تلاش‌ها برای ارتقای جایگاه مدیریتی زنان ادامه دارد

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۶۸
تلاش‌ها برای ارتقای جایگاه مدیریتی زنان ادامه دارد

زنان، به دنبال سهم 30 درصدی از مدیریت در کشور هستند؛ سهمی که با توجه به حضور زنان در جامعه، تحصیلات زنان و تخصص آنها در حوزه‌های مختلف مطرح و طلب می‌شود.

دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی که البته هنوز بیشتر از هر موضوعی به موضوع زنان علاقه‌مند است، با بیان اینکه امروز شاهد ارتقای جایگاه مدیریتی زنان هستیم، گفت: اکنون سقف‌های شیشه‌یی و موانع برای مدیریت زنان ترک برداشته است.

شهیندخت مولاوردی افزود: تلاش‌های بسیاری برای ارتقای جایگاه مدیریتی زنان انجام شده است و در برنامه ششم توسعه و در برنامه چهار ساله دولت دوازدهم به موضوع تعادل جنسیتی و عدالت جنسیتی تاکید شده است. او ادامه داد: همچنین براساس مصوبه شورای عالی اداری که ابتدای دولت دوازدهم تصویب شد، حضور ٣٠ درصدی زنان در سطوح مدیریت هدف‌گذاری شده است. مولاوردی درباره اصطلاح سقف شیشه‌یی گفت: نخستین بار این مفهوم در سال ١٩٨٦ ازسوی مجله وال استریت ژورنال مطرح شد و پس از آن هم در سال ١٩٩٠ به تعداد اندک زنان در سطوح مدیریتی و شکاف عمیق میان دستمزدهای زنان و مردان توجه شد.

او اضافه کرد: زنان همواره در مسیر تلاش‌های خود برای دست یابی به سطوح مدیریتی شرایط تبعیض آمیزی را تجربه کردند و این شرایط هم در تحرکات عمودی و هم افقی شغلی وجود دارد.

مولاوردی به اصطلاح جدیدی در زمینه موانع دستیابی زنان به مناصب مدیریتی اشاره کرد و افزود: در مقابل اصطلاح سقف‌های شیشه‌ای، کف‌های چسبنده وجود دارد و منظور از آن عوامل فردی است که مانع از رشد و پیشرفت زنان می‌شود. دستیار رییس‌جمهوری درباره عوامل موثر بر عدم حضور زنان در پست‌های مدیریتی گفت: تفکرات قالبی و کلیشه‌ای، تعمیم برخی خصیصه‌ها به همه زنان، دسترسی محدود به شبکه‌های قدرت و تعامل اندک زنان و فقدان فرصت دسترسی به شبکه‌های ارتباطی محدود سطوح مدیریتی باعث رسیدن زنان به جایگاه‌های عالی مدیریتی می‌شود.

وی اضافه کرد: زنان همواره در حال اثبات توانایی و لیاقت خود هستند و کمتر به تاثیرگذاری کار آنان در عرصه‌های مختلف توجه می‌شود.

مولاوردی یکی دیگر از موانع دستیابی زنان به سطوح مدیریتی را عدم انعطاف مسوولیت‌های خانوادگی و اجتماعی زنان دانست و گفت: الگوی مدیریتی در سطوح عالی مدیریت مردانه است و همواره زنان را بر سر دوراهی قرار می‌دهد. وی ادامه داد: هنوز مدیریت زنان تهدیدی مستقیم برای پیشرفت مردان تلقی می‌شود و البته الزاماتی از قبیل نداشتن تحصیلات کافی و تخصص‌های لازم همچنین تعصبات موجود در شبکه‌های استخدامی سنتی از جمله دیگر موانع حضور زنان در پست‌های عالی مدیریتی است. دستیار ویژه رییس‌جمهوری اظهار کرد: ایجاد شرایط و زمینه‌های لازم برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد، کانون‌ها و انجمن‌ها می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای موثر برای حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی باشد.

 

ارسال نظر