اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۰۳

وزارت کشاورزی با برداشت غیرمجاز آب برخورد کند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، حفر چاه‌های غیرمجاز و نقش وزارت جهاد کشاورزی در مصرف بهینه آب اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند که «بدون مجوز وزارت نیرو آب برداشت نمی‌کند و برداشت هر آبی با مجوز وزارت نیرو است بنابراین مقابله با برداشت آب‌های غیرمجاز هم برعهده وزارت نیرو است. » وزارت جهاد کشاورزی در این باره درست می‌گوید چون مسوولیت برخورد با برداشت غیرمجاز آب برعهده وزارت نیرو است. عیسی کلانتری به ایسنا گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید در زمینه توقف برداشت غیرمجاز آب، کمک‌رسان وزارت نیرو باشد. در این راستا این وزارتخانه باید در زمینه تغییر الگوی کشت اهتمام ورزد همچنین می‌تواند از سرویس‌دهی به کشاورزانی که از آب‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند، خودداری و با این کار مسیر توقف برداشت غیرمجاز آب را تسهیل کند. محرومیت کشاورزان متخلف از وام‌های کشاورزی بانک کشاورزی و محرومیت از انواع خدمات تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی وزارتخانه از جمله اقدامات مقابله‌یی برای توقف برداشت غیرمجاز آب است. او با بیان اینکه دادگاه‌های کشور در زمینه برداشت آب‌های غیرمجاز در مقاطعی که دولت خواسته خیلی خوب عمل کرده‌اند، افزود: امیدواریم وزارت نیرو هم این احکام را به‌درستی و به‌دقت اجرایی کند.

پایتخت گنجایش صنایع آلاینده جدید را ندارد

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه تهران قطب درمانی، سیاسی، اداری و آموزشی کشور است، گفت: مردم را نباید بیش از این نیازمند شهر تهران کنیم، چرا که این شهر دیگر گنجایش این‌بار جمعیتی و آلایندگی را ندارد. او ادامه داد: در بسیاری از شهرهای دنیا کسب درآمد در شهر را به گونه‌یی دیگر تعریف می‌کنند. بطور مثال در شهر توکیو با استفاده از عوارض محلی درآمدی پایدار برای خود تعریف کرده‌اند ولی در کشور ما بخشی از درآمدهای شهری با تراکم فروشی تعریف می‌شود یعنی با فروش بخشی از زمین و هوای شهر درآمدزایی می‌کنیم. رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه این شهر دیگر گنجایش جمعیت جدیدی را ندارد به ایسنا گفت: مساحت تهران حدود ۷۳۰ کیلومتر مربع است و بیش از ۸ میلیون نفر در پایتخت زندگی می‌کنند یعنی در هر کیلومتر مربع حدود ۱۱ هزار نفر ساکن هستند این در حالی است که تراکم در کشور ما کمتر از ۵۰ نفر است. یعنی به ازای هر کیلومتر مربع تنها ۵۰ نفر زندگی می‌کنند. در این شرایط لازم است که تعریف‌های جدیدی برای شهر تهران داشته باشیم. هر شغل و هر صنعتی نباید در تهران مستقر شود. متاسفانه اصرار داریم که تمام صنایع در شهر تهران باشد. این حالی است که با توجه به شرایط اکولوژی تهران، پایتخت دیگر گنجایش صنعت‌های آلاینده جدید را ندارد.

دستگیری بیش‌از ۶ هزار نفر در پاکسازی مناطق آلوده

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف ۱۸ تن و ‏‏۹۱ کیلوگرم انواع مواد مخدر و روان‌گردان در هفته نخست آبان ماه در کشور خبر داد. اسداله هادی‌نژاد گفت: در هفته نخست آبان ماه، کل کشفیات مواد مخدر ۱۸ هزار و ۹۱ کیلوگرم و بیشترین حجم مواد مکشوفه از نوع تریاک به میزان ۱۱ هزار و ۳۹۴ کیلوگرم بوده است که ۶۳ درصد از مجموع کشفیات را شامل می‌شود. او افزود: در این مدت نیز ۲ هزار و ۱۴۷ کیلوگرم حشیش، هزار و ۶۰۵ کیلوگرم هروئین، هزار و ۹۶۰ کیلوگرم مرفین و‏‏ ۱۶ کیلوگرم شیشه ‏‏و ۹۶۶ کیلوگرم سایر مواد کشف و ضبط شده است. هادی‌نژاد افزود: در این مدت ۸۰۷۶ عدد قرص روانگردان در سطح کشور کشف شده که بیشترین تعداد به ترتیب بیشترین تعداد به ترتیب با ۳ هزار و ۱۷۳ و ۲۰۷۰ عدد مربوط به استان‌های همدان و کرمانشاه است، یعنی استان‌هایی که در مسیر ورود مواد پیش ساز و قرص‌های روانگردان از مرزهای غرب و شمال غرب کشور قرار دارند. او گفت: جمع کل دستگیری‌های این دوره ۶ هزار و ۶۳۰ نفر بوده که از این تعداد ۵ هزار و ۸۴۵ نفر در طرح‌های پاکسازی دستگیر شده‌اند و مابقی مربوط به دیگر عملیات‌ها هستند.

تعیین تعرفه‌های پزشکی عادلانه نبود

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت مجلس کمبود منابع و عدم تامین زیرساخت‌ها را عامل اصلی عدم اجرای قانون تعرفه پرستاری دانست. عباسعلی پوربافرانی در واکنش نسبت به اظهارنظر عضو شورای عالی نظام پرستاری مبنی بر اینکه دولت و مجلس مقصر عدم اجرای قانون تعرفه پرستاری بعد از گذشت ۱۰ سال از تصویب آن هستند به خانه ملت گفت: مجلس بعد از تصویب قوانین دخالتی در نحوه اجرای آن ندارد، اما بطور قطع باید بر روند اجرای آنها نظارت داشته باشد، بنابراین در این شرایط کمیسیون بهداشت و درمان باید برای پیگیری این موضوع ورود پیدا کرده و تلاش کند تا پرستاران به حقوق از دست رفته خود دست یابند. نماینده مردم نایین، خور و بیابانک درمجلس شورای اسلامی، افزود: البته متاسفانه ما در برخی موارد قوانینی را به تصویب می‌رسانیم، که زیرساخت لازم یا منابع کافی برای اجرای آنها مهیا نشده است، بنابراین نباید در مجلس قوانینی مصوب شود، که شرایط لازم برای اجرای آن در کشور وجود ندارد. پوربافرانی تاکید کرد: هم‌اکنون در مورد قانون تعرفه پرستاری نیز قطعا باید زمینه اجرای آن با لحاظ سایر الزاماتی که در این بخش از جمله سختی کار و مشکلاتی که پرستاران با آن مواجه هستند، فراهم شود. عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با یادآوری اینکه تعیین تعرفه‌های پزشکی عادلانه نبوده است، خاطرنشان کرد: تعرفه‌های پزشکی در برخی حوزه‌ها همچون رادیولوژی افزایش زیادی داشته، اما این تغییرات برای برخی رشته‌ها کمتر دیده شده و این در حالی است که، اگر می‌خواستیم روند اجرای طرح تحول سلامت به درستی مدیریت شود، نباید بطور ناگهانی این تعرفه‌ها را افزایش می‌دادیم، که امروز با مشکلات متعددی در حوزه منابع مواجه شویم.

 

 

ارسال نظر