تلاش برای سلب حضانت از والدین کودکان کار

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۸۰
تلاش برای سلب حضانت از والدین کودکان کار

کودکان کار جمع‌آوری می‌شوند، ساماندهی می‌شوند و پس از چند روز، با دریافت تعهد، به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شوند؛ خانواده‌هایی که به هر دلیلی آنها را به کار گرفته‌اند و بعد از رها شدن فرزندشان، آنها را دوباره یا در خیابان، یا در کارگاه‌های زیرزمینی به کار می‌گیرند. این همان ایرادی بود که فعالان حقوق کودکان و آسیب‌های اجتماعی نیز به طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان وارد می‌کردند.

حالا رییس سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر که در حال تدوین آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار هستند، از همکاری شش وزارتخانه بهداشت، امور خارجه، آموزش و پرورش، دادگستری، کار و اطلاعات برای تحقق این مهم خبر داد.

محسنی بندپی با اشاره به بخشی از ایین‌نامه در حال تدوین سازمان بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار اظهار کرد: اگر قوه قضاییه بپذیرد، می‌توان کودکان کاری را که بیش از چهار بار پذیرش شده و تحت تربیت قرار گرفته‌اند، اما بار دیگر خانواده مطالبه کرده و برای بار پنجم با همان مشخصات وارد خیابان شده‌اند، بعد از پذیرش و تربیت مجدد از والدینشان سلب حضانت شود.

انوشیروان محسنی بندپی در تشریح روند ساماندهی کودکان کار گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، مدیریت و ساماندهی کودکان کار برعهده سازمان بهزیستی گذاشته شده است و ما نیز بر اساس این تکلیف قانونی، در حال تدوین آیین‌نامه‌یی هستیم تا نسبت به پذیرش و جذب آنها اقدام کنیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هم‌اکنون این ایین‌نامه مراحل پایانی خود را طی می‌کند و در آن دستگاه‌هایی که در این زمینه می‌توانند همکاری کنند، از جمله شهرداری، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و کمیته امداد امام خمینی(ره) مشخص شده‌ و تا دو هفته آینده نیز از آن رونمایی خواهد شد. محسنی بندپی در بیان نحوه همکاری هر کدام از وزارتخانه‌های تعیین شده برای ساماندهی کودکان کار به خانه ملت گفت: ممکن است برخی از این کودکان مبتلا به بیماری بوده و از توان مالی کافی برای هزینه‌های درمان برخوردار نباشند که وزارت بهداشت برای ورود به این بخش اعلام آمادگی کرده؛ همچنین برخی از این کودکان به دلایلی از ادامه تحصیل بازمانده‌اند، که وزارت آموزش و پرورش می‌تواند آنها را به چرخه تحصیل برگرداند، ضمن‌اینکه کمیته امداد نیز می‌تواند کودکان کاری را که خانواده‌هایشان آنها را به دلیل عدم تمکن مالی روانه خیابان‌ها کرده‌اند، تحت پوشش قرار دهد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به شیوه ساماندهی کودکانی که توسط گروه‌های مافیایی کنترل می‌شوند، یادآورشد: در این مورد نیز نیروی انتظامی، دادستانی، دادگستری و وزارت اطلاعات برای شناسایی سردسته‌های این باندها وارد عمل خواهند شد، ضمن اینکه ساماندهی این کودکان، خود عاملی در جهت قطع ابزار فعالیت این باندهای مافیایی بوده، که در بخشی از ایین‌نامه بدان پرداخته‌ایم.

رییس سازمان بهزیستی کشور، با انتقاد از نحوه جمع‌آوری کودکان کار که از طریق نیروی انتظامی صورت گرفته بود، آن را اقدامی موقتی و خارج از پروتکل و نظارت سازمان بهزیستی دانست، که با اعتراض این سازمان متوقف شده است، همچنین تاکید کرد مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، بهترین راه ساماندهی کودکان کار خواهد بود.

 

 

ارسال نظر