نیاز مالی دولت به مالیات بر خرده‌فروشی سیگار

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۰۲
نیاز مالی دولت به مالیات بر خرده‌فروشی سیگار

طرح تحول سلامت و بیمه همگانی، با کسری منابع مالی رو به رو شده و از همین روست که وزارت بهداشت بر اعمال مالیات بر خرده فروشی سیگار تاکید می‌کند؛ مالیاتی که علاوه بر کاهش مصرف سیگار و همچنین بیماری‌ها، 11هزار میلیارد تومان به دولت کمک می‌کند. وزارت بهداشت می‌گوید: این مالیات می‌تواند برای کمک به بخش درمان به کار گرفته شود. البته این وزارتخانه در چهار سال گذشته در اجرای طرح پزشک خانواده و نسخه الکترونیک که باعث کاهش هزینه‌های درمان می‌شود، ناکام بوده است. معاون کل وزارت بهداشت توضیح داد: تجریه جهانی نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل کاهش مصرف سیگار، افزایش مالیات بر خرده‌فروشی سیگار است که می‌تواند سالانه ۱۱هزار میلیارد تومان منبع جدید مالی ایجاد کند.

ایرج حریرچی با تاکید بر اینکه منابع پایدار حوزه سلامت باید از منابع حاصل از درآمد نفت فاصله بگیرد و به سمت کالاهای آسیب‌رسان برود، افزود: دولت دهم بابت منابع پایدار ۱۰درصد از هدفمندی یارانه‌ها را در نظر گرفت که یک ریال هم از این محل به حوزه سلامت پرداخت نکرد. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر اساس اعلام معاون نظارت مجلس، در برنامه دکتر هاشمی پایبندی به سیاست‌های کلی سلامت مشهود است و بیش از ۹۵درصد این برنامه با اسناد بالادستی انطباق کامل دارد. قائم‌مقام وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش به کاهش پرداختی از جیب مردم در تاریخ ۴۰سال گذشته اشاره کرد و گفت: این میزان در سال ۹۳ به 38.7درصد و در سال ۹۴ به 38.1درصد رسیده است. رضایت ۸۲درصدی مردم و کنترل پرداختی از جیب آنها و همچنین پوشش ۱۱میلیون حاشیه‌نشین‌ در این دولت انجام شد.

او با اشاره به اینکه بهداشت، پیشگیری و نسخه الکترونیک با کلید، خاموش و روشن نمی‌شود و نیاز به زیرساخت‌های لازم دارد، گفت: استیوجابز یکی از چهره‌های برجسته در صنعت رایانه معتقد بود که اگر برنامه‌یی فرآیندهای مکتوب را نداشته باشد، الکترونیک کردن آن کار را خراب‌تر خواهد کرد. برای شکل‌گیری نظام ارجاع باید سطوح سه گانه‌اش را آماده کنیم. همچنین اجرای پزشک خانواده در خوش‌بینانه‌ترین زمان بین ۱۰ تا ۱۲سال زمان می‌برد.

قائم‌مقام وزیر بهداشت اظهار کرد: یکی از اسناد افتخار ما ثبت اطلاعات سلامت ۶۹میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در قالب پرونده الکترونیک سلامت است که ۳۴ میلیون و ۷۰۰هزار خدمت بر مبنای سامانه سیب ارائه شده است. این خدمات قبلا صرفا برای کودکان زیر پنج سال و زنان باردار بود، اما در حال حاضر همه رده‌های سنی را شامل می‌شود.

حریرچی با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا نظام ارجاع به راحتی انجام نشده است و تحقق این امر نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی جدی دارد، گفت: کدام کشور در دنیا تا به حال از کل هزینه‌های سلامت بیش از ۱۰ تا ۱۱درصد را در حوزه پیشگیری هزینه کرده است؟ این اقدام در حوزه سلامت کشور ما انجام شد؛ به نحوی که در حوزه خدمات پیشگیرانه ۲۱ میلیون دانش‌آموز خدمات بهداشتی دندانپزشکی دریافت کرده‌اند؛ این درحالی است که ۲۲ درصد از پرداختی از جیب مردم بابت خدمات دندانپزشکی هزینه می‌شود.

 

ارسال نظر