نباید از رسانه دوری کنیم

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۲۶
نباید از رسانه دوری کنیم

صبح دیروز بیست‌و‌سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری در مصلای تهران افتتاح شد.

جهانگیری در این مراسم با تاکید بر اینکه سرمایه‌های نمادین کشور برای روزهای مبادا به کار می‌آیند، گفت: از این سرمایه‌های نمادین کشور باید به خاطر ایران، انقلاب و رهبری حفاظت کنیم و مرتبا برای آنها محدودیت ایجاد نکنیم.

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات میدان گفت‌وگو به‌ ویژه در ارتباط با حوزه عمومی کشور است، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات فرصتی است که طی آن از ظرفیت‌های مطبوعات و رسانه‌های مکتوب هم مردم و هم مسوولان بهره می‌برند. جهانگیری با تاکید بر اینکه همه وظیفه داریم که جایگاه و نقش مطبوعات و رسانه را در اندازه واقعی خود بشناسیم، اظهار کرد: همه وظیفه داریم که حس همدلی و هم نظری با رسانه‌ها ایجاد کنیم گرچه گاهی اوقات ممکن است یک رسانه طوری رفتار کند که ما نپسندیم اما ما نباید از رسانه دوری کنیم یا خدای نکرده به رسانه‌هراسی روی آوریم.

او با بیان اینکه از رسانه نباید ترسید، افزود: باید با رسانه کار کرد حتی اگر زبان نقد او خیلی تند باشد. رسانه و مطبوعات محل آگاهی دادن و نقد صحیح و ترویج اخلاق و انصاف است نه میدان بی‌اخلاقی و بی‌انصافی و روزنامه مزرعه محبت است نه کشتزار نفرت.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: رسانه میدان دوستی و محل انسجام و همبستگی ملی است و نه محل دشمنی و واگرایی و جامعه امروز ما نیز به ‌شدت به رسانه با این ویژگی‌ها نیازمند است. جهانگیری در ادامه با بیان اینکه دولت وجود رسانه‌های مستقل، حساس، سریع و شجاع را هم به سود جامعه و هم به سود خود می‌داند، اظهار کرد: نقد رسانه‌ها بزرگ‌ترین سرمایه‌یی است که در اختیار مسوولان برای اداره کشور قرار می‌گیرد. در همین زمینه هر کس نتواند نقد رسانه‌های رسمی کشور را تحمل کند حتما به راه اشتباه خواهد رفت و در این اشتباه نیز منابع کشور را به در خواهد داد. او با تاکید بر اینکه هنر مطبوعات و رسانه‌ها این است که در زمان مناسب زنگ‌ها را به صدا درآورند تا مسیرهای اشتباه موجود در جامعه اصلاح شود، اظهار کرد: جامعه و نظام نیازمند مطبوعات، خبرگزاری و رسانه‌هایی است که مورد وثوق باشند و مرجعیت سیاسی و اجتماعی در جامعه داشته باشند. همه به دنبال چنین مطبوعاتی حرکت خواهند کرد.

جهانگیری تاکید کرد: روزنامه‌نگار شجاع، آگاه، با اخلاق و متخصص نیاز امروز جامعه است و اخلاق حرفه‌یی و مسوولیت اجتماعی باید در مطبوعات جدی گرفته شود. او با اشاره به طرح موضوعاتی برای نظارت بر رفتار حرفه‌یی مطبوعات اظهار کرد: در صنف مهمی مانند پزشکی که با جان مردم سرکار دارد در این زمینه گفته شده که مسوولیت حرفه‌یی نظارت، کنترل و برخورد با تخلفات برعهده خود پزشکان است. البته در این زمینه مردم نیز حق مراجعه به دستگاه قضایی دارند.

 سازمان نظام رسانه‌ای در دستور جلسات هیات دولت

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: دولت با همین ذهنیت در حال تصویب لایحه سازمان نظام رسانه‌یی است. این موضوع بیش از یک سال در کمیسیون مربوطه در دولت بررسی شده و وارد دستور جلسات هیات دولت شده است.

اشاره جهانگیری به سازمانی است که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در تلاش است تا از طریق آن، جای انجمن صنفی مطبوعات را بگیرد؛ سازمانی که مورد انتقاد برخی فعالان رسانه‌یی نیز قرار دارد.

