نیاز به تخریب و بازسازی ۱۰۰۰ مدرسه در تهران

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۰۱
نیاز به تخریب و بازسازی ۱۰۰۰ مدرسه در تهران

هزار مدرسه در تهران با عمر ۴۰ سال باید تخریب و باسازی شوند؛ مدارسی که فرسوده‌اند و در صورت بروز حادثه، وضعیت بحرانی را رقم می‌زنند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به اقداماتی که در این زمینه انجام شده، گفت: با توجه به اعتباراتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد و در کنار آن کمک خیرین، هر سال بین ۷۰ تا ۱۰۰ مدرسه را باید تخریب و بازسازی کنیم تا در یک پروسه ۱۰ ساله، به همه این هزار مدرسه رسیدگی بشود. داریوش ورناصری در مورد مطالبه آموزش و پرورش از عوارض ساخت و سازها، گفت: در چند سال اخیر یکی از مواردی که ما و آموزش و پرورش به جدّ بدنبال آن بوده و هستیم، موضوع عوارض سهم آموزش و پرورش از ساخت و سازهای شهری است.

اودرباره سهم آموزش و پرورش از عوارض‌ها، افزود: تاکید ما بر این است که عوارض باید به کل فضای ساخت و ساز تعلق بگیرد نه به بخشی از آن، بطور مثال اگر شهرداری به یک ساختمان ۸ طبقه؛ شامل ۵ طبقه طبق پروانه و ۳ طبقه با خرید تراکم، جواز ساخت بدهد، که ما در این صورت می‌گوییم عوارض نباید فقط به همان ۵ طبقه پروانه‌دار که باید به ۳ طبقه دیگر و کل ۸ طبقه تعلق بگیرد.

ورناصری ادامه داد: با وجود این اما شهرداری همچنان بر اساس برداشتش از قانون، مصّر بر این است که عوارض باید تنها به همان بخش اولیه مبتنی بر پروانه و مقررات قانونی، تعلق بگیرد. در واقع محل اختلاف ما و شهرداری همین است و ما بارها از شهرداری تهران تقاضا کرده‌ایم که با تغییر این رویه، به کمک آموزش و پرورش بیایند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به کمبود محسوس فضای آموزشی در استان تهران و به خصوص شهر تهران، به ایلنا گفت: واقعیت این است که اگر شهرداری در این زمینه کمک رسان نباشد، مشکلی که پیش می‌آید نه فقط دامن گیر آموزش و پرورش و دانش‌آموزان، که برای خود شهرداری نیز دردسرساز خواهد شد.

 کمبود ۱۷۰۰ فضای آموزشی در تهران و شهرستان‌ها

او ادامه داد: در شهر تهران تقریبا ۹۰۰ فضای آموزشی و در شهرستان‌های استان تهران هم ۸۰۰ فضای آموزشی کم داریم که اگر این کمبود را جبران کنیم، تازه به میانگین فعلی فضای آموزشی کشور خواهیم رسید. ورناصری توضیح داد: سرانه فضای آموزشی ما در استان تهران 32.4 است؛ در حالی که میانگین سرانه فضای آموزشی کشور 17.5 است؛ یعنی ما به ازای هر دانش‌آموز 0.85 کمتر از یک مترمربع، فضا کم داریم و اگر بخواهیم این عدد را به میانگین کشور برسانیم، باید حدود 900 فضای آموزشی بسازیم. به یک عزم جدی از جانب همه دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری و همچنین خیرین نیاز داریم، دولت نیز در حال حاضر به سهم خود کمک می‌کند و امیدوارم با یک مشارکت همگانی به یک سرانجام خوبی برسانیم. او در پاسخ به این سوالی درباره وضع بنای فضاهای آموزشی تهران از لحاظ فرسودگی، گفت: تقریبا ۲۵ درصد از فضاهای ما در بافت فرسوده قرار دارد و این ۲۵ درصد، همان فضاهای مورد دغدغه ماست.

 

ارسال نظر