زندگی توده‌وار فقرا

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۸۱
زندگی توده‌وار فقرا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز به خیر جمعی بیش از هر چیز دیگری نیاز داریم، گفت: امروز دیگر فقرا دیده نمی‌شوند و لابه لای لایه‌های اجتماعی پنهان شده‌اند و مساله ما چگونگی مساعدت به آنهاست.

علی ربیعی در نخستین همایش نیکوکاری و خیرجمعی که در مرکز خیریه معلولان وحدت برگزار شد با اشاره به ضرورت خیر جمعی، گفت: کار خیر در همه جوامع جاری و ساری است و در همه دوران‌ها وجود داشته است. در دورانی هستیم که سنت‌های دیرین و نهادهای سنتی ما نقش‌های زیادی چون وقف ایفا کرده‌اند. جامعه به سرعت پوست اندازی کرده و امروز نیاز داریم نهادهای معین را برای گسترش خیر جمعی اضافه کنیم و در عین حال نهادهای سنتی را از دست ندهیم.

او با بیان اینکه امروز به خیر جمعی بیش از هر چیز دیگری نیاز داریم عنوان کرد: امروز دیگر فقرا دیده نمی‌شوند. قبلا خانواده‌ها از همدیگر اطلاع داشتند و فقرا دیده می‌شدند، اما امروز فقرا لابه لای لایه‌های اجتماعی پنهان شده‌اند و مساله ما چگونگی مساعدت به آنهاست. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فقرا توده وار شده‌اند گفت: حاشیه نشینی شهری نوع جدیدی از فقر را به وجود آورده است.

او با اشاره به آثار فقر در مسائل اجتماعی اظهار کرد: باید گونه‌های فقر شدید و مطلق را مورد توجه قرار داده و روی آن متمرکز شویم. امروز بیش از هر دوره دیگری نیازمند خیرجمعی هستیم.

ربیعی ادامه داد: در دوره گذار و شکل جدید زندگی در جوامع، تنهایی بیش از گذشته است. حرکت فردی و انزوا گرایانه بیش از گذشته شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زمانی می‌توانیم فرهنگ را گسترش دهیم که کیفیت زندگی برای همگان گسترش یابد، افزود: در بحث فرهنگ خیرجمعی باید بیش از گذشته فعالیت کنیم.

اکنون در امریکا 621 میلیارد دلار در خیرجمعی هزینه می‌شود و در آلمان 118میلیارد دلار. در دولت اقداماتی انجام می‌شود اما حسابداری خیرجمعی در

جامعه نداریم.

وی افزود: 10هزار و 400 میلیارد تومان در دو نهاد حمایتی بودجه صرف می‌کنیم. 15هزار میلیارد تومان هزینه بیمه سلامت همگانی است و در طول چهارسال گذشته پنج هزار میلیارد تسهیلات ارائه کردیم. نزدیک به هزار میلیارد تومان صرف بسته‌های غذایی می‌شود.

ربیعی با تاکید بر ضرورت تسهیل‌گری و راحت کردن فعالیت‌های مرتبط با امور خیرجمعی گفت: امروز باید نوعی موسسات هماهنگ خیرجمعی به‌واسطه خود خیران ایجاد کنیم و ساماندهی بهتری انجام دهیم. خیرجمعی فقط پول دادن نیست بلکه تقدیم لبخند و مهربانی یک ایرانی به ایرانی دیگر است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سال‌ها به دنبال آن بودم بهزیستی و مسجد را با یکدیگر همراه کنم. باید ارزش‌های دینی و ایرانی اسلامی را مورد توجه قرار دهیم. ربیعی با بیان اینکه در این راستا 8000 خیر برای کمک مالی و 45هزار خیر چون وکلا، معلمان و پزشکان برای ارائه خدمات تخصصی ثبت نام کرده‌اند، گفت: تلاش می‌کنیم نظام داوطلبی خیرجمعی را در صنوف ایجاد کنیم.

 

ارسال نظر