گرم‌ترین هوای 40 سال اخیر تبریز به‌دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۵۲
گرم‌ترین هوای 40 سال اخیر تبریز به‌دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه

مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: هنوز ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبار احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۵ تامین نشده و دولت نیز اعتبارات جدیدی برای سال ۹۶ تعیین نکرده است. به گزارش ایلنا، اگرچه سه سال از آغاز به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد و افزایش تراز دریاچه ارومیه و برخی پیشرفت‌ها در این حوزه باعث خوشحالی فعالان محیط‌زیست شده بود، اما در ماه‌های اخیر با کاهش تراز این دریاچه دوباره فعالان این عرصه از وضعیت آن ابراز نگرانی می‌کنند.

مسعود تجریشی درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: در زمان تشکیل کمیته احیای دریاچه ارومیه مقرر شد؛ ظرف مدت سه سال دریاچه را به حالت تثبیت برسانیم. بسیاری از محققین معتقد بودند که اگر دریاچه تثبیت نشود؛ قطعا از بین خواهد رفت. او با بیان اینکه هیچ دریاچه نمکی در جهان با شرایط مشابه دریاچه ارومیه اینگونه حجم آب آن کم نشده، به ایلنا گفت: سهم تغییر اقلیم در کاهش آب دریاچه ارومیه ۲۰ درصد است و در حقیقت در این سال‌ها ۲۰ درصد کاهش بارش داشتیم، اما کل حجم آبی که کم شده 1.8 میلیارد مترمکعب است. آب این دریاچه از طریق سیلاب‌ها تامین می‌شده و در این سال‌ها بجای اینکه این آب وارد دریاچه شود به وسیله سدها ذخیره شده و در بخش کشاورزی مصرف شده است.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اراضی کشاورزی در این منطقه خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب اراضی کشاورزی با کشت آبی در نزدیکی دریاچه ارومیه ۳۰۰ هزار هکتار بوده، اما در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشت آبی است، بنابراین حدود ۲ میلیارد مترمکعب در سال مازاد مصرف نسبت به ۴۰ سال پیش دارد. همچنین ۲ میلیارد مترمکعب آب هم به دلیل کمبود بارش کم شده است. بنابراین سالانه ۴ میلیارد مترمکعب آب کمتر وارد این دریاچه می‌شود. تجریشی اظهارکرد: بنابران سهم عدم مدیریت مناسبت و ندیدن نیاز زیست محیطی در خشک شدن این دریاچه در سال‌های اخیر بیشتر از نوسانات اقلیمی است. امسال نیز به دلیل نبود رطوبت در منطقه و کمبود آب دریاچه، تبریز در عرض ۴۰ سال گذشته گرم‌ترین درجه حرارت را داشته است. او ادامه داد: همچنین بسیاری از مناطق در شمال دریاچه که در هیچ زمانی یخ‌زدگی نداشتند به دلیل نبود آب در دریاچه در سال‌های اخیر یخ‌زده بطوری که حتی درختان گردو در باغات نیز یخ می‌زنند و البته باد محلی در منطقه ایجاد شده است.

 

 

ارسال نظر