌تواند صرفا محدود به ابعاد کالبدی شود و می‌بایست برای برقراری توازن و پایداری نوسازی در این بافت‌ها، ‌سایر ابعاد نیز مدنظر قرار گیرد.»

در همین راستا در برنامه‌های نوسازی شهر تهران علاوه بر نوسازی مسکن، تامین خدمات و زیرساخت‌های شهری و بهسازی محیطی نیز مد نظر قرار گرفته است. از سویی ماموریت‌های نوسازی شهری محدود به بافت‌های فرسوده نبوده و با درنظر داشتن چشم‌انداز توسعه پایدار شهر و ارتقای نقش‌آفرینی آن در مقیاس بین‌المللی، شایسته است پروژه‌های شایسته و پیشرو شهری نیز در دستور قرار گیرد. تا ضمن نوسازی محله‌های دارای بافت فرسوده، شاهد توسعه همه‌جانبه و پایدار در کلان‌شهر تهران باشیم.

از این‌رو، رویکرد و سیاست مدیریت شهری در نوسازی بافت‌های فرسوده، ترجمان امید، شکوفایی و توسعه و مشارکت دولت و مردم در امور شهری است و دراین راستا شهرداری تهران با عنایت به قوانین و اسناد بالادستی در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درتاریخ 1389.12.29 مبنی بر احیای بافت فرسوده شهری و روستایی از طریق روش‌های کارآمد، قوانین مجلس شورای اسلامی و برنامه‌های مصوب شورای اسلامی شهرتهران با اتکال به حول و فضل الهی، کار برنامه‌مند و رویکرد شفاف و تلاش در راستای بهبود کیفیت زندگی در مناطق محروم را در دستور کار خود قرار داده است.

ازاین‌رو سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های عملیاتی شهرداری تهران را در بازآفرینی شهرتهران بشرح ذیل به عرض شهروندان عزیز تهرانی می‌رساند:

سیاست‌های شهردار تهران در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده:

 توسعه سرانه خدمات شهری در بافت‌های فرسوده

 توسعه دفاتر تسهیل‌گری بازآفرینی شهری

 افزایش کاربری‌های اقتصادی و محرک توسعه در بافت‌های فرسوده

 راه‌اندازی صندوق بازآفرینی بافت‌های فرسوده

 جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در نوسازی قطعات بزرگ شهری

 ایجاد زمینه‌های تسهیل‌گری وتسریع در فرآیند بازسازی و نوسازی با تهیه طرح‌های ویژه توسعه یکپارچه برای محلات و بافت‌های فرسوده شهر با بهره‌برداری از عرصه‌های ذخیره نوسازی شهری

 ارائه مشوق‌های لازم نظیر تخفیفات پروانه‌ها و انشعابات، ‌اعطای وام‌ها، بخشودگی بخشی از سود وام‌ها و... با تاکید بر تجمیع پلاک‌ها برای بازسازی، ‌بهسازی و نوسازی بافت فرسوده

 تهیه طرح‌های ویژه توسعه یکپارچه برای محلات و بافت‌های فرسوده شهر با بهره‌برداری از عرصه‌های ذخیره نوسازی شهری

 توانمند‌سازی و سازماندهی تشکل‌های محله‌یی برای مشارکت به شیوه‌های امکان‌پذیر ضمن ایجاد مدیریت‌های واجد شرایط و نهاد‌سازی برای این مداخلات با رویکرد حفظ و تداوم سکونت و هویت محله‌یی».

 

ارسال نظر