اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۴۲

 احیای دریاچه ارومیه نیازمند کاهش برداشت آب

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: برای احیای دریاچه ارومیه باید سهم برداشت از منابع آب حداقل ۴۰ تا ۵۰درصد کاهش پیدا کند.  مسعود تجریشی درباره کاهش تراز دریاچه ارومیه، به خانه ملت گفت: امسال نسبت به سال گذشته تراز دریاچه ارومیه 23 سانت کاهش پیدا کرده است، اما درمقایسه با دوسال گذشته تراز بالاتر است؛ اما در این خصوص مشکلاتی وجود دارد، مبنی براینکه می‌توان تراز آب دریاچه در اردیبهشت ماه را به‌دلیل وجود بارش باران اعلام کرد، یا اینکه می‌توان تراز آبان ماه را اعلام کرد که تراز آب پایین‌تر است؛ ضمن اینکه می‌توان تراز را سال به سال مقایسه یا روند را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: به لحاظ روند قرار بود افت دریاچه ارومیه تثبیت شود، تثبیت به این مفهوم که باید طی  20 سال منتهی به سال 93 سالانه 40 سانت تراز آب ارومیه کاهش پیدا می‌کرد؛ یعنی اگر همان روند ادامه پیدا می‌کرد در سال جاری باید از میزان تراز فعلی 20 سانت هم کاهش داشتیم، اما ما درمرحله اول تثبیت شرایط موجود را اجرایی کردیم.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست، تاکید کرد: در سال جاری اتفاقی بسیار نادر رخ داد، به عنوان مثال به لحاظ بارش طی 50سال اخیر امسال سومین سال به لحاظ کمترین بارش بود؛ به عبارتی طی 300 هزار سال عمر این دریاچه توانستیم میزان بارش‌ها را براساس رسوبات به دست آوریم، بنابراین کمترین بارش به میزان 180میلی‌متر بوده است؛ ضمن اینکه سال گذشته 200میلی‌متر بارندگی داشتیم، همچنین میانگین بارش حوزه آبریز دریاچه ارومیه 385 میلی‌متر بوده است. وی با اشاره به اینکه مجلس، دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید کمبود آب را جدی بگیرند، افزود: باید مصرف آب دربخش کشاورزی کاهش پیدا کند، البته کاهش مصرف آب دارای تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است، بنابراین در علت کاهش تراز آب دریاچه ارومیه دلایل روشن بوده و نباید به دنبال مقصر بود؛ بطورحتم همه باید تصمیم بگیرند که اگر به دنبال احیای دریاچه ارومیه و دیگر تالاب‌ها هستیم، باید سهم برداشت از منابع آب حداقل 40 تا 50درصد کاهش پیدا کند.

 افزایش 8.5 درصدی مرگ ناشی از مصرف مواد در زنان

رییس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، ‌از افزایش مرگ ناشی از مصرف موادمخدر در زنان خبرداد و گفت: در۶ماهه امسال شاهد افزایش ۸.۵درصدی مرگ ناشی از سوءمصرف در زنان بودیم.

محمدرضا قدیرزاده در خصوص کاهش مرگ‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در کشور به مهر گفت: طبق آمارها در در شش ماه اول امسال ۱۵۲ فوت ناشی از مصرف مواد داشتیم که به نسبت سال‌های قبل که آمارها حاکی از مرگ ۱۶۰۴ نفر بود، 8.4درصد کاهش آمار مرگ و میر را شاهد بودیم.

وی افزود: در این بازه زمانی شش ماهه، استان‌های تهران، فارس و اصفهان دارای بیشترین و گلستان، سمنان و بوشهر کمترین مرگ ناشی از مصرف مواد را داشته است. رییس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی درخصوص آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مواد روان گردان در کشور هم گفت: در شش ماهه نخست سال تعداد فوتی‌های ناشی از مصرف مواد محرک و روان گردان ۱۹۰ نفر بوده که نسبت به سال گذشته که تعداد ۲۱۵ فوتی بوده شاهد کاهش ۱۱درصدی مرگ‌ها بودیم که این کاهش شاید ناشی از کاهش مصرف در کل کشور باشد. وی از افزایش آمار مرگ زنان ناشی از مصرف مواد در کشور خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست سال ۱۶۶ فوت ناشی از مصرف در خانوم‌ها رقم خورده است که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که ۱۵۰ فوت بوده است، شاهد افزایش 8.5درصدی مرگ در خانم‌ها هستیم.

 پرداخت معوقات سال 95 بیمه سلامت در هفته آینده

معاون توسعه منابع ومدیریت سازمان بیمه سلامت ایران از پرداخت یک هزار و 100 میلیارد تومان معوقات سال 95 این سازمان در هفته آینده خبر داد. غلامرضا عباس پاشا روز سه شنبه در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در پنجمین روز از نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: 700 هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها از محل اوراق خزانه و بقیه هم به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود.

معاون سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس، سازمان بیمه سلامت ایران از سال 96 از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی ملحق شد، اظهار کرد: نگاه ما اکنون در این سازمان نگاه ویژه به عرضه است و رسیدن به تعادل، نسبت به تقاضا، محوریت کلیدی در این سازمان است. وی ادامه داد: طبق مصوبه قانون بودجه و مصوبه هیات دولت، افراد نیازمند همانند گذشته از خدمات بیمه‌یی رایگان بهره مند می‌شوند و اما افراد برخوردار پس از ارزیابی، 20 درصد هزینه را پرداخت می‌کنند.

 عابران پیاده مقصران 30 درصد تصادف‌ها

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: در نزدیک به ٣٠درصد تصادفات درون شهری مهر در سال ٩٦، عابران پیاده مقصر بوده‌اند.

سرهنگ نادر رحمانی افزود: این در حالی است که طبق آمار همین یک ماه، در تصادفات برون‌شهری، عابران پیاده در نزدیک به ١٠ درصد تصادفات نقش و حضور داشته‌اند. وی با اشاره به اینکه 5 درصد از تصادفات درون شهری مهر ماه ٩٦ منجر به واژگونی شده، گفت: این درصد در تصادفات برون شهری بسیار بالاتر است و نزدیک به ٤٠ درصد تصادفات جاده‌ها در مهرماه منجر به واژگونی شده است. رحمانی ادامه داد: در مهر ماه سال ٩٦، در معابر درون شهری کشور، از ساعت ١٦ تا ٢٠ رخ داده که با در نظر گرفتن میزان تصادفات از ساعت ۱۲ تا ۱۶، می‌توان گفت، نزدیک به ٢٥ درصد تصادفات مابین این ساعت‌ها رخ داده است.

 

ارسال نظر