جهانگیری با بیان اینکه مسوولان باید از محدودیت‌ها برای روزنامه‌نگاران، تعطیلی هر رسانه و بیکار شدن شاغلان آن، زیان دهی و عدم اقتصادی اداره شدن مطبوعات نگران باشند و برای این موضوعات چاره‌اندیشی کنند، اظهار کرد: هیچ مجموعه‌یی با زیان دهی اقتصادی ادامه حیات نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه جوان مرگی مطبوعات به هر دلیلی اعم از سیاسی، اقتصادی و قضایی علامت توسعه نیافتگی کشور است، گفت: استمرار حیات مطبوعات گوناگون به عنوان علامت مهمی از توسعه کشور است و توسعه‌نیافتگی مطبوعات روی همه ابعاد توسعه کشور اثر خواهد گذاشت؛ چراکه مطبوعات هم محرک و هم محصول توسعه کشور هستند.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه به بیان انتظارات دولت از مطبوعات کشور پرداخت و گفت: امروز ایران در شرایط ویژه و تعیین‌کننده‌یی قرار دارد و فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی پیش روی ماست. در همین راستا نیازمند درک صحیح و واقعی از منافع ملی و فرصت‌های تاریخی پیش روی کشور هستیم و مطبوعات به عنوان نهاد واسط مهم میان جامعه و حکومت، محل مساله‌شناسی هستند و می‌توانند به راهکارها و راه‌حل‌های واقعی برای چالش‌های اصلی کشور برسند. او با مقایسه شرایط امروز کشور با سال 92 اظهار کرد: مقایسه کنیم و ببینیم در سال 92 در سیاست خارجی و موقعیت کشور در فضای بین‌المللی کجا بودیم و امروز کجا قرار داریم؛ چقدر در گذشته تلاش می‌کردیم که در مقابل صداهایی که علیه ایران بلند می‌شوند، صداهایی در حمایت از ایران در دنیا بلند شود اما امروز حتی زمانی که امریکا علیه ایران فریاد می‌زند کشورهایی که با او هم صدا می‌شوند انگشت شمار هستند.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: امروز تلاطم اقتصادی به شتاب اقتصادی همچنین رشد منفی به رشد مثبت و عدم اشتغال‌زایی به اشتغالزایی برای 600 تا 700هزار نفر در سال تبدیل شده است؛ دولت در این مدت دستاوردهای بزرگی داشته که باید از این دستاوردها در جهت بالا بردن امید و اعتماد مردم استفاده کرد.

 رسانه‌ها باید به سمت خصوصی شدن بروند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم افتتاح رسمی نمایشگاه مطبوعات بر خصوصی شدن رسانه‌ها تاکید کرد. او همچنین اشاره کرد که رسانه را به عنوان رکن سوم امنیت ملی باید جدی گرفت چراکه جامعه بی‌رسانه بی‌سلاح است.

عباس صالحی در این مراسم گفت: توسعه کمی مطبوعات برای گشایش فضای آزادی فکر و اندیشه اتفاق افتاد.

او با بیان اینکه با وجود محدودیت‌های اقتصادی در دولت یازدهم بیمه‌شدگان حوزه رسانه در پایان دولت یازدهم ۱۶هزار نفر شدند، افزود: امروز جشن ملی مطبوعات است و رسانه‌ها در یک صف قرار می‌گیرند تا درددل‌ها و مشکلات را واگویه کنند؛ درد مردم را بشنوند و با آنها رو در رو شوند.

وزیر فرهنگ ادامه داد: رسانه بعد مهم امنیت ملی است، همان‌گونه که جامعه بی‌سلاح در معرض تهدید است، جامعه با رسانه کم اعتماد هم در معرض تهدید است. جامعه‌یی که خبرهای دقیقش را از بیرون تامین کند، نا امن است. صالحی با اشاره به اینکه جامعه‌یی که نتواند به خبرهایش در سرعت و دقت تکیه کند نا امن است، گفت: رسانه‌های حرفه‌یی می‌توانند با منبعیت خبرهای مطمئن برای رسانه جایگاه تعریف کنند و امروز این تهدید است که مرجعیت خبرهای حرفه‌یی در معرض رسانه‌های غیرحرفه‌یی است.

او ادامه داد: رسانه را به عنوان رکن سوم امنیت ملی باید جدی گرفت، نمی‌گوییم به اندازه بنیه نظامی به رسانه توجه شود اما جامعه بی‌رسانه، بی‌سلاح است و ریشه رسانه حرفه‌یی مکتوب و تصویری باید حفظ شود. وزیر ارشاد تاکید کرد: دولت بیش از گذشته می‌تواند به محدود کردن رسانه‌های دولتی اهتمام کند، رسانه‌ها باید به سمت خصوصی شدن پیش بروند. صالحی افزود: ادب فارسی و فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی باید تابلو رسانه باشد و می‌تواند درخشان‌تر از گذشته در افق جهان بتابد.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات روز جمعه، پنجم آبان ماه شروع به کار کرد اما افتتاح رسمی آن دیروز، شنبه با حضور معاون اول رییس‌جمهور و وزیر ارشاد انجام شد.

 

ارسال نظر